Schilder

Schilder 

Onderwerp van wendy72

Terug naar de lijst
  1. wendy72
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van wendy72
    Via een vriendin van me in contact gekomen met iemand die bij mij de boven buitenboel wel wil schilderen. Hij houdt vol dat, goed schoonmaken, schuren en vervolgens 1 keer aflakken met sikkens verf (die nieuwe soort die 10 jaar duurzaam is) goed is. Hij vindt een laag grondverf overbodig.

    Wie heeft advies?
  2. Tool
    Als het maar draait

    Toon alleen de berichten van Tool
    Ik hanteer al jaren het advies
    Schoonmaken schuren stofvrij maken gronde als nodig bij slechte onderlaag of bij grote kleurverschillen
    2 x lakken en liggende delen 1 x extra lakken tussen de lagen ook weer schuren
    Grt eelco
  3. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    quote:
    Dit schreef wendy72
    Via een vriendin van me in contact gekomen met iemand die bij mij de boven buitenboel wel wil schilderen. Hij houdt vol dat, goed schoonmaken, schuren en vervolgens 1 keer aflakken met sikkens verf (die nieuwe soort die 10 jaar duurzaam is) goed is. Hij vindt een laag grondverf overbodig.

    Wie heeft advies?

    niet doen. Zo'n schilder heb ik ook ooit gehadSmile
  4. Dirk
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dirk
    Het 1pot systeem van sikkens
  5. wendy72
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van wendy72

    @ Dirk. Wat bedoel je met het 1pot systeem van Sikkens?
  6. Jeroen
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Jeroen
    >>LINK<<

    Sikkens heeft al jaren Rubbol schakelverf. Mijn ervaring ermee is dat het ruwer is dan aflakverf; er blijft meer vuil op zitten.
    Vraag het anders aan Jacco, die schildert beroepshalve en kan je wellicht een neutraal advies geven.
  7. Jans
    _________

    Toon alleen de berichten van Jans
    quote:
    Dit schreef jeroen
    >>LINK<<

    Sikkens heeft al jaren Rubbol schakelverf. Mijn ervaring ermee is dat het ruwer is dan aflakverf; er blijft meer vuil op zitten.
    Vraag het anders aan Jacco, die schildert beroepshalve en kan je wellicht een neutraal advies geven.

    Je bedoelt vast Sigma Schakelverf of anders Rubbol EPS Plus, beiden zijn zgn. ??n-pot-verfsystemen, dit zijn verven die de functie van grondverf en aflak combineren. Nadeel van dit soort verven is het minder goed bestand zijn tegen zonlicht, dit resulteert in al redelijk snel verkrijten (de verflaag gaat poederen) en daardoor is eerder onderhoud nodig.

    Terugkomend op de oorspronkelijke vraag: in het geval het huidige schilderwerk in redelijke staat is, kan inderdaad worden volstaan met reinigen, licht schuren, plaatselijk bijwerken en een nieuwe laag aflak (liefst van goede kwaliteit). Een deskundige blik vooraf is wel aan te raden. Meer lagen verf aanbrengen geeft per definitie geen garantie op een duurzamer resultaat, uiteindelijk is verf - zeker vele lagen over elkaar - onderhevig aan veroudering en zal een keer geheel vervangen moeten worden. Of je vervangt het houtwerk, dat kan ook...
  8. Miquel69
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Miquel69
    quote:
    Dit schreef wendy72
    Via een vriendin van me in contact gekomen met iemand die bij mij de boven buitenboel wel wil schilderen. Hij houdt vol dat, goed schoonmaken, schuren en vervolgens 1 keer aflakken met sikkens verf (die nieuwe soort die 10 jaar duurzaam is) goed is. Hij vindt een laag grondverf overbodig.

    Wie heeft advies?


    Wat ik begrijp is het dat het om de buiten boel gaat, als het goed is zit dat nog redelijk in de lak en dus ook goed gegrond.
    Het advies van opschuren en dan aflakken vind ik niet raar, tenzij er rotte plekken zijn.
    Gronden en dan aflakken doe je met onbehandeld houtwerk, maar daar zal bij jou geen sprake van zijn.
    Dus op zich, zolang het nog een beetje ok is allemaal, een prima advies en zal zeker goedkoper zijn dan alles afschuren, opnieuw gronden en dan aflakken.
    Er is een verschil tussen nieuwbouw en onderhoud! Smile
Terug naar de lijst