Inbussleutel voor verstellen fiets

Inbussleutel voor verstellen fiets 

Onderwerp van -caty2

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    Op mijn fiets kan ik van alles verstellen maar wel met inbussleutel. Nu heb ik een hele gekke vraag maar ik weet met die inbussleutels nooit welke kant ik op moet draaien om los te draaien, ze zitten op allerlei verschillende plekken op de fiets en dan raak ik mijn richtingsgevoel kwijtSmile. Vandaag bij zadel verstellen kwam ik erachter dat naar me toe halen los maken is dus van me af dan vast is maar bij mijn stuur krijg ik dat niet voor elkaar, OF die zit zo vast dat ik te weinig kracht heb OF ik draai hem nog vaster. Hoe weet ik nu welke kant ik op moet draaien?+


  2. MarjanvanE
    Proost!

    Toon alleen de berichten van MarjanvanE
    Linksom is los, rechtsom is vast...net als met schroeven en -draaier. Toch?
  3. MaNu
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MaNu
    quote:
    Dit schreef MarjanvanE
    Linksom is los, rechtsom is vast...net als met schroeven en -draaier. Toch?

    Tenzij je Engelse draad hebt....Maar dat zal wel niet.
  4. Dirk
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dirk
    quote:
    Dit schreef MaNu

    Tenzij je Engelse draad hebt....Maar dat zal wel niet.

    Euh vergis jij je niet ?
  5. ErikD
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van ErikD
    Volgens mij bedoel jij niet een inbussleutel maar die handeltjes om je zadel en wielen e.d. in een halveslag los te halen... klopt dat?
  6. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2

    Ik bedoel van die L vormige sleutels die aan beide uiteinden een andere maat hebben. Het is niet in een halve slag los of vast dus jij bedoel een ander systeem denk ik.
  7. ErikD
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van ErikD
    Die handels zijn ook l vormig en zitten aan de fiets vast.
    En anders is het linksom los... rechtsom vast.
    Een enkele uitzondering is bij een links schroefdraad maar dat kom je maar zelden tegen.
  8. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2

    quote:
    Dit schreef MarjanvanE
    Linksom is los, rechtsom is vast...net als met schroeven en -draaier. Toch?


    Ik ga morgen eens op mijn gemak kijken want ik raak ook "in de war" van die L vorm, ik sta te duwen en te trekken aan die sleutels maar weet niet eens wat er gebeurt, het zit allemaal zo vast en kan weinig kracht zetten met mijn handen op die sleutel. Als ik nu net doe alsof ik een rechte schroevendraaier vast heb moet ik me kunnen houden aan die draairichting. Ik ga er even de tijd voor nemen morgen Smile
  9. peter62
    ik-ben-ut!

    Toon alleen de berichten van peter62
    Lefty loosy
    Righty tighty.
    😎
  10. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    normaal = rechtse draad

    rechtsom = met de wijzers van de klok mee = vast
    linksom = tegen de wijzers van de klok in = los

    de enige plek waar (op een fiets) waar je linkse draad tegen komt is bij de linkse trapper (anders zou je deze los werken tijdens het trappen)

    nb: "engelse draad" is wat anders, dit zijn schrieven met een andere diameter en andere verhoudingen van de schroefdraad (1/8", 5/16" etc). "Duimse maten" kom je allen maar tegen in de banden maten.

    in europa worden alleen maar fietsen gemaakt met schroeven in "metrische draad" (M4, M5, M6) etc, daar zou ik me geen zorgen om maken.
  11. MaNu
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MaNu
    quote:
    Dit schreef Dirk

    Euh vergis jij je niet ?

    Jawel😂😂 omdat ze het ook wel Engelse schroef noemen.
  12. Dirk
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dirk
    quote:
    Dit schreef koen
    normaal = rechtse draad

    rechtsom = met de wijzers van de klok mee = vast
    linksom = tegen de wijzers van de klok in = los


    nb: "engelse draad" is wat anders, dit zijn schrieven met een andere diameter en andere verhoudingen van de schroefdraad (1/8", 5/16" etc). "Duimse maten" kom je allen maar tegen in de banden maten.

    .



    Je vergeet wat 😁 in de elektrotechniek gebruiken we 5/8 en 3/4 pijp en in de installatechniek is bijna alle draad 3/8. 1/2 3/4 en verder oplopend . Dat zijn duimse maten



    Bij banden wordt de band in mm aangegeven en de velg maat in inches
Terug naar de lijst