Houdbaarheid benzine + leidingen en dergelijke in auto op gas.

Houdbaarheid benzine + leidingen en dergelijke in auto op gas. 

Onderwerp van EmC

BEHEERD DOOR:
leeuwin70

Dit onderwerp is gesloten.
door EmC zelf op 11 augustus 2016 om 09:39:51

Terug naar de lijst
  1. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    Misschien een rare vraag maar ik rijd dus sinds kort op gas.
    Starten doe je op benzine maar na 2 tellen of korter springt hij op gas.
    De tank is een kwart vol en is dat over 20 jaar nog op deze manier.
    Kan dat nog kwaad?
    Gebeurt er iets met benzine? Of met andere delen van de auto?
    Moet je eens in de zoveel tijd gewoon de benzinetank ook eens leeg rijden om problemen met wat dan ook te voorkomen?
  2. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    Ik zou regelmatig een paar kilometer op benzine rijden. En de tank niet te leeg laten zijn.

    Bij dit soort vragen (want bij gas/benzine combinaties heb je veel verschillende installaties) zou ik een garage binnenlopen en de vraag stellen. Ze praten daar graag over auto's gratis en voor niks.
  3. paul1964
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van paul1964
    Benzine van nu bevat een aandeel alcohol. Dat trekt vocht aan. De vluchtige delen verdampen tijdens het rijden. Wil je dat het benzinesysteem goed blijft werken dan moet je regelmatig je benzine oprijden en verse benzine tanken. Als de benzine oud wordt heb je kans op defecte benzineinjectoren en een defecte brandstofpomp.
  4. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC

    quote:
    Dit schreef paul1964
    Benzine van nu bevat een aandeel alcohol. Dat trekt vocht aan. De vluchtige delen verdampen tijdens het rijden. Wil je dat het benzinesysteem goed blijft werken dan moet je regelmatig je benzine oprijden en verse benzine tanken. Als de benzine oud wordt heb je kans op defecte benzineinjectoren en een defecte brandstofpomp.


    Wat is regelmatig?
    Ik heb die auto natuurlijk wel gekocht om brandstofkosten te besparen Smile
  5. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    benzine degradeert in de tijd, het "vergomt". Het feit dat je start op benzine verminderd dit effect, omdat na elke start er een paar cl benzine wordt ververst.

    Tegenwoordig wordt ook bio-stoffen bijgemengd, deze breken af in de tijd en je kan bacteriegroei krijgen in je tank (dit is een groot probleem bij de pleziervaart waar slechts 1x per jaar diesel wordt getankt).

    Voor jou een volle tank benzine heeft het probleem dat de brandstof te oud wordt, en een lege/half volle tank zoveel lucht bevat dat je consensvorming (en dus water in de benzine) kan krijgen.

    ik zou je aanraden om elke rit wat langer op benzine te rijden zodat je per 2 a 3 maanden een volle tank benzine verstookt. eventueel de tank bij een grote onderhoudsbeurt laten aftappen (om ophoping van water kwijt te raken)
    7 aug '16 - 12:27:30 / 7 aug '16 - 12:39:38
  6. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC

    quote:
    Dit schreef koen
    benzine degradeert in de tijd, het "vergomt". Het feit dat je start op benzine verminderd dit effect, omdat na elke start er een paar cl benzine wordt ververst.

    Tegenwoordig wordt ook bio-stoffen bijgemengd, deze breken af in de tijd en je kan bacteriegroei krijgen in je tank (dit is een groot probleem bij de pleziervaart waar slechts 1x per jaar diesel wordt getankt).

    Voor jou een volle tank benzine heeft het probleem dat de brandstof te oud wordt, en een lege/half volle tank zoveel lucht bevat dat je consensvorming (en dus water in de benzine) kan krijgen.

    ik zou je aanraden om elke rit wat langer op benzine te rijden zodat je per 2 a 3 maanden een volle tank benzine verstookt.


    Oke, dank je wel. Dat is nog wel rendabel Smile
  7. Vroeger (begin jaren 90) hadden wij een auto op gas. Ik herinner me dat ik altijd startte met benzine en dan na een km of 3-4 zette ik hem op de tussenstand om de benzineleiding leeg te rijden en dan, zodra je voelde dat de benzine in de leiding op was, over op gas.
  8. paul1964
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van paul1964
    quote:
    Dit schreef frida_m
    Vroeger (begin jaren 90) hadden wij een auto op gas. Ik herinner me dat ik altijd startte met benzine en dan na een km of 3-4 zette ik hem op de tussenstand om de benzineleiding leeg te rijden en dan, zodra je voelde dat de benzine in de leiding op was, over op gas.


    Destijds was er nog een carburateur met een vlotterkamer. Die moest leeggereden worden voordat gas werd toegevoerd. Tegenwoordig is er benzine- inspuiting. Je schakelt de benzine uit en tegelijkertijd het gas in.
  9. johan012
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van johan012
    quote:
    Dit schreef koen
    benzine degradeert in de tijd, het "vergomt". Het feit dat je start op benzine verminderd dit effect, omdat na elke start er een paar cl benzine wordt ververst.

    Tegenwoordig wordt ook bio-stoffen bijgemengd, deze breken af in de tijd en je kan bacteriegroei krijgen in je tank (dit is een groot probleem bij de pleziervaart waar slechts 1x per jaar diesel wordt getankt).

    Voor jou een volle tank benzine heeft het probleem dat de brandstof te oud wordt, en een lege/half volle tank zoveel lucht bevat dat je consensvorming (en dus water in de benzine) kan krijgen.

    ik zou je aanraden om elke rit wat langer op benzine te rijden zodat je per 2 a 3 maanden een volle tank benzine verstookt. eventueel de tank bij een grote onderhoudsbeurt laten aftappen (om ophoping van water kwijt te raken)



    Of gewoon minder benzine in de tank doen zodat je weer eerder moet tanken
  10. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef johan012



    Of gewoon minder benzine in de tank doen zodat je weer eerder moet tanken


    Minder benzine in de tank biedt meer kans op condensvorming. Al valt.dat, volgens mij, wel mee bij dagelijks gebruik van de auto.. de brandstof schommelt toch wel lekker heen en weer..

    Is meer iets bij stallen, voor langere tijd, van de auto. Dan wordt aangeraden de auto met volle tank weg te zetten.. wat weer niet in het belang van brandveiligheid is..Smile

    Ik denk overigens dat het wel meevalt met die veroudering.. immers dient de brandstof ook enige tijd in tanks opgeslagen te kunnen worden.
  11. Marcel1970
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Marcel1970
    Mijn ervaring met gas. Euro95 is ongeveer 3 maanden houdbaar en dan zit er te veel water in om nog goed te rijden. Zelf tank ik bp 98 ultimate wat geen alcohol bevat en ik heb geen startproblemen na maanden.

    Ook mijn motor tank ik voor de winter af met 98. Gevolg is dat de motor normaal start in het voorjaar waar 95 tankers nog wel eens problemen kunnen hebben. De meerprijs voor 98 neem ik op de koop toe omdat het me minder rommel geeft.
  12. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    95 of 98 heeft alleen invloed op de klop-vastheid. afhankelijk van het type motor (compressieverhouding), ontstekings afstelling en toerentalbereik schrijft de fabrikant voor welke type benzine moet worden getankt.

    euro 95 of 98 heeft geen verschil in houdbaarheid. Het bijmengen van bio-brandstof is wettelijk voorgeschreven voor alle brandstoffen.

    een vrschil is wel het soort additief welke tussen de "gewone" 95/98 en de "ultimate" 95/98 wordt toegevoegd. Aan deze toevoegingen worden zeer bijzondere eigenschappen aan toe geschreven. Maar deze zijn meer van "marketing" dan van technische oorsprong. Als je de reclame mag geloven wordt je er zelfs als bestuurder een blij mens van. Je moet daar dus in "geloven".

    er gelden strenge standaarden waar een product aan moet voldoen om als "benzine" te mogen worden verkocht. Daar zal het verschil niet in zitten.
Terug naar de lijst