Vandaag gebeurde me het weer, tijdens het iets te snel pakken van een mini rotonde ging het oliedruk lampje branden. Boekje zegt direct stoppen, maar lampje brandt alleen dan en bij een volgende rotonde kan ik het niet reproduceren.
Wat doen? Olie aanvullen? Of toch de garage bellen?
Oliedruk lampje
Onderwerp van Dayenne
-
16 jul '17 - 20:20:45
-
Olie controleren. Bijvullen en/of garage bellen.
16 jul '17 - 20:23:37 -
Eerst olie pijeilen.
Vermoedelijk is er een tekort.. wat door het kantelen van de auto (motor) in het motorcarter ervoor zorgt dat d?t wat er nog aan olie in zit, n?t aan de verkeerde kant komt te liggen en dus niet door de oliepomp (filter) opgezogen kan worden.. dan wordt de druk minder en geeft de olidruksensor een signaal aan het waarschuwingslampje.
Dus, het beste is om de motorolie morgenochtend, voor het 1e gebruik, te peilen. Zorg dat je auto op een vlakke, rechte ondergrond staat.
Haal de peilstok eruit (gele, kleine, dop, zeer waarschijnlijk). Veeg het met een doek schoon.
Stop de stok terug in de buis en haal omhoog.. Hopelijk kan je nog een beetje olie onderaan de stok zien zitten.. dan valt de schade waarschijnlijk mee..
Iets hogerop de peilstok zie je een verdeling min-max. Olie moet op de max staan bij koude motor.
Kijk ook even in je instructieboekje. Daar wordt het ook uitgelegd.
Zit er geen olie aan je peilstok.. probeer dan, als het kan, niet meer met de auto te rijden totdat je een kannetje of 2 olie hebt gehaald.
Succes.16 jul '17 - 20:28:27 -
-
Net peil nagekeken. Erg laag dus. Direct bijgevuld.
16 jul '17 - 22:12:12 -
quote:
Dit schreef Dayenne
Net peil nagekeken. Erg laag dus. Direct bijgevuld.
Hahahahaha
Hoe simpel kan het zijn h??
Ik had zoiets 20 jaar geleden een keer, heb toen aan mijn vader gevraagd hoe het kon, als ik door een bocht ging, brandde er een rood lampje. Olie bijvullen idd.16 jul '17 - 22:15:57 -
quote:
Dit schreef SFR
Eerst olie pijeilen.
Vermoedelijk is er een tekort.. wat door het kantelen van de auto (motor) in het motorcarter ervoor zorgt dat d?t wat er nog aan olie in zit, n?t aan de verkeerde kant komt te liggen en dus niet door de oliepomp (filter) opgezogen kan worden.. dan wordt de druk minder en geeft de olidruksensor een signaal aan het waarschuwingslampje.
Dus, het beste is om de motorolie morgenochtend, voor het 1e gebruik, te peilen. Zorg dat je auto op een vlakke, rechte ondergrond staat.
Haal de peilstok eruit (gele, kleine, dop, zeer waarschijnlijk). Veeg het met een doek schoon.
Stop de stok terug in de buis en haal omhoog.. Hopelijk kan je nog een beetje olie onderaan de stok zien zitten.. dan valt de schade waarschijnlijk mee..
Iets hogerop de peilstok zie je een verdeling min-max. Olie moet op de max staan bij koude motor.
Kijk ook even in je instructieboekje. Daar wordt het ook uitgelegd.
Zit er geen olie aan je peilstok.. probeer dan, als het kan, niet meer met de auto te rijden totdat je een kannetje of 2 olie hebt gehaald.
Succes.
Olie moet op de max staan bij koude motor?
Niet doen. Hij moet tussen de streepjes staan. Bij een koude motor op driekwart is voldoende. Olie zet uit. Teveel olie is ook niet goed.
Elke maand even checken. Vertrouwen op lampjes is niet goed. In feite ben je dan te laat.
En verbruikt hij veel Olie? Dan even na laten kijken bij de garage. Beter voor het milieu en wellicht portemonee.17 jul '17 - 17:39:44 -
De oliedruk meter is alleen een aanwijzing dat de Motor-lagers voldoende smering krijgen.
Maar als je oliepeil te laag staat kunnen je cilinders wel eens te weinig spatsmering krijgen en dat is dan weer een verhoogde slijtage17 jul '17 - 17:52:33 -
Het rij genot is na het bijvullen in elk geval toegenomen
17 jul '17 - 19:06:07 -
quote:
Dit schreef Raymond
Olie moet op de max staan bij koude motor?
Niet doen. Hij moet tussen de streepjes staan. Bij een koude motor op driekwart is voldoende. Olie zet uit. Teveel olie is ook niet goed.
.
Welnee, het max-streepje houdt daar al rekening mee. Daar is het juist voor bedoeld.18 jul '17 - 06:47:02