oproepkracht opgeroepen maar niet meer nodig

oproepkracht opgeroepen maar niet meer nodig 

Onderwerp van Inge

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Inge
    a little crazy

    Toon alleen de berichten van Inge
    Ik werk als flexpouler in een ggz instelling. Nu ben ik de afgelopen maanden veel en voornamelijk op 1 en dezelfde afdeling opgeroepen geweest en er staan voor de komende 2 maanden nog 13 nachtdiensten waarbij de leidinggevende me schriftelijk heeft gevraagd deze diensten te draaien.

    Nu kom ik vandaag op de afdeling en blijkt dat men hier intern heeft afgesproken de komende 2 maanden met minder personeel te gaan werken en geen flespoulers meer ingezet mogen worden.
    Hoe zit dat dan met mijn diensten, kan men die zomaar weer afzeggen?
    Als ze mij op andere afdelingen die uren willen inzetten ben ik dan verplicht te gaan ( er zijn afdelingen waar ik echt niet graag werk) Als ze die uren op andere dagen in gaan zetten en op andere afdelingen dus, ben ik dan verplicht om daarin mee te gaan, of kan ik in elk geval vasthouden aan de opgeroepen diensten?

    iemand die hier verstand van heeft?
  2. koningaad
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van koningaad
    Je zou juridisch loket kunnen bellen, het is een gratig nummer en je krijgt een jurist aan de telefoon. telefoonnummer staat wel in de gouden gids
  3. Heb je te horen gekregen dat je die diensten niet mag draaien? Ik zou dan zeker eerst even met die teamleider bespreken, aangezien die je dat al schriftelijk had toegezegd.

    Ik ben flexer geweest en opgeroepen was opgeroepen, maar het kon dan voorkomen dat ik op een andere afdeling moest werken. Maar ik werd vaak voor ziekte opgeroepen en niet structureel.
  4. SSimone
    Hobby Kampvuurkok!

    Toon alleen de berichten van SSimone
    Wat staat er in je contractvoorwaarden, en wat staat er in je CAO?
  5. Wat zegt je vakbond?
  6. Monique15
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Monique15
    Ja dat mag. Ik werk ( als 2e baan ) in de wijkverpleging bij Buurtzorg en heb een 0-uren kontrakt. Er worden vaak op langere termijn diensten gepland en daarbij wordt ik ook ingeroosterd.
    Echter.. zij mogen tot 24 uur van te voren mij afzeggen. Maar die regel geldt andersom ook Smile
    Laatst kwam een dienst me niet goed uit en heb hem een dag van te voren afgezegd.
  7. LoveMagenta
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van LoveMagenta
    Als oproepkracht heb je inderdaad 24 uur minimaal de tijd om de oproep teniet te doen,beide partijen.
    Hier kennen wij echter ook zogenaamde oproepkrachten met een MUP. Met uitgestelde prestatieplicht. Iets dat zoveel wil zeggen als: als wij jou oproepen moet je komen. En dan gelden die 24u om te weigeren dus niet.

    M.a.w. lees je contract goed na.
  8. Inge
    a little crazy

    Toon alleen de berichten van Inge

    ik heb ook een voorovereenkomst
    oftewel... zal wel op pech uitdraaien voor mij dan.

    Weet ik in elk geval voor de volgende keer dat ik ook gewoon diensten terug kan geven ... Smile
  9. Inge
    a little crazy

    Toon alleen de berichten van Inge

    quote:
    Dit schreef creamama
    Heb je te horen gekregen dat je die diensten niet mag draaien? Ik zou dan zeker eerst even met die teamleider bespreken, aangezien die je dat al schriftelijk had toegezegd.

    Ik ben flexer geweest en opgeroepen was opgeroepen, maar het kon dan voorkomen dat ik op een andere afdeling moest werken. Maar ik werd vaak voor ziekte opgeroepen en niet structureel.


    Nee enkel van de nachtcollega's dat ze met minder mensen en zonder flexxers gaan werken de komende periode
    Zal na het weekend van mijn teamleider wel iets over horen

    Maar het gaat wel om 13 nachtdiensten. Netto 1800 euro ongeveer waarvan ik nu dus nog maar moet afwachten of ik er vervangende diensten, die ook passen in de andere afspraken prive, ervoor terug krijg.
  10. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Angela1971
    Wat zegt je vakbond?


    Nou, ik zeg het volgende ;)

    Ik betwijfel ten zeerste dat je geen recht zou hebben op deze diensten.

    Een voorovereenkomst an sich is geen arbeidsovereenkomst. Je werkgever bepaalt wanneer hij je oproept, en bij oproep bepaal je ook zelf of je gaat werken. Maar als de oproep is gedaan en aanvaard, dan ontstaat er voor die overeengekomen uren wel degelijk een tijdelijke arbeidsovereenkomst. En een tijdelijke arbeidsovereenkomst is een arbeidsovereenkomst waarop alle, in dit geval op de werknemer van toepassing zijnde rechten en plichten, van toepassing zijn.

    Dan komen we daarna aan bij het burgelijk wetboek (7:628) die stelt: "De werknemer behoudt het recht op het naar tijdruimte vastgestelde loon indien hij de overeengekomen arbeid niet heeft verricht door een oorzaak die in redelijkheid voor rekening van de werkgever behoort te komen".

    Om evt. verwarring te voorkomen: In je CAO zijn uitzonderingssituaties bepaald over het afwijken van een vastgesteld rooster. Die doen echter conform jouw vraag (nu) niet ter zake omdat die gaan om de uitzondering op het niet vaststellen van een rooster, om het afwijken in vrije dagen, om het verschuiven van diensten of om het oproepen terwijl je niet bent ingeroosterd. Voor zover ik begrijp gaat het hier echter niet om deze zaken, maar gaat het om het werkgeversbesluit om diensten te laten vervallen terwijl je wel bent ingeroosterd.

    Als de oproepen zijn gedaan en je hebt die aanvaard (oftwel; er is voor die uren een tijdelijke arbeidsovereenkomst ontstaan) en het voorstel van je werkgever is om je diensten te laten vervallen en je bent het hier niet mee eens, dan heb je het recht je ingeroosterde dienst(en) te claimen danwel om thuis te blijven en conform BW 7:628 te verzoeken om volledige uitbetaling van je ingeroosterde dient (met een minimum van 3 uur per opgeroepen dienst in het geval je bent ingeroosterd voor minder dan 3 uren). Uitgangspunt daarbij is wel dat je je hoe dan ook beschikbaar houdt voor de overeenkomst van die 13 diensten comform de oproep en de aanvaarding daarvan (en dat ook uitspreekt... op papier dus).

    Biedt de werkgever je geen werk en betaalt je werkgever ook niet, dan heb je alsdan een vordering uit overeenkomst (lees: werkgever heeft geld van jou in zijn zakken wat van jou is, en dat wil je hebben). Een dergelijke vordering vervalt na 5 jaar.

    E.e.a. klinkt het mooist als je kunt aantonen dat je bent opgeroepen en dat je de oproep hebt aanvaard natuurlijk.
  11. Inge
    a little crazy

    Toon alleen de berichten van Inge

    quote:
    Dit schreef Mikky


    E.e.a. klinkt het mooist als je kunt aantonen dat je bent opgeroepen en dat je de oproep hebt aanvaard natuurlijk.


    Dank je Mikky, ja alle aanvragen gaan via de mail, en zijn wederzijds dus schriftelijk bevestigd.
    Het zal er denk ik wel op neerkomen dat ik op andere afdelingen diensten zal krijgen, en dat men er iets mee zal schuiven.
    Dat is niet zo'n grote ramp, ik kan wel op mijn achterste benen staan, maar ja ik wil ook graag na die 13 diensten nog opgeroepen worden.
Terug naar de lijst