Spontaan koelvloeistof uit de auto

Spontaan koelvloeistof uit de auto 

Onderwerp van Dayenne

Terug naar de lijst
  1. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Mijn Corsa B uit 1997 heeft al wat langer dat ie niet snel reageert op warm worden middels aanslaan van de fan. Maar nu het wat kouder is, is dat ook niet echt nodig. Vandaag ritje normaal doorrijden verkeer naar 40km verderop. Eenmaal in de parkeergarage komt er witte rook onder de motorkap vandaan en zie ik dat de koelvloeistof via de linkerkant (van voor de auto bekeken) uit de motor komt. De pech hulp gebeld en deze stelde zo met blote oog vast dat ws de waterpomp defect is als gevolg van niet goed functionerende multiriem. Laatste was wat rafelig op sommige plekken. Afijn, auto wordt morgen door berger afgezet bij mijn garage.

    Heeft iemand een idee hoeveel dit geintje ongeveer zou kunnen kosten? Volgens mij heeft de auto een ketting en geen gewone distributieriem. Meestal wordt bij vervangen waterpomp ook de distributieriem meegenomen, maar dat is nu ws niet nodig met een ketting.
  2. Bindi
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Bindi
    Duur geintje volgens mij Smile
  3. 7jeroen7
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van 7jeroen7
    Ik denk zo tussen de 300 en 400 euro.
    (Vervanging waterpomp en multiriem + spanrollen.)
    Als dat idd. het euvel is dan.
  4. Willemijn
    Wabi Sabi, volvo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Willemijn
    De prijs hangt van je garage af. Heb je een zigeunerkamp in de buurt waar een sloperij bij hoort?
    Ga daar eens praten (praten, niet bellen), zij zijn vele malen goedkoper dan een garage en ze
    zijn absoluut gevoelig voor een paar mooie vrouwenogen. :-)
  5. Marc-030
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Marc-030
    Hi,

    Waterpomp en multiriem alleen te vervangen door nieuw. Aan materialen de kosten niet, montage zal ook wel meevallen. Vraag vooraf een prijsopgave zodat je een beeld hebt van de totaalkosten.
    Het kan wel zijn dat de ene garage wat goedkoper is dan een andere. Vrees dat je nu met een door de berger afgeleverde auto niet veel verder komt dan je eigen garage.

    Vraag vooraf om een goeie diagnose zodat ze het juiste repareren. En niet na vervanging van de waterpomp met nieuwe dingen aankomen... Het risico van een kapotte waterpomp is nl. een heetgelopen motor en andere schade zoals een lekke koppakking. Vraag of ze dat (kunnen) controleren voor je.

    Als er meer reparatie(s) aan de auto zitten moet je voor jezelf de afweging maken of de auto dat waard is...

    Succes!
    Marc

    (ook benieuwd naar de uitkomst..)
  6. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    Heb juist naar mijn eigen garage laten brengen omdat ik niet verwacht dat zij mij een poot gaan uitdraaien. Van een willekeurige garage elders verwacht ik dat meer.

    Ik zag dat materiaal idd niet zo duur is. Dan is het arbeidstijd wat het duurste is.

    Ooit in een ver verleden heeft een dergelijk geintje (maar toen doorgereden met een kapotte waterpomp) me ook nieuwe koppelingsplaten opgeleverd. Tja dat was een duur grapje.

    Ik laat weten wat er gaat gebeuren.
  7. Dirk
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dirk
    quote:
    Dit schreef Marc-030
    Hi,

    Waterpomp en multiriem alleen te vervangen door nieuw. Aan materialen de kosten niet, montage zal ook wel meevallen. Vraag vooraf een prijsopgave zodat je een beeld hebt van de totaalkosten.
    Het kan wel zijn dat de ene garage wat goedkoper is dan een andere. Vrees dat je nu met een door de berger afgeleverde auto niet veel verder komt dan je eigen garage.

    Vraag vooraf om een goeie diagnose zodat ze het juiste repareren. En niet na vervanging van de waterpomp met nieuwe dingen aankomen... Het risico van een kapotte waterpomp is nl. een heetgelopen motor en andere schade zoals een lekke koppakking. Vraag of ze dat (kunnen) controleren voor je.

    Als er meer reparatie(s) aan de auto zitten moet je voor jezelf de afweging maken of de auto dat waard is...

    Succes!
    Marc

    (ook benieuwd naar de uitkomst..)

    Precies en aangezien je al langer rond rijdt met slechtwerkende fan kan het inderdaad een kapotte koppakking zijn .
  8. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa
    quote:
    Dit schreef Dirk

    Precies en aangezien je al langer rond rijdt met slechtwerkende fan kan het inderdaad een kapotte koppakking zijn .


    Dat heb ik ook ooit gehad idd, met dezelfde verschijnselen
    alleen dat heeft al ruim 300 euro gekost, bij een goedkope garage
  9. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    Ik zou toch even een controle doen op waar exact de koelvloeistof uit het systeem (motor) komt. Dus een druktest laten uitvoeren bij de garage.

    Immers, de waterpomp zit intern. Ja, die wordt aangedreven door de multiriem (die ook de dynamo aandrijft). Heb je die riem al eens horen piepen? Een teken dat die niet goed op spanning staat.
    Dat er koelvloeistof door een kapotte waterpomp, bij diezelfde pomp, naar buiten geperst wordt vind ik vreemd.

    Waterpompen zijn soms van plastic schoepen gemaakt.. plastic dat door invloed van tijd, gebruik en vloeistof breekbaar wordt en dan stuk loopt.
    Lager van de pomp kan ook kaduuk zijn.

    Wat gaf je temperatuurmeter aan toen het gebeurde? In het rood of gewoon normale waarde?
  10. Rene_63
    Al doende leert men

    Toon alleen de berichten van Rene_63
    quote:
    Dit schreef SFR

    Dat er koelvloeistof door een kapotte waterpomp, bij diezelfde pomp, naar buiten geperst wordt vind ik vreemd.


    Heb dat probleem ook eens gehad koelvloeistof liep eruit bij de waterpomp en was echt alleen de waterpomp die defect was, meer was er niet defect aan de auto toen, dus het kan wel Smile
  11. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    quote:
    Dit schreef SFR
    Ik zou toch even een controle doen op waar exact de koelvloeistof uit het systeem (motor) komt. Dus een druktest laten uitvoeren bij de garage.

    Immers, de waterpomp zit intern. Ja, die wordt aangedreven door de multiriem (die ook de dynamo aandrijft). Heb je die riem al eens horen piepen? Een teken dat die niet goed op spanning staat.
    Dat er koelvloeistof door een kapotte waterpomp, bij diezelfde pomp, naar buiten geperst wordt vind ik vreemd.

    Waterpompen zijn soms van plastic schoepen gemaakt.. plastic dat door invloed van tijd, gebruik en vloeistof breekbaar wordt en dan stuk loopt.
    Lager van de pomp kan ook kaduuk zijn.

    Wat gaf je temperatuurmeter aan toen het gebeurde? In het rood of gewoon normale waarde?

    Ik heb bij de meter niks bijzonders gezien.

    De garage gaat idd koelsysteem op druk zetten en kijken waar het uit komt.

    As we speak... Hij belde net. Had het systeem op druk gehad en zag dat het bij de aansluiting op de radiator eruit spoot. Dat zag ik ook gisteren. Morgen gaat ie verder.

    Ik heb de riem nooit horen piepen. En de pech hulp die mijn auto de parkeergarage uit reed hoorde ook geen gekke geluiden.
  12. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    Misschien valt het allemaal wel mee en is het gewoon een kapotte slang die een scheur heeft op de aansluiting.
Terug naar de lijst