De nieuwe sollicitatiebrief ?!?!

De nieuwe sollicitatiebrief ?!?! 

Onderwerp van IetWietWaaitWeg

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Blijkbaar mag een CV niet meer saai zijn, zoals vroeger.
    Ik heb allang niet meer gesolliciteerd, dus ik heb geen idee, ben wel benieuwd naar de ontwikkelingen hierin.

    Hier: >>LINK<<
    staan een hoop tips, al zijn ze grotendeels in het Engels.

    Heb jij je CV al aangepast aan deze tijd?
    Flitsend gemaakt?
    Video toegevoegd?????
    Wat mag wel?
    Wat mag niet?

    En wellicht zijn hier ook mensen die CV's beoordelen?
    Waar let je dan vooral op?
  2. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    Mijn printer kan geen video aan... Smile

    Erg veel concrete tips heb ik helaas niet voor je. Wel denk ik dat je tips als in de link die je noemt op waarde moet zien te schatten voor je ze verwerkt in je CV. Wat goed werkt in een Amerikaans CV hoeft door bijvoorbeeld culturele verschillen niet per se goed te werken in Nederland.

    Toen ik mijn CV herschreef voor gebruik in Canada werd mij geadviseerd om niet mijn geboortedatum te noemen. Ik zou een potenti?le werkgever daarmee in verlegenheid kunnen brengen; als hij mij zou afwijzen zou ik hem namelijk wellicht kunnen beschuldigen van leeftijdsdiscriminatie.

    Als gevolg van mijn scheiding werden de Canada-plannen afgeblazen. Bij het bijwerken van mijn CV vergat ik vervolgens mijn geboortedatum weer op te nemen. Raad eens wat de eerste vraag was die naar aanleiding van mijn CV werd gesteld? Smile

    Zelf krijg ik zo af en toe ook CV's (al dan niet met sollicitatiebrief) toegestuurd. Alhoewel ik niet van plan ben om personeel aan te nemen, behandel ik ze wel altijd serieus: zou ik die persoon overwegen als ik een geschikte vacature had? Ik waardeer CV's die zorgvuldig zijn opgemaakt, zonder al teveel visuele toeters en bellen. In de tips waar jij naar linkte wordt bijvoorbeeld gezegd dat een pasfoto iets persoonlijks toevoegt; ik vind het afbreuk doen aan het CV (maar dat is persoonlijk). Links naar homepage/portfolio/etc alleen als die relevant zijn voor de functie. Als iemand solliciteert als marketing manager, wil ik niet weten dat hij de website van de klaverjasclub heeft gemaakt. Lettertype is ook belangrijk: als iemand zijn CV opmaakt in Comic Sans, krijgt 'ie bij voorbaat al een afwijzing. Mijn bedrijf is geen stripboek... Smile Georgia (wat gesuggereerd werd in je link) vind ik zelf bijvoorbeeld ook een goed lettertype; het is een van de weinige serif-lettertypes die ik voor beeldschermteksten zou overwegen en het ziet er ook op papier goed uit.
  3. En ik vind comic sans nu juist zo'n lekker lezend lettertype! ;-)

    Ik kan me ook weinig voorstellen bij een video in je cv.
    En misschien is het wel handig als je zelf vast links opneemt naar je social media pagina's? Omdat daar vast ook gekeken wordt?
  4. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    In principe is er ook niets mis met Comic Sans, afgezien van het feit dat het geen professionele uitstraling aan je CV geeft. Maar als je solliciteert voor een functie als copywriter bij de Donald Duck is het misschien juist een pr?. Smile Anders gezegd: bekijk bij alles wat je doet of het past bij wat je wilt uitstralen met je CV.

    Een link naar een sociale mediasite kun je wel opnemen, maar ik zou dat beperken tot de zakelijkere sites als LinkedIn, Plaxo of Xing. Hyves, Facebook, CU2 en wat je nog meer hebt, zou ik achterwege laten.
  5. Edith64
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Edith64
    Mijn overtuiging is als je een standaard sollicitatie stuurt dat je niet opvalt dus dat doe ik ook nooit.En ik ben niet standaard.
  6. Al jaren begeleid ik mensen met een zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt. In dat kader geef ik ook CV trainingen.

    Mijn belangrijkste tip is: Zorg ervoor dat je CV een blauwdruk is van jezelf. Als je jezelf erin herkent, wie je bent, wat je kan en wil, dan kom je al een heel eind. Er bestaat geen "beste" CV. Dat is van teveel dingen afhankelijk. Van jezelf in eerste instantie, maar ook van de branche waarin je werkzaam bent. Soms is een ouderwets chronologisch CV het beste, soms een flitsend.
    Wat altijd belangrijk ik dat je op positieve manier opvalt voor een werkgever.
    Hoop dat je hier iets mee kan!
  7. Dee53
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Dee53
    Ik zou een resum? wel chique vinden bij een CV.
    Verder googelt iedereen toch iedereen tegenwoordig? Je kunt de werkgever dus net zo goed vast wegwijs maken via allerlei links in je CV
  8. quote:
    Dit schreef Dee53
    Ik zou een resum? wel chique vinden bij een CV.
    Verder googelt iedereen toch iedereen tegenwoordig? Je kunt de werkgever dus net zo goed vast wegwijs maken via allerlei links in je CV


    Dat ligt toch wel aan het soort bedrijf en functie waar je solliciteert. Bij een Welzijnsorganisatie ( waar ik werk) is dit bijvoorbeeld niet zo logisch. Wij zien liever een meer uitgewerkte CV. En wanneer je een CV stuurt met linkjes, verwacht je een wel heel actieve houding van de nieuwe werkgever. Niet zo handig als er nog 144 mensen met jou mee solliciteren.

    Ik ben het eens met de reactie van Henriette. Laat wat van jezelf zien, en probeer te begrijpen wat de vraag is van de nieuwe werkgever.
  9. Dee53
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Dee53
    quote:
    Dit schreef Imke


    Dat ligt toch wel aan het soort bedrijf en functie waar je solliciteert. Bij een Welzijnsorganisatie ( waar ik werk) is dit bijvoorbeeld niet zo logisch. Wij zien liever een meer uitgewerkte CV. En wanneer je een CV stuurt met linkjes, verwacht je een wel heel actieve houding van de nieuwe werkgever. Niet zo handig als er nog 144 mensen met jou mee solliciteren.



    ik denk ook wel dat het afhangt van bedrijf en functie............verder hoeft een werkgever natuurlijk niet van alle 144 verder te speuren maar wellicht wel van een uitgeselecteerd groepje
  10. bmw
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van bmw
    quote:
    Dit schreef henriette_maria
    Al jaren begeleid ik mensen met een zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt. In dat kader geef ik ook CV trainingen.

    Mijn belangrijkste tip is: Zorg ervoor dat je CV een blauwdruk is van jezelf. Als je jezelf erin herkent, wie je bent, wat je kan en wil, dan kom je al een heel eind. Er bestaat geen "beste" CV. Dat is van teveel dingen afhankelijk. Van jezelf in eerste instantie, maar ook van de branche waarin je werkzaam bent. Soms is een ouderwets chronologisch CV het beste, soms een flitsend.
    Wat altijd belangrijk ik dat je op positieve manier opvalt voor een werkgever.
    Hoop dat je hier iets mee kan!


    Hoe zat het ook al weer......uit onderzoek is gebleken dat in CV,s 50% gelogen is,of zit ik dan nog te laag???

    Wees jezelf maar blijf wel eerlijk,want je valt vanzelf door de mand.
  11. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967
    Pas je CV aan aan de functie waarnaar je solliciteert. Dus: licht dingen er uit, zet bij relevante functies wat meer informatie en kort irrelevante functies, of banen uit een grijs verleden, in.
    Doe dat bij betaald ?n bij vrijwilligerswerk! Ook bij opleidingen, trouwens.
    Ik heb een basis-CV, dat ik aanpas per functie.
Terug naar de lijst