Toestemming reizen minderjarig kind

Toestemming reizen minderjarig kind 

Onderwerp van Astrix

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. moon123
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van moon123
    Mijn ervaring is dat alleen het via Schiphol echt moeilijk is. Via Brussel vragen ze er niet naar. Misschien geen goed advies maar als het je echt niet lukt ivm pesterijen etc is ook niet echt ok
  2. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef desi
    sorry, ik meng me er even tussen.....ik ben er nog niet helemaal uit.

    mijn ouders gaan over 2 weken met mijn kinderen naar Spanje.

    ik heb alleen het ouderlijk gezag, vader heeft ze alleen erkend.

    naar mijn weten heb ik dan geen toestemming nodig van de vader.

    tuurlijk zou ik het kunnen vragen voor de zekerheid maar de situatie is er helaas niet na.

    wie weet het antwoord?


    Volgens mij heb jij van vader inderdaad geen toestemming nodig.

    Al lijkt het mij wel verstandig om jouw ouders een briefje mee te geven (voorbeelden zijn wel op het net te vinden volgens mij) dat zij toestemming hebben om buiten NL te reizen met jouw (jullie) kinderen.
  3. desi
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van desi
    dank voor je antwoord

    ik breng ze weg tot de douane maar geef ze ook een brief mee met mijn toestemming
  4. Claudia
    Dans je vrij, wees Liefde

    Toon alleen de berichten van Claudia
    quote:
    Dit schreef desi
    dank voor je antwoord

    ik breng ze weg tot de douane maar geef ze ook een brief mee met mijn toestemming

    Je draait gewoon per kind hetzelfde formulier uit, als ouders doen die gezamenlijk gezag hebben en alleen met hun kind gaan reizen. Dat formulier vind je hier: >>LINK<<

    Dat toestemmingsformulier vul je in (??n voor elk kind) en die geef je mee aan je ouders. Dat formulier bewijst dat jij (als enige gezaghebbende) toestemming geeft aan je ouders om met je kinderen te mogen reizen. Je voegt daar een kopie van je paspoort aan toe, een kopie van de geboorte-akte van je kinderen en een uittreksel uit het gezagsregister (is met een telefoontje op te vragen bij de rechtbank).

    En dan hebben jij en je ouders overal aan voldaan en moeten zij gewoon met jouw kinderen kunnen reizen.

    Als de vader van de kinderen geen gezag heeft, hoeven jij en je ouders hem namelijk niet om toestemming te vragen. Maar jij moet jouw ouders dus wel officieel toestemming geven om met jouw kinderen te mogen reizen.
  5. wendy72
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van wendy72
    Het stond vorig jaar op de wenste van klm onder t kopje alleen reizen met kinderen. Het staat er nu niet meer.De inchecken dame had jou er dus niet naar mogen vragen. Klaarblijkelijk is de regel van vorig jaar niet meer v toepassing. Ik vloog toen met Lufthansa en op hun website stond het nergens. Had toch maar alle documentatie mee genomen.
    Als er heel vervelend is gedaan bij de incheckbalie moet je t wel aan t bedrijf laten weten.
    Toen ik naar Turkije vloog een paar jaar geleden deed de dame van corenden bij de incheckbalie moeilijk. Of het kind van 4 mijn zoontje was. Toen ik zei dat zei dit soort vragen niet hoorde te stellen werd zij pissig
  6. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    Hoe los je dat nu op, zoals bij Desi het geval is..? Wel een juridische vader (als BAM kan je nog geboorteakte meenemen, daarop staat dan bij vader 'onbekend') maar hoe toon je aan dat nooit gezag voor hem is aangevraagd?
    Dat staat echt niet in het rechtbankregister. Als je 't mij vraagt, staan daarin alleen de kinderen waar alsnog gezamenlijk gezag voor is aangevraagd of het gezag juist via een zaak of zaken is gewijzigd..
    Eenhoofdig gezag van rechtswege is gewoonweg niet geregistreerd. Misschien dat de gemeente nog een uittreksel met een aantekening hierover kan verzorgen? Of zou de rechtbank uittreksel afgeven met 'geen wijzigingen bekend' of 'onbekend' of iets dergelijks want dan is ook duidelijk dat het bij erkenning is gebleven.

    Het beste kun je nog altijd als vader de grens over met je kroost en nieuwe partner met allen dezelfde achternaam. Ze krijgen dit nooit waterdicht en inderdaad, zij met slechte bedoelingen kiezen wel een andere luchthaven of reizen overland.
  7. desi
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van desi
    quote:
    Dit schreef Claudia

    Je draait gewoon per kind hetzelfde formulier uit, als ouders doen die gezamenlijk gezag hebben en alleen met hun kind gaan reizen. Dat formulier vind je hier: >>LINK<<

    Dat toestemmingsformulier vul je in (??n voor elk kind) en die geef je mee aan je ouders. Dat formulier bewijst dat jij (als enige gezaghebbende) toestemming geeft aan je ouders om met je kinderen te mogen reizen. Je voegt daar een kopie van je paspoort aan toe, een kopie van de geboorte-akte van je kinderen en een uittreksel uit het gezagsregister (is met een telefoontje op te vragen bij de rechtbank).

    En dan hebben jij en je ouders overal aan voldaan en moeten zij gewoon met jouw kinderen kunnen reizen.

    Als de vader van de kinderen geen gezag heeft, hoeven jij en je ouders hem namelijk niet om toestemming te vragen. Maar jij moet jouw ouders dus wel officieel toestemming geven om met jouw kinderen te mogen reizen.



    Heeeee Claudia.....geweldig, hartelijk dank.

    Ik ga gelijk aan de gang

    Groetjes Desiree
  8. Claudia
    Dans je vrij, wees Liefde

    Toon alleen de berichten van Claudia
    quote:
    Dit schreef Singa
    Hoe los je dat nu op, zoals bij Desi het geval is..? Wel een juridische vader (als BAM kan je nog geboorteakte meenemen, daarop staat dan bij vader 'onbekend') maar hoe toon je aan dat nooit gezag voor hem is aangevraagd?
    Dat staat echt niet in het rechtbankregister. Als je 't mij vraagt, staan daarin alleen de kinderen waar alsnog gezamenlijk gezag voor is aangevraagd of het gezag juist via een zaak of zaken is gewijzigd..
    Eenhoofdig gezag van rechtswege is gewoonweg niet geregistreerd. Misschien dat de gemeente nog een uittreksel met een aantekening hierover kan verzorgen? Of zou de rechtbank uittreksel afgeven met 'geen wijzigingen bekend' of 'onbekend' of iets dergelijks want dan is ook duidelijk dat het bij erkenning is gebleven.

    Het beste kun je nog altijd als vader de grens over met je kroost en nieuwe partner met allen dezelfde achternaam. Ze krijgen dit nooit waterdicht en inderdaad, zij met slechte bedoelingen kiezen wel een andere luchthaven of reizen overland.

    De rechtbank geeft een verklaring af, waarin staat: "niet voorkomend in het gezagsregister", hetgeen betekent dat er nooit een wijziging in het gezagsregister heeft plaats gevonden en dat de situatie dan geldt zoals die gold op het moment dat het kind geboren is.

    Als vader op dat moment geen gezag had dan geldt dat nu nog steeds. In ieder geval kan je als ouder in zo'n situatie niet meer aantonen dan dat je nu doet. Als de ouders van Desi hier vragen over krijgen, dan kunnen ze dus alleen maar zeggen dat hun dochter de enige is die het gezag over de kinderen heeft, omdat ze niet getrouwd was met vader en vader alleen de kinderen erkend heeft, maar er nooit gezag aangevraagd is. En dus heeft er nooit een wijziging in het gezagsregister plaats gevonden en is die situatie derhalve nog steeds van toepassing. Ik weet niet of de marechaussee dan ook nog wil/kan controleren of iemand inderdaad niet getrouwd geweest is, maar jij kan zelf als ouder niet veel meer doen, c.q. aantonen.

    Als beide ouders bij de geboorte wel automatisch gezag hadden, ook dan geldt dat nu nog steeds (tenminste, als er later geen wijziging heeft plaats gevonden). Ook dan staat er in het uittreksel van de rechtbank: "niet voorkomend in het gezagsregister". Maar in het geval van getrouwd (geweest) zijn, kan je dat nog aantonen met een kopie uit het trouwboekje, waarbij je dus ook dat gezamenlijke gezag aan kan tonen. Als je niet getrouwd was, heb je daar natuurlijk geen papiertje van...Smile..
  9. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    Ok. Dus de rechtbanken worden naar verwachting massaal verzocht uittreksels te verstrekken, ook betreffende kinderen die helemaal niet in het gezagsregister zijn opgenomen. Dan wordt inderdaad een verklaring van die strekking (komt niet voor) afgegeven.
    Vermoed zo maar dat de rechtbank niet helemaal rekening heeft gehouden met deze extra taak Smile Wordt overigens hoogste tijd dat de KMar aan de grens eindelijk gewoon inzage in ook dat register heeft.
  10. wendy72
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van wendy72
    De meeste kinderen worden over land ontvoerd. Hier heeft een moeder v school haar kinderen over land naar Zwitserland ontvoerd.
  11. Yvonne-
    svp niet Quoten

    Toon alleen de berichten van Yvonne-
    Of het nu wel of niet verplicht is, ik zou gewoon zorgen dat ik het bij mij had. Om gedoe te voorkomen. Ik weet niet of het waar is, maar je wilt gewoon niet in een vreemd land gescheiden worden van je kind met een vreemde taal.
Terug naar de lijst