prive auto leasen

prive auto leasen 

Onderwerp van leaving

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. leaving
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van leaving
    Wie heeft er evt. ervaring met prive autoleasen?

    Geen huurkoop

    Maar echt leasen (huren dus eigenlijk)

    heb er al veel over gelezen, maar zou ook graag persoonlijke ervaringen/tips etc lezen....

    Ik ben benieuwd
  2. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    Is laatst al iets over geschreven, in een ander draadje volgens mij, wat gestart was over het kopen van een gebruikte auto..

    Enfin, ik kan wel ff voor je zoeken.

    Persoonlijk heb ik geen ervaring als bezitter van een (priv?) leaseauto. Ik kan je wel, beroepsmatig, e.e.a vertellen omtrent de do's en dont's..

    Vraag is, wat wil je weten?

    Kijk,. eigenlijk heb je het meest aan de ervaringen van mensen die er net een contractperiode van 3 / 4 jaar op hebben zitten.
    Die hebben de hele cyclus van start, maandtermijnen, eventuele schade's, en de o zo belangrijke eindafrekening gehad. Zij kunnen oordelen of het gebruik van de leaseauto hun dat gebracht heeft wat zij vooraf dachten..

    Jammer dat er nog niet veel ervaringen zijn.. je zou het bij de 'mijndomein' auto's kunnen proberen. die 'lopen' al een tijdje mee..

    Wat is je beweegreden voor je keuze en denk je een contractperiode van 36 - 48 maanden (financieel) te kunnen overzien? (inkomenszekerheid, eventuele aanvullende kosten gedurende contract zoals doorbelastingen wegens 'niet verzekerbare gebeurtenis' of doodgewone eigen risico bij een schadegeval)..

    Smile
  3. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
  4. leaving
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van leaving

    Dank voor je reacties

    Ik schijn pech te hebben de laatste jaren met auto,s
    Heb nu in iets meer dan 4 jr mijn 3de auto en ook die brengt kosten mee waar ik heel niet blij van wordt.
    nee ik heb t niet over 500 euro ;-)

    ik wil dus vaste lasten, overzicht en duidelijkheid.(mogelijk voor 1 periode van 2 of 3 jr en dan verder zien)
    Ik weet dat ik de kleine lettertjes goed moet lezen.
    Inderdaad ervaringen van mensen die het hebben gedaan of ondervonden..

    En ja ik kan een evt. bijbetaling voor iets wel betalen.
    Mijn auto nu kost me ex diesel ook al 267 per mnd
    (dat is 1 x gr beurt, wb en verz).

    Ik rij auto,s van doorgaans tussen de 4 en 7 jr oud.

    Ik ga t andere draadje even doorspitten.
  5. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    Je bent altijd meer geld kwijt dan als je een nieuwe auto koopt. Daaraan heb je vrijwel geen onderhoud de eerste jaren.

    Die leasemaatschappijen leasen alleen maar prive omdat ze er geld aan verdienen.
  6. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef scar
    Je bent altijd meer geld kwijt dan als je een nieuwe auto koopt. Daaraan heb je vrijwel geen onderhoud de eerste jaren.


    Nope, maar afhankelijk van wat je koopt (klein of groot) wel een stuk afschrijving die je, feitelijk, elke maand wel uit je besteedbaar inkomen opzij moet leggen.. voor een nieuwe over x-aantal jaar

    quote:
    Dit schreef scar
    Die leasemaatschappijen leasen alleen maar prive omdat ze er geld aan verdienen. [/B]


    Yes, maar dat doet het autobedrijf ook die die nieuwe auto aan jou verkoopt.. (niet met de marge die op de nieuwe auto zit.. wel met het inruilbedrag voor je huidige auto )
    en de verzekeraar die elke maand de all-risk premie incasseert..

    Smile
    ---------------------------------------

    Ik lees, Marion_5, uit jouw bericht dat je nu diesel rijdt? Van een jaar of 7 oud?
    Dat kan inderdaad, afhankelijk van het model, een vervelend dure reparatie aan het geavanceerde brandstofsysteem inhouden..

    Wat rijdt jij voor jaarkilometers?
    Wil je die in een kleine, A segment auto maken?
    De prijzen die je voor Private Lease betaald / ziet, zijn vaak gebaseerd op 10 duizend kilometer per jaar.. als dat 3x zoveel is.. dan zie je ineens heel andere prijzen op het bord.
    Veelal ook zonder de brandstof.. een kostenpost die bij 30K per jaar significant hoger is natuurlijk..

    Check dit topic ook eens.

    link naar Autoweek.nl waarin een private lease offerte wordt besproken
  7. leaving
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van leaving

    quote:
    Dit schreef Sander76



    Ik lees, Marion_5, uit jouw bericht dat je nu diesel rijdt? Van een jaar of 7 oud?
    Dat kan inderdaad, afhankelijk van het model, een vervelend dure reparatie aan het geavanceerde brandstofsysteem inhouden..

    Wat rijdt jij voor jaarkilometers?
    Wil je die in een kleine, A segment auto maken?
    De prijzen die je voor Private Lease betaald / ziet, zijn vaak gebaseerd op 10 duizend kilometer per jaar.. als dat 3x zoveel is.. dan zie je ineens heel andere prijzen op het bord.
    Veelal ook zonder de brandstof.. een kostenpost die bij 30K per jaar significant hoger is natuurlijk..

    Check dit topic ook eens.

    link naar Autoweek.nl waarin een private lease offerte wordt besproken


    Ik rijdt (reed want hij rijdt dus niet meer) een diesel van 7 jr.
    Heb dit jaar wel veel km gemaakt, maar dat kwam meer door de kinderen (die lenen hem)
    Dus dat alles moet ik meenemen in een beslissing.
    Voor puur mijn werk redt ik het met onder de 10000......

    Ik lees me suf, maar dat is ook goed, ik wil nu niets overhaast beslissen.
    Ik weet alleen zeker dat ik de auto die ik nu heb kwijt wil, voelt niet vertrouwd meer.
    Het is nu de dynamo die het begeven heeft, de distributieriem komt eraan.. net een grote beurt gehad....900 euro........
    Het is pech een dynamo kan iedereen overkomen, i know, maar behalve de tussen auto had ik hiervoor een auto (prius, die overigens prima beviel)............
    jonge auto maar met 4 jr de accu/batterij stuk........komt bijna niet voor............maar bij mij wel....
    Ik ben daar klaar mee,
    ik wil dus eigenlijk meer zekerheid en dan maar iets inleveren qua geld (ik had ik voor t bedrag wat ik er de afgelopen 4 jr ingepompt heb.......luxe kunnen leasen....)
    en mogelijk wat kleinere auto......maar gewoon geen gedonder meer in de portemonee

    voor nu verkoop ik deze auto, leen tijdelijk van iemand een auto om naar mijn werk te komen (nog 5 weken) dan na de schoolvakantie wil ik iets anders hebben..........
    dus wil deze tijd benutten om goed na te denken.
    Hoop dat ik dat volhoud, t voelt raar geen auto voor de deur...(zeker als er dan wat is met/voor de kids)
  8. twelve
    Hey Baberiba

    Toon alleen de berichten van twelve
    quote:
    Dit schreef marion_5



    Het is nu de dynamo die het begeven heeft, de distributieriem komt eraan.. net een grote beurt gehad....900 euro........
    Het is pech een dynamo kan iedereen overkomen, i know, maar behalve de tussen auto had ik hiervoor een auto (prius, die overigens prima beviel)............
    jonge auto maar met 4 jr de accu/batterij stuk........komt bijna niet voor............maar bij mij wel....

    Dat zijn dingen die iedereen kunnen gebeuren. De distributieriem is voor iedere auto vaste prik behalve bij Nissan want die heeft geen distributieriem. Dat de accu stuk gaat is volgens mij meestal tussen de 4 en 7 jaar dacht ik? Die 900 euro voor de grote beurt is inderdaad pittig. Dan zal er waarschijnlijk nog wel e.e.a. gevonden zijn of nieuwe banden misschien? Het kan ook zijn dat je een hele dure garage hebt. De garage waar ik kom is bijvoorbeeld de helft goedkoper als dat ik hem naar de dealer breng.
    Volgens mij is leasen voor een particulier altijd financial lease. Heb ooit eens op een cursus de verschillen gehoord maar mij even ontschoten. Ik zou er zelf nooit aan beginnen, want ik denk dat je dan veel duurder uit bent.
  9. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef twelve
    Volgens mij is leasen voor een particulier altijd financial lease. Heb ooit eens op een cursus de verschillen gehoord maar mij even ontschoten. Ik zou er zelf nooit aan beginnen, want ik denk dat je dan veel duurder uit bent.


    Financial lease is te vergelijken met het financieren van een auto.
    Na de laatste termijn (standaardcontracten zijn meestal 60 maanden) kun je de auto voor een restbedrag overnemen.
    Bij financial lease ben je eigenaar van de auto en draai je dus ook op voor onderhoud, verzekeringen e.d.

    Operational lease is te vergelijken met het huren van een auto.
    De leasemaatschappij blijft eigenaar en draait ook op voor onderhoud e.d.
    Meestal is er ook een vervangauto, als er stukken zijn of als de auto naar de garage moet.
    Maar operational lease is een stuk duurder dan financial lease en voor particulieren doorgaans niet te betalen.
    (In de termijnen van operational lease zit ook 21% BTW begrepen, die een particulier niet kan terugvragen.)

    Of er mogelijkheden zijn om een 2de hands auto te leasen weet ik niet.

    Zelf heb ik een aantal jaren een auto van de zaak gehad.
    Was wel handig.
    Een keer onderweg naar Utrecht kreeg ik een aanrijding (niet mijn schuld).
    Ik belde de leasemaatschappij op om de schade te melden en reed met mijn gehavende auto door naar Utrecht waar ik een cursus moest volgen.

    Ik gaf mijn sleutels af bij de balie en toen ik met de cursus gereed was, kreeg ik nieuwe sleutels bij de balie en op de parkeerplaats stond een spiksplinter nieuwe auto, terwijl de schadeauto was meegenomen.
  10. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef twelve

    (..). De distributieriem is voor iedere auto vaste prik behalve bij Nissan want die heeft geen distributieriem. (..).


    Nou, als je even googled op Volkswagen.. TS(F)I en distributieketting... dan krijg je best een hoop malheur te lezen..;-)

    Helaas, ieder automerk heeft grotendeels de aandrijving van beneden naar boven via een riem geregeld.. toch zijn er motorenseries waarbij kettingen gekozen zijn als technische oplossing.
    Nee, die kan niet breken.. maar w?l een tandje verschuiven.. (of gaan rammelen) doordat ie niet op spanning blijft door 'kapotte' kettingspanners..
    En ja, ook zo'n kettingaandrijving valt onder 'slijtage deel'... dus is bijna nooit sprake van volledige garantievergoeding..
  11. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    Ik zie hier voornamelijk heel "nederlandse" antwoorden voorbij komen. Dat je geld weggooit als je nieuw gaat rijden, leasen te duur is enz.

    Maar comfort mag wel een prijskaartje hebben als je het ervoor over hebt. Ik rijd al jaren lease, van de zaak dan, maar als ik prive zou moeten gaan rijden zou een leaseconstructie mijn 1e keus zijn. Geen problemen met onderhoud, je weet wat je lasten zijn enz. Mijn zus heeft een tijd geleden met een ongeveer gelijkwaardige constructie een auto gekocht. Ze betaalde iedere maand een vast bedrag en voor dat bedrag werd alles vergoed aan onderhoud en storingen. Wegenbelasting moest ze wel betalen volgens mij, verzekering weet ik even niet.

    Als je de eigen risico 2x kan betalen (in 1 jaar denk ik zo) en af wil van de onverwachte kosten die alle auto's krijgen kun je het zeker doen.

    Qua kilometers is 10.000 tot 15.000 te weinig om diesel te rijden. Dan zou ik echt overstappen op benzine. Scheelt al veel geld in aanschaf en wegenbelasting. Hierdoor wordt de leaseprijs ook gunstig be?nvloed. Let wel op dat je echt niet te veel over de vastgelegde kilometers gaat, anders moet je ook aan een duurdere contract vorm.

    En die "goedkope garages". prima. Als je er 1 kent die je vertrouwd, helemaal goed! Geef ze klandizie en zij blijven jou service verlenen. Maar het is een feit dat bij oudere auto's altijd wel wat te vervangen valt bij onderhoud. Dan weer banden, dan weer remmen, dan weer remschijven, dan weer een pakking, dan weer een lekke radiator, dan weer een airco die niet doet wat hij moet enz. Ja, het kan ook jaren goed gaan, maar op een gegeven moment is het raak. En altijd op een moment dat je het geld dat je zogenaamd voor de auto opzij hebt gezet net hebt gebruikt om de vakantie te betalen, of de vriezer van 15 jaar oud hebt vervangen.

    Zoals gezegd: als jij dat bedrag maandelijks kan missen, de auto daadwerkelijk rond de kilometers houdt die in het contract staat (minder mag, meer wordt lastig), dan zou ik het zeker doen.
  12. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef marion_5

    (..)

    Ik weet alleen zeker dat ik de auto die ik nu heb kwijt wil, voelt niet vertrouwd meer.


    Dat kan, is lastig om naar rationaliteit om te buigen..

    quote:
    Dit schreef marion_5
    Het is nu de dynamo die het begeven heeft, de distributieriem komt eraan.. net een grote beurt gehad....900 euro........[/B]


    Balen.. heb ik vorig jaar gehad.. 180 euro voor een ruilding.. en dat was nog maar voor een Citro?n AX.

    Het is inderdaad een afweging tussen toekomstige, te verwachte kosten + de kosten die je al gemaakt.. waaruit je nu, door hem weg te doen, geen rendement haalt..

    quote:
    Dit schreef marion_5
    Het is pech een dynamo kan iedereen overkomen, i know, maar behalve de tussen auto had ik hiervoor een auto (prius, die overigens prima beviel)............
    jonge auto maar met 4 jr de accu/batterij stuk........komt bijna niet voor............maar bij mij wel....[/B]


    Uh, Prius van de 2e generatie (vanaf 2006 zeg maar)?
    Vreemd, er zit naar mijn weten 8 jaar garantie op het batterijpakket..
    Heb jij daaraan zelf kosten moeten maken?

    quote:
    Dit schreef marion_5
    Ik ben daar klaar mee,
    ik wil dus eigenlijk meer zekerheid en dan maar iets inleveren qua geld (ik had ik voor t bedrag wat ik er de afgelopen 4 jr ingepompt heb.......luxe kunnen leasen....)
    en mogelijk wat kleinere auto......maar gewoon geen gedonder meer in de portemonee[/B]


    Klopt, vaste, te budgetteren, maandelijkse autokosten vinden veel bedrijven ook aantrekkelijk (naast het feit dat het geen 'eigen vermogen' kost.. Dus een auto leasen is daarin een mogelijkheid.
    Echter, denk niet dat je niet kosten buitenom dat maandbedrag kan krijgen..

    Hoe vaak heb jij, met de eigen auto's in bezit, een lekke band gehad?
    Want wellicht denk je dat een kapot gereden band.. betaald wordt uit het gereserveerde onderhoudsbudget voor jouw leaseauto.. dan kan ik zeggen dat dat niet zo is..
    Lekke band is in de ogen van een leasemaatschappij gewoon een 'schadegeval' waarbij het restant bandenprofiel (wat dus niet 'verreden' kon worden zoals wel gebudgetteerd was door hen) aan de contractant (jij dus) doorbelast wordt.

    Idem met schadegevallen.. Stel dat je kinderen de auto een weekend meenemen.. / gebruiken.. en er wordt schade gemaakt.. een kras / deukje.. Nu kun je bij je eigen auto besluiten dit wel of niet te laten maken.. Bij de leaseauto is het de verplichting de schade direct te melden.. en alles groter dan een 2 euro muntstuk dient gerepareerd te worden in het algemeen.. :-(
    Jij krijgt netjes een factuur voor een doorbelast eigen risico.. tenzij je dit hebt afgekocht.. maar dat kosten gewoon knaken in het leasecontract..



    quote:
    Dit schreef marion_5
    voor nu verkoop ik deze auto, leen tijdelijk van iemand een auto om naar mijn werk te komen (nog 5 weken) dan na de schoolvakantie wil ik iets anders hebben..........
    dus wil deze tijd benutten om goed na te denken.[/B]


    Ik weet niet wat de verwachte opbrengst is.. als dat een substantieel bedrag is zou je de leasemij. kunnen voorstellen dit bedrag als een aanbetaling aan te nemen..
    Hiermee wordt het investeringsbedrag voor de leasemij. verlaagd.. en daarmee heb jij een lager maandbedrag te voldoen..
    Uiteraard dien je wel voldoende kredietwaardig te zijn.. anders gebruikt men dat bedrag liever als borgstelling ..



    quote:
    Dit schreef marion_5
    Hoop dat ik dat volhoud, t voelt raar geen auto voor de deur...(zeker als er dan wat is met/voor de kids) [/B]


    Wie weet, raak je eraan gewend en kan je voor je woon-werk verkeer een andere oplossing vinden.. en kan je zonder 'auto voor de deur' verder leven.
    Wordt lid van een autodeel organisatie (snappcar, mywheels) voor de momenten dat je een auto nodig hebt.
    D?n heb je pas echt weinig 'gedonder in je geldbuidel'
    Smile
Terug naar de lijst