remblokken

remblokken 

Onderwerp van MamaAnouk

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. MamaAnouk
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van MamaAnouk
    Hallo allemaal,

    Ik heb vandaag mijn auto (Mazda demio bouwjaar 2002) voor een grote controlebeurt naar de garage gebracht.
    Monteur gaf aan dat de remblokken voor vervangen moesten worden.
    Ik (leek als ik ben op dat gebied) ga voor de veiligheid van rijden mee in zijn advies.

    Pittige rekening betaald... Kom ik thuis, bekijk ik de rekening van groot onderhoud 2012 zijn daar ook al de remblokken voor vervangen.
    Kan dit al zo snel? Is het normaal dat je de remblokken na 2 jaar moet vervangen?

    Ik rijd ongeveer 10000 km per jaar.
  2. Nee!
    En ik ben geen leek. Ik heb 2 jaar de werkplaats receptie bij Citroen en vervolgens bij Mazda gedaan. Bij franse auto kun je ervan uitgaan dat ze sneller vervangen moeten worden. Die rijden veelal met zachtere blokken. Maar de Japanse merken zoals Mazda hebben hardere blokken die langer meegaan. Minder lang dan vroeger, maar dat komt mede omdat er vroeger asbest in de blokken zat. Dat mag niet meer.

    Je blokken moeten zeker, minimaal 60.000 km meegaan. Ik heb de originele nog onder mijn Prius en ik zit op 105.000 km.

    Je bent of nu, of de vorige keer belazerd. Bel de monteur, hopelijk heeft hij de oude nog liggen en maak er eens een foto van. Je ziet heel snel of ze aan vervanging toe waren.
  3. Marjolijn64
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Marjolijn64
    Ik heb toevallig gisteren ook mijn remblokken laten vervangen, kosten van een set remblokken is 46,14 volgens mijn rekening.
    Verder moest er een remschijf en 2 remcilinders vervangen worden, ik was 360 euro kwijt in totaal.
    Ik weet niet wat jij hebt betaald voor alleen het vervangen van de remblokjes?
    Mijn remblokken zaten er minimaal 50.000 km onder...
  4. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    er zijn verschillende oorzaken waardoor remblokken vervangen moeten worden; te dun (teveel afgesleten), scheef afgesleten, beschadigd door verroeste remschijven, enz.

    slijtage hang samen met hoeveel de de rem gebruikt..... als je de onhebbelijke gewoonte heb om veel te remmen slijten ze meer dan dat je tijdig gas terug neemt en (bijna nooit remt)
  5. robbyrood
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van robbyrood
    normaal gebruik 90000 km, jammer dat je de oude blokken niet hebt terug gevraagd....
    anders alsnog doen. mijn mening, je bent een beetje bij de neus genomen. is ook niet direct een APk issue tenzij de remvertraging niet goed zou zijn.
    dit is dus 1 van mijn grootste frustraties tov de garages.. en er wordt ook door mijn collega's gezegd dat als de garages de mensen de waarheid zouden vertellen ze binnen een jaar failliet zouden zijn....
    dus de uitdrukking "er in luizen" klopt wel...hun belang is anders als dat van jou...Smile
  6. ja kan door diverse oorzaken

    -- bij weinig rijden kunnen schijven meer roesten daardoor meer slijtage
    --je kan een verkeerde rijstijl hebben en continue je voet op de rem hebben (ik reed een bedrijfswagen in de stad met om de 500m drempels en reeds daar alle dagen alle strate door en had ze na 15000 geheel op. door het continue moeten remmen
    -- de remklauw kan door e weinige km blijven hangen waardoor je remmen continue aan lopen

    advies kijk altijd voor dat je er heen gaat naa rje blokken hoe dik ze zijn
    als je vermoed dat het een oplichter is met nagellak maar niet uit wlke kleur een stip op de oude zetten en vragen of ze ze willen bewaren als ze ze moeten vervangen. als ze dan oude versleten laten zien ZONDER de nagellak stift wodt je opgelicht
  7. quote:
    Dit schreef mafodes
    Nee!
    En ik ben geen leek. Ik heb 2 jaar de werkplaats receptie bij Citroen en vervolgens bij Mazda gedaan. Bij franse auto kun je ervan uitgaan dat ze sneller vervangen moeten worden. Die rijden veelal met zachtere blokken. Maar de Japanse merken zoals Mazda hebben hardere blokken die langer meegaan. Minder lang dan vroeger, maar dat komt mede omdat er vroeger asbest in de blokken zat. Dat mag niet meer.

    Je blokken moeten zeker, minimaal 60.000 km meegaan. Ik heb de originele nog onder mijn Prius en ik zit op 105.000 km.

    Je bent of nu, of de vorige keer belazerd. Bel de monteur, hopelijk heeft hij de oude nog liggen en maak er eens een foto van. Je ziet heel snel of ze aan vervanging toe waren.



    als ze iets laten zien zijn he tniet jouw blokken meer maar een toonsetje die mogelijk van een andere auto afkomen wordt vaker gedaan
  8. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    - met hardere blokken slijten je schijven eerder, schijven zijn duurder dan blokken
    - na 10/20.000 km moeten de remblokken worden gereinigd en gangbaar worden gemaakt
    - als het spul toch open ligt, is het economischer de blokken bij bijv 50% slijtage te vervangen ipv schoon te maken
    - een goede garage geeft bij een onderhoudsbeurt altijd een indicate wat je de volgende keer kan verwachten
    - indien er extra werkzaamheden moeten worden gedaan zal een professionele garage altijd een telefonisch accoord vragen

    professionele garages werken met een grotere overhead en zijn daardoor meestal duurder dan een eenvoudige "dorps-garage" ( zegt niks over de kwaliteit van het werk!), maar leveren daardoor een meer voorspelbare dienst.
  9. quote:
    Dit schreef koen
    - met hardere blokken slijten je schijven eerder, schijven zijn duurder dan blokken
    - na 10/20.000 km moeten de remblokken worden gereinigd en gangbaar worden gemaakt
    - als het spul toch open ligt, is het economischer de blokken bij bijv 50% slijtage te vervangen ipv schoon te maken
    - een goede garage geeft bij een onderhoudsbeurt altijd een indicate wat je de volgende keer kan verwachten
    - indien er extra werkzaamheden moeten worden gedaan zal een professionele garage altijd een telefonisch accoord vragen

    professionele garages werken met een grotere overhead en zijn daardoor meestal duurder dan een eenvoudige "dorps-garage" ( zegt niks over de kwaliteit van het werk!), maar leveren daardoor een meer voorspelbare dienst.



    wat een onzin kraam je hier uit zeg.
  10. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    Tja, wat voor kilometerstand & datum staat er op de rekening van 2012?
    Als dat ook begin januari is, dan heb je al drie jaar met een setje voor remblokken gedaan.. ;-)

    Wellicht zijn in 2012 de remblokken vervangen zijn in combinatie met de (versleten?) remschijven.. Dat is wel verstandig.. het kan zijn dat de remblokken dan niet helemaal versleten zijn..
    maar ja, je koopt in de winkel ook niet nieuwe schoenen met een versleten zool, toch?

    Vermoedelijk breng je 1x per jaar de auto bij de garage voor een jaarbeurt + APK, gezien leeftijd en jaarkilometrage. Wanneer je dat steeds bij dezelfde garage doet.. kent deze (als het goed is) zijn klanten een beetje.. Welnu.. als de situatie is zoals ik in de eerste 2 regels schets, dan kan het best zo zijn dat de remblokken op dit moment nog niet 'versleten zijn' maar dat ze net niet goed genoeg zijn om nog een jaartje erin te zitten voor 10 duizend kilometer.. Je wilt tenslotte niet in de herfst van dit jaar met ijzer op ijzer rijden,, denk?

    Dus, de garage vervangt de remblokken, kosten inderdaad een paar tientjes en het inzetten is nu ook weer geen uren werk.. en jij kan weer veilig de weg op voor een jaar.
    Garage heeft dit alleen niet zo duidelijk gecommuniceerd..

    Afhankelijk van hoe en waar je rijdt is ruim 30 duizend kilometer met een, zeg voor 75% verbruikte remblok, niet eens zo'n slechte score.

    ----------------------

    Vergelijken met een Prius vind ik wel erg 'appeltjes en peren'. Als je met zo'n ding rijdt zoals ie bedoeld is,, hoef je maar weinig te remmenSmile
  11. erikpeter
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van erikpeter
    Vroeger had je paardendieven. Tegenwoordig heb je garagebedrijven.
  12. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef erikpeter
    Vroeger had je paardendieven. Tegenwoordig heb je garagebedrijven.


    Tuurlijk joh
    Smile
Terug naar de lijst