Ik heb in november een auto gekocht, voor (met inruil erbij) 3000 euro. Voor mij een enorme klap geld, voor de autobranche zit je dan aan de onderkant. Er geldt bijvoorbeeld geen BOVAG-garantie en ook geen rechtsbijstand.
Dus ik protesteerde. Fijn dat je zoveel moeite doet, maar dit kan gewoon niet langer.
Na wat soebatten beloofde hij de auto nu echt goed te maken. Maar ik mag ook een andere uitzoeken. Geld terug doet ie niet.
Ik keek eens rond daar, maar er staat in die prijsklasse echt helemaal niks waar ik blij van word. Ik stel niet heel veel eisen - dat kan ook niet voor dit geld - maar ik wil perse wel airco.
Dus daar staan we nu. Auto is weer eens bij de garage. Ik heb al vier maanden geen auto. En hij heeft niks staan wat ik wel wil.
Wat is nu mijn rechtspositie? Iemand enig idee?
Als je de dealer de kans hebt gegeven om de auto te repareren en het lukt hem niet om een probleem vrije auto af te leveren, dan heb je het recht om te koop te ontbinden en hoor je je geld terug te krijgen.
quote:Dit schreef Danielle Als je de dealer de kans hebt gegeven om de auto te repareren en het lukt hem niet om een probleem vrije auto af te leveren, dan heb je het recht om te koop te ontbinden en hoor je je geld terug te krijgen.
Nou ja, ook hier staat dat de verkoper de kans heeft het product te vervangen. Dat doet hij dus: hij biedt mij een andere auto aan. Hij heeft in die prijsklasse keus uit twee ongeveer en die hoef ik allebei niet. Maar hij biedt dat dus wel aan.
Garage bied jou geen vergelijkbare auto en is dus niet in staat jouw auto te vervangen. Immers heb je nu airco (is immers jouw basis eis) en een vervangende auto met airco heeft hij niet. Dus is vervanging niet mogelijk. Je hebt dus het recht de koop te ontbinden en het geld terug te ontvangen. Je hebt genoeg kansen gegeven voor reparatie.
En inderdaad is het de kans geven op reparatie of gelijk een vervangend product. Hij heeft gekozen voor de weg van reparatie en niet een vervangend product aan te bieden. Dus na vele reparaties en een nog steeds niet deugdelijke auto kan hij niet alsnog aankomen met een andere auto, die ook nog eens niet gelijkwaardig is, namelijk airco ontbreekt. Dat is dus geen vervangend gelijk product.
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, schakel die dan in of ga anders even naar het juridisch loket. Je hebt het volste recht op ontbinding koop en geld terug. Maar gelijk hebben is een, gelijk krijgen is toch anders.
quote:Dit schreef Erna Garage bied jou geen vergelijkbare auto en is dus niet in staat jouw auto te vervangen. Immers heb je nu airco (is immers jouw basis eis) en een vervangende auto met airco heeft hij niet. Dus is vervanging niet mogelijk. Je hebt dus het recht de koop te ontbinden en het geld terug te ontvangen. Je hebt genoeg kansen gegeven voor reparatie.
En inderdaad is het de kans geven op reparatie of gelijk een vervangend product. Hij heeft gekozen voor de weg van reparatie en niet een vervangend product aan te bieden. Dus na vele reparaties en een nog steeds niet deugdelijke auto kan hij niet alsnog aankomen met een andere auto, die ook nog eens niet gelijkwaardig is, namelijk airco ontbreekt. Dat is dus geen vervangend gelijk product.
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, schakel die dan in of ga anders even naar het juridisch loket. Je hebt het volste recht op ontbinding koop en geld terug. Maar gelijk hebben is een, gelijk krijgen is toch anders.
Rechtsbijstandsverzekering dekt dit niet, omdat de auto te goedkoop is.
Maar ik ben wel blij met je redenering, want daar zit precies hetgeen in waar ik tegenaan loop. Hij beweert dat hij iets vervangt, maar laat me met lege handen staan.
Ik mag overigens ook een zoekopdracht doen, dan gaat hij in den lande op zoek naar een passende auto.
Het is echt niet dat hij niet z’n best doet. Maar ik ben er na vier maanden zonder auto wel een beetje klaar mee.
Ik vraag me dus alleen af of hij, met dit verruimende aanbod, niet alsnog aan de eisen voldoet?
Hij beweert trouwens dat hij de auto niet terugneemt omdat dan op de geschiedenis van de auto duidelijk is dat die weer bij de dealer terechtgekomen is. Maar als ik een vervangende auto ‘neem’, geldt toch hetzelfde?
quote:Dit schreef Gerrr Is dit een bovag garage want dan is het echt de moeite waard om bovag een mail te sturen en de vraag voor te leggen.
Ah oke. Maar er zit sowieso geen garantie op, dus dit is best netjes van de garagehouder. Hij overdrijft alleen en is daardoor toch niet klantvriendelijk.
Ah oke. Maar er zit sowieso geen garantie op, dus dit is best netjes van de garagehouder. Hij overdrijft alleen en is daardoor toch niet klantvriendelijk.
Buiten garantie heb je ook nog non-conformiteit. Het product voldoet niet aan je eisen. En dan heb je een half jaar kopersbescherming.
Ik zou gewoon zeggen dat je hem best wilt omruilen voor een andere auto maar dat het geld op is. En hoe hij dat dan voor zich ziet. Leg het probleem bij hem. Dat geeft vaak verrassende uitkomsten.