Entreetoets Groep 7

Entreetoets Groep 7 

Onderwerp van Louise63

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Louise63
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Louise63
    Ik heb een vraagje .... mijn dochter krijgt dit voorjaar haar entreetoets voor groep 7. Nu ben ik rond aan het neuzen op internet omdat .... ze onzeker is. Lizzy wil graag, maar door haar onzekerheid maakt ze fouten. Ik wil dit proberen op te vangen door haar al toetsjes te laten doen thuis. Nu ben ik gaan kijken op paar sites, maar ..... wat zijn die oefenboeken duur!!! ? 58,00 euro ....

    Mijn vraag is nu: heeft iemand misschien boeken voor entreetoets en wil deze verkopen voor een schappelijke prijs? Of ... iemand die goed oefenmateriaal heeft?

    Bedankt alvast. Groetjes, Louise
    --------------------------------------------------------------------------------------

    Even een stukje van een site over de entreetoetsen:

    Oefenen voor de Entreetoets ? zin of onzin ?

    Geplaatst op 04/04/2013| Een reactie plaatsen


    Sommige basisscholen raden het de ouders af om met hun kind te oefenen voor de Entreetoets. Dit zou stress verhogend werken en kinderen zouden de LOVS-toetsen, ook van het Cito, immers al gewend zijn.

    Ook het Cito is geen voorstander van gericht oefenen. Des te vreemder is het dat diezelfde instantie wel adviseert om te oefenen met Squla. Squla is een online oefenprogramma met spelletjes, instructiefilms en quizzen voor het basisonderwijs en Cito is mede-eigenaar. Oefenen moet je niet doen, maar wel als je het daar doet waar het Cito geld aan verdient. Dit geeft te denken ?.

    Waarom zou u uw kind w?l laten oefenen voor de Entreetoets? Omdat de uitslag van deze toets bepalend is voor het voorlopige schooladvies dat uw kind gaat krijgen. De toets is dus zeker wel van belang. Volgens ons het juist heel goed uw kind wel voor te bereiden op deze belangrijkste toets van de basisschool.

    Door te oefenen met de stof die zal worden bevraagd (begrijpend lezen, rekenen, spelling, taal, werkwoordspelling en studievaardigheden) en met de specifieke manier van vragen stellen, zal uw kind niet worden verrast. Het kind zal met veel meer zelfvertrouwen aan de toets beginnen. Het grootste probleem is namelijk dat de manier van vragen stellen in de Entreetoets sterk afwijkt van het soort vragen dat uw kind op school in methodetoetsen voorgeschoteld krijgt. Zelfs de vraagstelling in de door het Cito gemaakte LOVS-toetsen is anders dan de Entreetoets. De stelling dat kinderen wel gewend zijn aan de vraagstelling omdat ze al jaren LOVS-toetsen maken, gaat dus niet op.


    Er is veel oefenmateriaal op het internet te vinden, maar helaas is het meeste materiaal niet geschikt. Een goede voorbereiding krijg je door te oefenen met het soort vragen zoals deze worden gesteld in de Entreetoets. De meerkeuzeantwoorden op de Entreetoets bestaan uit ??n goed antwoord en drie foute antwoorden. Tot zo ver niets nieuws. Maar wat de meeste leerkrachten niet weten, en dus ook niet aan hun leerlingen uitleggen, is dat die drie foute antwoorden niet zo maar gekozen zijn. Daar is goed over nagedacht. Ze heten niet voor niets afleiders! Een fout antwoord wordt in de Entreetoets pas gebruikt als het zin heeft; als bij proeftoetsing blijkt dat kinderen het om welke reden dan ook kiezen. Foute antwoorden zijn dus geen onzinantwoorden. En dat is precies het verschil met het oefenmateriaal dat op of via internet te vinden is: in het materiaal van de meeste aanbieders en in de meeste oefeningen is een antwoord goed omdat de andere drie volkomen onzinnig zijn. Daar wordt uw kind niet wijzer van.

    Onze Oefenboeken Entreetoets en Begrijpend Lezen zijn w?l zo samengesteld dat de leerling optimaal wordt voorbereid. Onze boeken bevatten een complete uitleg van de theorie van alle leerstofonderdelen, leerstrategie?n die leiden tot inzicht in sommen en teksten en daarnaast een schat aan oefenmateriaal. Onze opgaven bevatten geen onzinantwoorden, maar zijn gemaakt naar analogie van de opgaven uit de Entreetoets, zodat uw kind precies weet wat hij of zij kan verwachten.

    Oefenen heeft wel degelijk zin, maar dan wel alleen met goed materiaal. U kunt de boeken eventueel bestellen via deze link. Wilt u het Boek Begrijpend Lezen bestellen (? 58,00) dan kunt u dit op het bestelformulier aangeven.
  2. Louise63
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Louise63

    Ik denk dat ik er eentje gevonden heb :-) >>LINK<<
Terug naar de lijst