Kleutertoetsen?

Kleutertoetsen? 

Onderwerp van Boukje

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Boukje
    olandesina volante

    Toon alleen de berichten van Boukje
    Ik geef sinds acht jaar les aan groep 1-2 op de Nederlandse School in Berlijn, op beide locaties heb ik een eigen kleutergroep. We geven op iedere locatie 120 lesuur per jaar, dat is op iedere locatie ??n middag in de week (en soms ook nog op een zaterdag). We zijn met acht collega's, er zijn nog twee andere kleuterjuffen, die ieder ook een eigen groep hebben.

    We moeten - ook in de hogere groepen - behoorlijk veel toetsen, omdat onze kinderen erg verschillend van niveau zijn. De meesten zijn twee- of drietalig, sommige kinderen spreken en schrijven perfect Nederlands, maar er zijn er veel die nog behoorlijk wat moeite met het Nederlands hebben.

    Al jaren gebruiken we de Cito-kleutertoets bij groep 1-2, die we twee keer per jaar afnemen. Omdat de scholen in Nederland de kleutertoets steeds minder gebruiken, en wij er ook niet onverdeeld enthousiast over zijn, zijn we nu op zoek naar een alternatief. Maar eigenlijk is er - in onze ogen - geen alternatief. Ik zie tenminste geen mogelijkheid om de passieve woordenschat van een kindje te meten, en ook het niveau van het begrijpen van wat ingewikkelder verhaaltjes (kritisch luisteren) kan ik in die drie uurtjes in de week onmogelijk voor elk kind vaststellen, laat staan dat ik zou kunnen zien of het een half jaar later beter of slechter is geworden. Dat valt met een observatielijst niet te beoordelen, dat kan ik namelijk niet observeren.

    Ik zou graag willen weten hoe zulk soort problemen in Nederland opgelost worden.
    Hoe wordt dat op jullie school gedaan? Gebruiken jullie de Cito-kleutertoets? Waarom wel/niet?
    Als jullie de kleutertoets niet (meer) gebruiken, wat heb je dan voor alternatief?
    En met welke argumenten hebben jullie de kleutertoets afgeschaft/bijbehouden?
  2. Willemijn
    Wabi Sabi, volvo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Willemijn
    Voor zover ik weet zijn de citos verplicht, net als het leerlingvolgsysteem.
  3. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    In groep 2 gebruikt de school waar ik nu werk ze.
    Ik zou de woordenschat toets drie dimensionaal willen maken, maar dat is meer iets voor een logopedist,
    Ik vind het te hoog gegrepen om groep 1 kinderen een streep je onder iets (een zogenaamd goed antwoord) te laten zetten
    en dan ook nog onder een ruimtelijk begrip wat in 2 D afgedrukt is.
    De laatste keer was ik heel blij met het meisje wat het boekje op wou tillen om onder het boekje een streepje te gaan zetten.
    Nadat ik vroeg "zet een streepje onder de gans" of zo ipv de zwaan..... je kent ze wel.

    Bij de fou tgerekende antwoorden zitten een heleboel goed te rekenen in mijn beleving.
    Net zoals het van links naar recht denken; van groot naar klein en dan is het alleen van links naar rechts goed????
    Wat een flauwekul.
    Het geeft wel mooi de vaardigheden weer die fijn zijn om te beheersen in groep 3.
    en zo kijk ik er naar, k heb een lijstje gemaakt met de vaardigheden die de toets zegt te toetsen en die verwerk ik dan in spelletjes om te observeren hoe ver sommige kinderen zijn.

    Wat leuk dat je in Berlijn werkt!
  4. Wij toetsen alleen de kinderen in groep 2 (M2), scoren ze onvoldoende, dan aan het eind van het jaar E2. Kinderen in groep 1 toetsen vind ik pertinente onzin, zeer jonge kinderen vallen niet te toetsen op het platte vlak(voor zover je ze al WIL toetsen) Daarbij komt dat de toets soms opvallende resultaten geeft die ik niet bij het kind vind passen.
    In jouw geval zou mi alleen deel 1 van de taaltoets van groep 2 enige zin hebben, die meet tenslotte de passieve woordenschat en het kritisch luisteren.

    Als ik meer wil weten van het taalgebruik van een kind, dan neem ik soms de TAK(Taaltoets Alle Kinderen) af, die is veel uitgebreider dan de Taaltoets voor Kleuters. Met de TAK stel je de mondelinge vaardigheid vast en kan je de taalontwikkeling volgen. Je hoeft niet de hele toets af te nemen, maar per kind beslissen welk onderdeel je afneemt.
    Maar, deze toets afnemen kost veel tijd, tijd die jij niet hebt. >>LINK<<

    Waarom toetsen jullie?(van wie moet dat?) Doe je iets met tegenvallende resultaten?

    Maar hemel, kinderen komen ??n middag per week bij jullie op school, moeten die werkelijk lastig gevallen worden met toetsen? Gaat allemaal van de tijd af die je anders aan een goede taalontwikkeling zou kunnen besteden.
    28 feb '17 - 07:01:28 / 28 feb '17 - 07:12:07
  5. Boukje
    olandesina volante

    Toon alleen de berichten van Boukje

    quote:
    Dit schreef Willemijn
    Voor zover ik weet zijn de citos verplicht, net als het leerlingvolgsysteem.

    Nee, de kleutercito's zijn niet verplicht en het LOVS ook niet.
    Maar je moet wel ?ets doen om de kinderen te beoordelen, om te kunnen bepalen waar ze staan, om te zien of ze een ontwikkeling hebben doorgemaakt en om alles te registreren.
  6. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Wie zei dat ook alweer:
    de kinderen komen op school en hebben in vier jaar in ieder geval al 1 taal geleerd zonder dat er een juf plan registratie of onderwijs aan te pas kwam.
    Wat denken wij eigenlijk toe te voegen?
  7. Heb je inmiddels een alternatief gevonden?
Terug naar de lijst