Nieuwbouw kopen

Nieuwbouw kopen 

Onderwerp van Jazz_i

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Jazz_i
    Look up!

    Toon alleen de berichten van Jazz_i
    Ik denk er over om een nieuwbouw appartement te kopen, de bouw is al gestart en verwacht 3e kwartaal 2017 klaar te zijn.
    Maar nu... Ik heb al vaker een huis gekocht maar nog nooit alleen en nog nooit nieuwbouw.
    Waar moet ik op letten bij het kopen van nieuwbouw? Welke vragen moet ik de makelaar en de aannemer stellen? Weet iemand een goede fincancieel adviseur (omgeving Veenendaal/Wageningen bij voorkeur)
    Alle tips, hulp, aanwijzingen en raad is welkom!
  2. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    Vraag in ieder geval na wat het bedrag gaat worden voor de vereniging van eigenaren en of servicekosten. Dit beperkt je leencapaciteit. Onderhoud ed worden nl gezamenlijke kosten, waarvoor meestal geld gereserveerd wordt door een maandelijkse bijdrage hiervoor.

    Nu de bouw reeds is gestart, zijn er waarschijnlijk al de nodige bouwtermijnen verstreken. Jij zult deze dan 1 keer moeten betalen. Vraag na of hier extra rentekosten aan verbonden zijn.

    Een hypotheekverstrekker kijkt ook of je in staat bent de extra lasten (renteverlies) gedurende de bouwperiode kunt betalen. Hier moet voldoende inkomen of eigen geld tegenover staan.

    Vraag na welke keuken en badkamer in het appartement geleverd worden. Ook kan het zijn dat hiervoor alleen een (te) kleine stelpost voor is opgenomen. Dit betekent vaak dat hier nog meerkosten voor gemaakt gaan worden. Heb je hier voldoende reserves voor?

    Plan ori?nterende afspraken in met meerdere hypotheekverstrekkers wanneer je eea weet om te bekijken of het financieel haalbaar is.

    Wel leuk en spannend om een nieuw appartement te gaan kopen. Succes.
  3. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    En wordt lid van vereniging eigen huis. Die kunnen een onafhankelijk oplever onderzoek doen naar gebreken die nog verholpen moeten worden bij oplevering.
  4. Jazz_i
    Look up!

    Toon alleen de berichten van Jazz_i

    Thx voor jullie tips!
    De servicekosten weet ik al, zijn lager dan wat ik nu betaal dus dat scheelt alvast. Die bouwtermijnen zijn nieuw voor me en is een hele goede!

    Weet iemand ook hoe het nu zit met hypotheekofferte kosten? Een kennis kreeg daar een rekening van ? 1200,- voor?
  5. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Jazz_i
    Thx voor jullie tips!
    De servicekosten weet ik al, zijn lager dan wat ik nu betaal dus dat scheelt alvast. Die bouwtermijnen zijn nieuw voor me en is een hele goede!

    Weet iemand ook hoe het nu zit met hypotheekofferte kosten? Een kennis kreeg daar een rekening van ? 1200,- voor?


    1200 is inderdaad redelijk normaal (kosten zijn aftrekbaar voor de belasting). Dit zijn advieskosten en afsluitkosten voor de hypotheek. Sinds de wetswijziging hieromtrent moeten deze kosten zichtbaar en transparant in rekening worden gebracht. Voorheen betaalde je dit ook in de vorm van vaak 1% afsluitprovisie over het te lenen bedrag.

    Overigens kan dit bedrag nog veel hoger zijn. Een hypotheekadviseur die meerdere hypotheekverstrekkers kan aanbieden moet hiervoor hogere advieskosten in rekening brengen. Dit omdat ze meer kunnen vergelijken met elkaar en dus meer moeten kunnen adviseren. Anders dus dan bv een Rabobank die alleen zijn eigen product heeft. Bij de Hypotheker kunnen deze kosten dus ruim 3000 euro zijn. Je kunt dan wellicht een goedkopere hypotheek vinden, maar door de hogere afsluit- en advieskosten moet je goed bekijken of je na 30 jaar ook goedkoper uit bent. Ook kunnen de hogere kosten bij bv de Hypotheker van invloed zijn op je leencapaciteit. Je hebt ook meer eigen geld nodig.

    Overigens zijn de eerste ori?nterende gesprekken bij hypotheekadviseurs gratis. Maak dus zoveel mogelijk afspraken. Maar doe dit pas wanneer je plannen al behoorlijk concreet zijn, zodat je weet wat het financi?le plaatje mbt het appartement wordt. Dan pas kun je je laten adviseren met de juiste bedragen. Anders moet je te veel aannames doen.

    Op de site van de Rabobank kan je overigens een behoorlijk goed hypotheekdossier samenstellen en zelf berekenen wat je kunt lenen, wat bijkomende kosten zijn, rekenen met verschillende rentevast termijnen enz. Zo kun je al een eerste aanvang maken ter ori?ntatie en gebruiken om je bij meerdere hypotheekadviseurs te laten voorlichten.

    Overigens heeft de mogelijkheid tot rood staan op je bankrekening en het hebben van een creditcard met afbetalingen in termijnen ook invloed op de hoogte van het te lenen hypotheek bedrag. Mocht dit de bottleneck worden zorg dan voor het tijdig opzeggen van beiden ivm de verwerkingstijd bij BKR/bank. Dit is vooral van belang als je geen hypotheek neemt bij de bank waar je bankiert.
  6. monchique
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van monchique
    Wat leuk wat ik lees, dat doe je goed! Van harte gefeliciteerd.

    Ik lees veel goede tips lid vereniging eigen huis is altijd goed👍 Mbt voortgang van de bouw, en juridische afspraken zou ik kiezen voor een externe onafhankelijke aankoopmakelaar die jouw van A tot Z begeleidt met de bouw. Jouw persoonlijke klankbord is en erop toeziet of de bouw wel conform voorschriften gebouwd wordt en of de materialen wel dezelfde zijn als in de koop aannemingsovereenkomst.

    Het kopen van een nieuwbouw woning is spannend tijd. Ik weet niet waar je woning gebouwd gaat worden? Ik ben lid bij de vereniging huisvesting op maat >>LINK<< daar kun je een deskundige onafhankelijke aankoopmakelaar vinden! Ik wens je alvast veel plezier bij deze mooie ontwikkeling in je leven toe!🙋🏼

    Groet Monique
  7. Jazz_i
    Look up!

    Toon alleen de berichten van Jazz_i

    Dank weer voor de aanvullingen!
    Ik ben lid van eigen huis en heb daar maandag een gesprek over hypotheken e.d. Zag ook dat zij meer begeleiding doen, vind ik wel fijn denk ik met mijn gebrek aan geheugen en concentratie. Dan is het sowieso prettig als er iemand bij is en als diegene dan ook nog weet waar het over gaat is het helemaal fijn.
    @Monchique Het wordt met de dag spannender Smile (ik voel me ook een beetje stuiterballetje) maar het is zo leuk! Het huis komt in Wageningen, jammer dat jij net op een onhandige afstand zit!
  8. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    het lijkt me sterk dat de bijdrage aan de VVE de hypotheekruimte beinvloed..... als je een huis in vol eigendom koopt, kan je ook onderhoudskosten verwachten (nieuwe CV ketel, dakonderhoud, etc) dat dit bij een appartement/VVE maandelijks wordt betaalt en wordt gedeeld met andere bewonders is juist risico verlagend.
  9. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef koen
    het lijkt me sterk dat de bijdrage aan de VVE de hypotheekruimte beinvloed..... als je een huis in vol eigendom koopt, kan je ook onderhoudskosten verwachten (nieuwe CV ketel, dakonderhoud, etc) dat dit bij een appartement/VVE maandelijks wordt betaalt en wordt gedeeld met andere bewonders is juist risico verlagend.


    Het kan je sterk lijken, maar de realiteit is nu eenmaal wel zo. Een bijdrage aan de VVE zijn vaste lasten en daarmee van invloed op je vrij te besteden inkomen. Over het ingelegde geld kan je immers niet vrij beschikken en daarmee in tijden van nood niet aanwenden voor zaken die meer prioriteit hebben dan onderhoud. Anders dus dan wanneer je zelf spaart voor onderhoud bij een eigen woning.

    Daarmee is er dus een groter risico voor de bank. Immers bij het arbeidsongeschikt raken of werkeloosheid wil de bank toch graag zijn hypotheekbetalingen ontvangen. Met een verplichte bijdrage aan de VVE is dat onzekerder dan wanneer er geld achter de hand is in de vorm van spaargeld.
  10. josien1
    A happy girl

    Toon alleen de berichten van josien1
    Let erop dat er een vorm van afbouwgarantie op zit. Mocht de aannemer failliet gaan o.i.d., dat het dan wel wordt afgebouwd.

    Je krijgt tijdens de bouwperiode te maken met toenemende woonlasten (voor het oude en het nieuwe huis tegelijkertijd). Let er op dat er in het contract een redelijke termijn staat waarbinnen een en ander opgeleverd moet zijn en zorg dat je die termijn financieel kunt overbruggen qua woonlasten.

    Wordt lid van eigen huis en laat hen een opleveringskeuring doen.
Terug naar de lijst