thuiszorg: Als iets loopt tot 1 april.........Thuiszorgdrama

thuiszorg: Als iets loopt tot 1 april.........Thuiszorgdrama 

Onderwerp van robinet

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Tafel
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tafel
    Dat is goed nieuws!!
    Hoop dat het ook snel zal worden opgepakt door de zorgaanbieder, voor jullie.
    Dat ze nog personeel hebben...
  2. leaving
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van leaving
    wat fijn
    niet voor niets door blijven vechten
    hoop dat er snel weer hulp genoeg is
  3. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    quote:
    Dit schreef robinet
    Nog niet officieel gehoord. Maar vandaag in de krant.
    GEMEENTE HALDERBERGE TERUGGEFLOTEN OP WMO

    GEMEENTE HALDERBERGE MOET THUISHULP HERZIEN.
    In het artikel staat mijn verhaal beschreven. Cli?nt gaat zonder overgangsfase van 6 naar 3.5 uur hulp. Omdat een nieuwe beslissing wel enige tijd kan duren. Heeft de rechter een voorlopige voorziening getroffen. Zolang er geen nieuwe beslissing is genomen moet de gemeente aan de betrokken die beroep instelden hulp verlenen zoals deze was voor 15 april.
    Gemeente Amsterdam draait alle zorgkortingen terug stond er vandaag op teletekst.
  4. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    En ik lees net in een Rotterdams dagblad:

    Het actiecomit? WijZijnDeThuiszorgRotterdam/FNV, comit? Red de Zorg, PvdA, SP en Nida willen dat de gemeente Rotterdam met terugwerkende kracht het oude WMO-beleid in Rotterdam gaat repareren.

    De CrvB, de Centrale Raad van Beroep (de hoogste bestuursrechter) heeft 18 mei een aantal belangrijke uitspraken gedaan over de huishoudelijke zorg. De uitspraken komen er op neer dat een aantal gemeenten de WMO niet goed hebben uitgevoerd. Rode draad in de uitspraken is dat er sprake moet zijn van onafhankelijk onderzoek en van maatwerk.

    Rotterdams beleid in strijd met rechtszekerheidsbeginsel
    Een van de uitspraken betreft Rotterdam. Rotterdam liep voorop. Al per 22 april 2013 werd het nieuwe beleid ingevoerd. ?Toen hebben zorgaanbieders in Rotterdam al direct alle cli?nten gekort met 25 procent van de tijd. Zo?n algemene maatregel kan niet en is in strijd met de wet.
    De maatregel van de zorgaanbieders had alles te maken met het nieuwe beleid van de gemeente Rotterdam. Voortaan werd er gewerkt op resultaat zoals schoon huis en/ of schone kleding en dat werd gekoppeld aan een vast budget. Hoe dit moet worden bereikt en hoeveel uur dat bij de specifieke cli?nt zou kosten, werd niet ingevuld. De indicatie maakt niet duidelijk welke concrete zorg aan betrokkene wordt geboden en hoe deze zorg bijdraagt aan compensatie van de door betrokkene ondervonden beperkingen. De CRvB oordeelt nu dat deze wijze waarop Rotterdam huishoudelijke verzorging toekent een duidelijke maatstaf mist en in strijd is met het rechtszekerheidsbeginsel.?

    ?Het resultaatgericht indiceren kwam er in de praktijk op neer dat veel cli?nten van circa 3 a 4 uur zorg naar 1 a 1,5 uur zorg gingen. De aan het resultaat gekoppelde budgetten waren namelijk zo laag dat aanbieders daar nog maar een beperkt aantal uren zorg tegenover konden zetten. Het gevolg is dat het totaal aantal uren terugliep en dat veel goede werknemers zijn ontslagen, terwijl cli?nten onvoldoende zorg krijgen. Dat, terwijl mensen langer thuis zouden moeten blijven.?

    Wethouder de Jonge geeft aan extra tijd nodig te hebben om te laten onderzoeken wat de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep betekent voor diens werkveld. Inmiddels zijn er signalen dat Rotterdam tientallen miljoenen euro over heeft overgehouden aan het WMO-budget.

    ?De Centrale Raad van Beroep heeft de gemeente Rotterdam in feite teruggefloten. De wet is niet goed uitgevoerd, dus kunnen cli?nten een beroep doen op hun oude rechten.? Het actiecomit? WijZijnDeThuiszorgRotterdam/FNV, comit? Red de Zorg, PvdA, SP en Nida roepen dan ook iedereen op zich aan te sluiten bij de landelijke actie van de FNV. Tevens roepen zij de wethouder conform de uitspraak van de rechter voorlopig terug te gaan naar de indicering van voor 22 april 2013.
  5. Marah
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Marah
    quote:
    Dit schreef scar
    En ik lees net in een Rotterdams dagblad:

    Het actiecomit? WijZijnDeThuiszorgRotterdam/FNV, comit? Red de Zorg, PvdA, SP en Nida willen dat de gemeente Rotterdam met terugwerkende kracht het oude WMO-beleid in Rotterdam gaat repareren.

    De CrvB, de Centrale Raad van Beroep (de hoogste bestuursrechter) heeft 18 mei een aantal belangrijke uitspraken gedaan over de huishoudelijke zorg. De uitspraken komen er op neer dat een aantal gemeenten de WMO niet goed hebben uitgevoerd. Rode draad in de uitspraken is dat er sprake moet zijn van onafhankelijk onderzoek en van maatwerk.

    Rotterdams beleid in strijd met rechtszekerheidsbeginsel
    Een van de uitspraken betreft Rotterdam. Rotterdam liep voorop. Al per 22 april 2013 werd het nieuwe beleid ingevoerd. ?Toen hebben zorgaanbieders in Rotterdam al direct alle cli?nten gekort met 25 procent van de tijd. Zo?n algemene maatregel kan niet en is in strijd met de wet.
    De maatregel van de zorgaanbieders had alles te maken met het nieuwe beleid van de gemeente Rotterdam. Voortaan werd er gewerkt op resultaat zoals schoon huis en/ of schone kleding en dat werd gekoppeld aan een vast budget. Hoe dit moet worden bereikt en hoeveel uur dat bij de specifieke cli?nt zou kosten, werd niet ingevuld. De indicatie maakt niet duidelijk welke concrete zorg aan betrokkene wordt geboden en hoe deze zorg bijdraagt aan compensatie van de door betrokkene ondervonden beperkingen. De CRvB oordeelt nu dat deze wijze waarop Rotterdam huishoudelijke verzorging toekent een duidelijke maatstaf mist en in strijd is met het rechtszekerheidsbeginsel.?

    ?Het resultaatgericht indiceren kwam er in de praktijk op neer dat veel cli?nten van circa 3 a 4 uur zorg naar 1 a 1,5 uur zorg gingen. De aan het resultaat gekoppelde budgetten waren namelijk zo laag dat aanbieders daar nog maar een beperkt aantal uren zorg tegenover konden zetten. Het gevolg is dat het totaal aantal uren terugliep en dat veel goede werknemers zijn ontslagen, terwijl cli?nten onvoldoende zorg krijgen. Dat, terwijl mensen langer thuis zouden moeten blijven.?

    Wethouder de Jonge geeft aan extra tijd nodig te hebben om te laten onderzoeken wat de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep betekent voor diens werkveld. Inmiddels zijn er signalen dat Rotterdam tientallen miljoenen euro over heeft overgehouden aan het WMO-budget.

    ?De Centrale Raad van Beroep heeft de gemeente Rotterdam in feite teruggefloten. De wet is niet goed uitgevoerd, dus kunnen cli?nten een beroep doen op hun oude rechten.? Het actiecomit? WijZijnDeThuiszorgRotterdam/FNV, comit? Red de Zorg, PvdA, SP en Nida roepen dan ook iedereen op zich aan te sluiten bij de landelijke actie van de FNV. Tevens roepen zij de wethouder conform de uitspraak van de rechter voorlopig terug te gaan naar de indicering van voor 22 april 2013.



    Goede ontwikkeling.
    Gemeentes gaan nu pijn voelen of eindelijk het WMO-budget daadwerkelijk aan wmo besteden. Werd tijd.
  6. robinet
    niets is vanzelfsprekend

    Toon alleen de berichten van robinet

    quote:
    Dit schreef scar
    En ik lees net in een Rotterdams dagblad:

    Het actiecomit? WijZijnDeThuiszorgRotterdam/FNV, comit? Red de Zorg, PvdA, SP en Nida willen dat de gemeente Rotterdam met terugwerkende kracht het oude WMO-beleid in Rotterdam gaat repareren.

    De CrvB, de Centrale Raad van Beroep (de hoogste bestuursrechter) heeft 18 mei een aantal belangrijke uitspraken gedaan over de huishoudelijke zorg. De uitspraken komen er op neer dat een aantal gemeenten de WMO niet goed hebben uitgevoerd. Rode draad in de uitspraken is dat er sprake moet zijn van onafhankelijk onderzoek en van maatwerk.

    Rotterdams beleid in strijd met rechtszekerheidsbeginsel
    Een van de uitspraken betreft Rotterdam. Rotterdam liep voorop. Al per 22 april 2013 werd het nieuwe beleid ingevoerd. ?Toen hebben zorgaanbieders in Rotterdam al direct alle cli?nten gekort met 25 procent van de tijd. Zo?n algemene maatregel kan niet en is in strijd met de wet.
    De maatregel van de zorgaanbieders had alles te maken met het nieuwe beleid van de gemeente Rotterdam. Voortaan werd er gewerkt op resultaat zoals schoon huis en/ of schone kleding en dat werd gekoppeld aan een vast budget. Hoe dit moet worden bereikt en hoeveel uur dat bij de specifieke cli?nt zou kosten, werd niet ingevuld. De indicatie maakt niet duidelijk welke concrete zorg aan betrokkene wordt geboden en hoe deze zorg bijdraagt aan compensatie van de door betrokkene ondervonden beperkingen. De CRvB oordeelt nu dat deze wijze waarop Rotterdam huishoudelijke verzorging toekent een duidelijke maatstaf mist en in strijd is met het rechtszekerheidsbeginsel.?

    ?Het resultaatgericht indiceren kwam er in de praktijk op neer dat veel cli?nten van circa 3 a 4 uur zorg naar 1 a 1,5 uur zorg gingen. De aan het resultaat gekoppelde budgetten waren namelijk zo laag dat aanbieders daar nog maar een beperkt aantal uren zorg tegenover konden zetten. Het gevolg is dat het totaal aantal uren terugliep en dat veel goede werknemers zijn ontslagen, terwijl cli?nten onvoldoende zorg krijgen. Dat, terwijl mensen langer thuis zouden moeten blijven.?

    Wethouder de Jonge geeft aan extra tijd nodig te hebben om te laten onderzoeken wat de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep betekent voor diens werkveld. Inmiddels zijn er signalen dat Rotterdam tientallen miljoenen euro over heeft overgehouden aan het WMO-budget.

    ?De Centrale Raad van Beroep heeft de gemeente Rotterdam in feite teruggefloten. De wet is niet goed uitgevoerd, dus kunnen cli?nten een beroep doen op hun oude rechten.? Het actiecomit? WijZijnDeThuiszorgRotterdam/FNV, comit? Red de Zorg, PvdA, SP en Nida roepen dan ook iedereen op zich aan te sluiten bij de landelijke actie van de FNV. Tevens roepen zij de wethouder conform de uitspraak van de rechter voorlopig terug te gaan naar de indicering van voor 22 april 2013.


    Is gelijk aan mijn verhaal. Van meet af aan heb ik gevoeld dat het niet klopte. Hoe kan in hemelsnaam iemand die nog nooit met haar handen in een emmer sop heeft gezeten, geen medische kennis heeft beoordelen wat ik kan, en hoe lang een ander erover doet. In mijn ogen is het heel simpel. Eerlijk is eerlijk die thuiszorg is buiten proporties gegaan. Laat iedereen die thuiszorg heeft zijn zorg behouden. Wij zijn immers een uitstervend ras. Voor de nieuwe, nieuwe regels.

    Overigens heb ik nog niets gehoord van de gemeente/thuiszorginstelling. Gisteren gebeld. Mevrouw van het wijkteam gaat het onderzoeken en doorspelen aan de kwaliteitsmanager. Jammer dat er geen dwangsom is opgelegd door de recht.
  7. robinet
    niets is vanzelfsprekend

    Toon alleen de berichten van robinet

    En dan gaat het in ene snel. Afgelopen vrijdag werd ik gebeld door de kwaliteitsmanager van de WMO. Omdat ik er niet was had ze een bericht ingesproken. Graag voor 12.30 uur terugbellen. Gelukkig was ik later thuis. Ze wilde een nieuwe afspraak maken.(liefst gisteren natuurlijk) Ik heb zo'n zin om de boel net als zij te traineren. Later in de middag belde mijn hulp dat ze vanaf komende week 6 uur gaat komen. Voorlopig even rust in de tent.
  8. Hetty
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Hetty
    Dat vind ik fijn om te lezen.
    Toen ik hoorde op de radio dat gemeenten het niet goed deden, moest ik tijd geleden direct aan jou denken.

    Ik ben blij dat je weer wat meer hulp krijgt!!

    Groetjes Hetty :)
  9. robinet
    niets is vanzelfsprekend

    Toon alleen de berichten van robinet

    Gisteren gebeld door de kwaliteitsmanager van de Gemeente. Er wordt eerst nieuw beleid gemaakt aan de hand daarvan volgt een nieuwe indicatie tot die tijd ontvang ik 6 uur hulp.

    Vandaag een brief in de bus van de gemeente. De strekking is: in de media heeft u kunnen lezen dat de gemeente onjuist en onzorgvuldig gehandeld heeft m.b.t. de indicering huishoudelijke hulp. Er wordt nieuw beleid gemaakt. Mocht u ontevreden zijn, onvoldoende hulp hebben neem dan contact op met het zorgteam.

    Het heeft dus heel wat teweeggebracht.
  10. robinet
    niets is vanzelfsprekend

    Toon alleen de berichten van robinet

    Indicatie loopt tot 28-04-2017. Ik ben weer toe aan een nieuwe JippieSmileSmile

    Situatie is gewijzigd. Vriend staat nog niet officieel ingeschreven, maar is hier alle weekenden. Meer ook niet want in de week verblijft hij in zijn DAF-hotel. Hij is internationaal chauffeur. Op het moment dat hij hier ingeschreven staat wordt de thuiszorgbijdrage ?18,-- per uur. Mogelijk heb ik er zelfs geen recht meer op omdat mijn mede-bewoner dan de kiet schoon kan maken. Echter hij vertrekt maandagmorgen om vrijdagavond weer binnen te komen. Hij maakt niets vuil en is er niet.

    Om die reden hebben wij besloten om de huidige hulp buiten de thuiszorgorganisatie om te laten werken. Vriend gaat zijn huurhuis opzeggen en trekt hier officieel in.

    Omdat ik de krant van morgen niet kan lezen wil ik de indicatie wel in tact laten. Mijn hersencel zal niet meer tot leven komen.Zo zal ik altijd beperkt blijven.

    Vanmiddag ga ik over de indicatie w??r in discussie. Het zal geen lastige worden, hoop ik. Gemeente beleid is nog niet veranderd. Daar zijn zij wel druk mee bezig.
  11. Batavus
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Batavus
    quote:
    Dit schreef robinet
    Indicatie loopt tot 28-04-2017. Ik ben weer toe aan een nieuwe JippieSmileSmile

    Situatie is gewijzigd. Vriend staat nog niet officieel ingeschreven, maar is hier alle weekenden. Meer ook niet want in de week verblijft hij in zijn DAF-hotel. Hij is internationaal chauffeur. Op het moment dat hij hier ingeschreven staat wordt de thuiszorgbijdrage ?18,-- per uur. Mogelijk heb ik er zelfs geen recht meer op omdat mijn mede-bewoner dan de kiet schoon kan maken. Echter hij vertrekt maandagmorgen om vrijdagavond weer binnen te komen. Hij maakt niets vuil en is er niet.

    Om die reden hebben wij besloten om de huidige hulp buiten de thuiszorgorganisatie om te laten werken. Vriend gaat zijn huurhuis opzeggen en trekt hier officieel in.

    Omdat ik de krant van morgen niet kan lezen wil ik de indicatie wel in tact laten. Mijn hersencel zal niet meer tot leven komen.Zo zal ik altijd beperkt blijven.

    Vanmiddag ga ik over de indicatie w??r in discussie. Het zal geen lastige worden, hoop ik. Gemeente beleid is nog niet veranderd. Daar zijn zij wel druk mee bezig.



    Aan de hoogte van de bijdrage kun je niet zoveel doen. Dat gaat op inkomen. Aan een schoon huis als indicatie kun je wel wat doen als je zwart op wit hebt dat vriend er door de week niet is. Maar 18 euro p.u Is veel. Dan kun je het denk ik inderdaad beter anders regelen.

    Succes!
Terug naar de lijst