Puber 15 uur onbetaald proefdraaien

Puber 15 uur onbetaald proefdraaien 

Onderwerp van Poppetje

BEHEERD DOOR:
bart

Dit onderwerp is gesloten.
door Poppetje zelf op 31 mei 2017 om 07:43:22

Terug naar de lijst
  1. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo
    quote:
    Dit schreef Mikky

    Jazeker wel.. proefdraaien bestaat namelijk niet. Wg biedt met 'proefdraaien' namelijk iemand feitelijk een dienstverband voor onbepaalde tijd zonder proeftijd aan. Immers, tewerkstellen zonder contract is gelijk aan contract onbepaalde tijd zonder proeftijd. En dus maakt diegene aanspraak op alle faciliteiten die gewoonlijk voor dergelijke overeenkomsten geldt.

    Oplossing is een contract voor de tijd dat wg wil laten 'proefdraaien'. Maar dat is dan een dienstverband voor bepaalde tijd, en bovendien 1 in de keten..

    Proefdraaien onbetaald en onverzekerd kan wettelijk dus niet. Er is geen constructie voor. Uitgesloten.. formeel dan dus.. informeel kan er een heleboel, daar kan ik boeken over schrijven.


    Ja klopt, we hebben een alternatieve oplossing gevonden. In overleg kan veel.

    Maar dit is wat de verzekering zelf aan gaf.
  2. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Mikky

    Jazeker wel.. proefdraaien bestaat namelijk niet. Wg biedt met 'proefdraaien' namelijk iemand feitelijk een dienstverband voor onbepaalde tijd zonder proeftijd aan. Immers, tewerkstellen zonder contract is gelijk aan contract onbepaalde tijd zonder proeftijd. En dus maakt diegene aanspraak op alle faciliteiten die gewoonlijk voor dergelijke overeenkomsten geldt.

    Oplossing is een contract voor de tijd dat wg wil laten 'proefdraaien'. Maar dat is dan een dienstverband voor bepaalde tijd, en bovendien 1 in de keten..

    Proefdraaien onbetaald en onverzekerd kan wettelijk dus niet. Er is geen constructie voor. Uitgesloten.. formeel dan dus.. informeel kan er een heleboel, daar kan ik boeken over schrijven.

    En waar ik met een 'uurtje proefdraaien' nog zo iets zou hebben van, dat je dan even kunt kijken of iemand wel/niet geschikt is (zeg maar een soort van extra lang sollicitatiegesprek, en dan anders), vind ik alles wat langer is dan dat principieel misbruik.
  3. drakie
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van drakie
    quote:
    Dit schreef Mikky

    Jazeker wel.. proefdraaien bestaat namelijk niet. Wg biedt met 'proefdraaien' namelijk iemand feitelijk een dienstverband voor onbepaalde tijd zonder proeftijd aan. Immers, tewerkstellen zonder contract is gelijk aan contract onbepaalde tijd zonder proeftijd. En dus maakt diegene aanspraak op alle faciliteiten die gewoonlijk voor dergelijke overeenkomsten geldt.

    Oplossing is een contract voor de tijd dat wg wil laten 'proefdraaien'. Maar dat is dan een dienstverband voor bepaalde tijd, en bovendien 1 in de keten..

    Proefdraaien onbetaald en onverzekerd kan wettelijk dus niet. Er is geen constructie voor. Uitgesloten.. formeel dan dus.. informeel kan er een heleboel, daar kan ik boeken over schrijven.


    Hmmm, interessant gegeven.

    Hoe zit dat dan met stagiaires die 'alvast' beginnen terwijl hun stagecontract niet geregeld is. Kunnen zij dan eigenlijk ook een contract opnbepaalde tijd opeisen? Of is er dan toch weer een nuance aan te brengen?
  4. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo
    quote:
    Dit schreef Tinus

    En waar ik met een 'uurtje proefdraaien' nog zo iets zou hebben van, dat je dan even kunt kijken of iemand wel/niet geschikt is (zeg maar een soort van extra lang sollicitatiegesprek, en dan anders), vind ik alles wat langer is dan dat principieel misbruik.


    Er zijn ook werknemers die zelf even willen kijken of dit de geschikte baan voor ze is.
  5. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Hed


    Hmmm, interessant gegeven.

    Hoe zit dat dan met stagiaires die 'alvast' beginnen terwijl hun stagecontract niet geregeld is. Kunnen zij dan eigenlijk ook een contract opnbepaalde tijd opeisen? Of is er dan toch weer een nuance aan te brengen?

    Stagiares zijn geen werknemers..
  6. drakie
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van drakie
    quote:
    Dit schreef Mikky

    Stagiares zijn geen werknemers..


    Maar ze werken en hebben op dat moment nog geen stagiair status (administratieve handeling nog niet plaatsgevonden). Ze zijn dus studenten die ergens werk verrichten. Even heel basic, omdat proefdraaien juridisch gezien wellicht gelijk gesteld kan worden als 'alvast' beginnen met stage zonder dat dit vastgelegd is. Als er (buiten het verzekeringsgedeelte) niets aan de hand is, super! Maar anders ga ik even ergens narren ;-)
  7. Ster
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Ster
    quote:
    Dit schreef Mikky

    Stagiares zijn geen werknemers..


    Voor de arbeidsomstandighedenwet en arbeidstijdenwet wel. Zo ook iemand die proefdraait en daarmee in wezen onder de gezag werkt en op dat moment als werknemer kan worden aangemerkt.
  8. quote:
    Dit schreef Poppetje
    Mijn zoon van 16 heeft gesolliciteerd bij een broodjesverkoopketen. Nu is hem gevraagd om 15 uur proef te draaien onbetaald. Hij is hier zelf nogal verbolgen over. Ik niet.

    Wat is gebruikelijk?


    Misschien doen ze het om te peilen of iemand gemotiveerd is, want dat ontbreekt er tegenwoordig nog wel eens aan.
    Het zegt namelijk wel iets over iemand die bereid is om voor niets te komen proefdraaien.

    Of het helemaal fair is, is een tweede.
    Ik vind persoonlijk dat er wel een vergoeding tegenover mag staan.
    Al geef je maar een flinke tegoedbon om iets te komen eten/drinken voor 2 personen oid.
    Iemand die 'een normale baan' accepteert krijgt toch ook gewoon in zijn proefperiode betaald!

    Ik ben benieuwd wat de reden is dat ze niets betalen. Heeft je zoon dat gevraagd?

    Groetjes,
    Mireille
  9. quote:
    Dit schreef Poppetje
    Nou we zijn eruit. Hij heeft anderhalf jaar tegen solliciteren aangehikt. Is zelfs op zoek gegaan naar vrijwilligerswerk, omdat hij die drempel minder hoog dacht te vinden. Ik heb hem gevraagd wat hij te verliezen heeft als hij twee dagen onbetaald werkt en vervolgens niet aangenomen wordt. Feitelijk is dat niet zoveel. Twee dagen playstation minder.... Stukje levenservaring erbij. Zo'n gast is het.

    Hij heeft vriendelijk terug geappt of hij wel verzekerd was tijdens het onbetaalde werk. Kreeg meteen reactie dat dit via de bedrijfsverzekering gaat. En ze wensten elkaar een fijne avond.

    We gaan het beleven.


    Wat een goede instelling. Ik wens hem veel succes en werkplezier toe!
  10. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    En nu? Heeft hij werk. ? Of is het bij 15 uur proefdraaien gebleven?
  11. Poppetje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Poppetje

    quote:
    Dit schreef Solar
    En nu? Heeft hij werk. ? Of is het bij 15 uur proefdraaien gebleven?

    Hij is aangenomen. Vanaf nu verdient hij zijn centen als Sandwich Artist. SmileSmileSmile
  12. Carla-S
    🗿🗿🗿🗿🗿

    Toon alleen de berichten van Carla-S
    quote:
    Dit schreef Poppetje

    Hij is aangenomen. Vanaf nu verdient hij zijn centen als Sandwich Artist. SmileSmileSmile


    Sandwich Artist, geweldig!
Terug naar de lijst