Scheiden en eigen huis.

Scheiden en eigen huis. 

Onderwerp van Liek

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Liek
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Liek
    Wat is de juiste volgorde?
    Eerst scheiden en dan de praktische dingen, zoals eigen huis, regelen, of andersom?

    We hebben een eigen huis, onder water. Of en hoeveel de restschuld is weet ik niet, of ??n van ons (hij dus) het huis alleen op kan brengen ook niet.
    Ga je eerst scheiden en regel je dan bovenstaande zaken, of ga je eerst kijken wat er met het huis gebeurt en jaag je dan de scheiding er door?

    We hebben geen gezamenlijke kinderen en vragen over waarom en hoe en andere, voor OAers nutteloze zaken ga ik niet beantwoorden.

    Graag advies.
  2. Jen
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Jen
    quote:
    Dit schreef Liek
    Wat is de juiste volgorde?
    Eerst scheiden en dan de praktische dingen, zoals eigen huis, regelen, of andersom?

    We hebben een eigen huis, onder water. Of en hoeveel de restschuld is weet ik niet, of ??n van ons (hij dus) het huis alleen op kan brengen ook niet.
    Ga je eerst scheiden en regel je dan bovenstaande zaken, of ga je eerst kijken wat er met het huis gebeurt en jaag je dan de scheiding er door?

    We hebben geen gezamenlijke kinderen en vragen over waarom en hoe en andere, voor OAers nutteloze zaken ga ik niet beantwoorden.

    Graag advies.


    Als je gaat scheiden, dan wordt je eigen huis in een convenant opgenomen....en het verstandigste is om het huis gelijk in het verkoop te zetten, in het convenant wordt dan alles vastgezet. De scheiding kan je ook gelijk regelen....het duurt toch een aantal maanden voordat je gescheiden bent. Ook is natuurlijk ook belangrijk of je in gemeenschap van goederen bent getrouwd of huwelijkse voorwaarden....
    Wij hadden ook een eigen huis alleen hadden wij het geluk dat ons huis binnen 3 maanden werd verkocht.

    Succes en sterkte.
  3. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    Is er sprake van NHG?

    Is er een daadwerkelijke scheiding (huwelijk, partnerregistratie) of slechts van een samenwooncontract sprake?

    Volgens mij is het juridisch wel nuttig als er een verzoek tot scheiding ligt.
    Op basis van dat document kunnen er sommige voorwaarden binnen contracten in werking treden.

    Bij ons is het destijds wel zo gegaan, moeder van dochter heeft scheiding aangevraagd en daarna hypotheekverstrekker ingelicht en dan heb je daarna slechts contact met de afdeling bijzonder beheer. Iets dat bij ons duidelijk en prettig verliep totdat de NHG was toegekent.. en de afhandeling naar een derde partij werd overgeheveld die het dossier overnam tijdens afwikkeling van verkoop huis. Had de zaakjes wat minder op orde, naar mijn indruk.
    Maar goed, dit is verder niet relevant voor jouw vraagstuk.
  4. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    Gedurende de 1ste 2 jaar na echtscheiding kun je nog terugvallen op de scheidingsregeling.
    Die komt erop neer dat jullie de hypotheekrente nog gedurende 2 jaar volledig kunnen aftrekken, ieder voor de helft (bij gezamenlijke eigendom van het huis).

    Na 2 jaar geldt dat niet meer voor degene die het huis heeft verlaten.

    Dus zorg iig dat je binnen 2 jaar na scheiding je zaakjes hebt geregeld
    - of door verkoop van de gezamenlijke woning
    - of door volledige overdracht van de woning aan degene die er blijft wonen.

    De rente over de restschuld na verkoop van de woning mag je nog gedurende 15 jaar aftrekken.
    9 feb '16 - 20:23:03 / 10 feb '16 - 11:00:10
  5. meeuw
    druk met leven

    Toon alleen de berichten van meeuw
    Voor de echtscheiding geregeld was, heb ik met de bank gekeken of ik op mijn inkomen het huis over zou kunnen nemen of dat we het in de verkoop moesten gaan zetten. Daaruit bleek dat ik het in principe op mijn naam kon zetten. De bank wil dat pas echter doen als de echtscheiding is uitgesproken en de boedel verdeeld is in een convenant en de akte van verdeling getekend is.

    in het convenant hadden we dan ook opgenomen dat ik het huis zou overnemen maar ook dat als de bank dat niet zou toekennen die omzetting hoofdelijke aansprakelijkheid, dat dan het huis verkocht zou worden, de restschuld verdeeld zou worden en ook de eventuele kosten rondom de verkoop en de verdeling dan aangepast zou worden.

    kortom, je moet eerst officieel gescheiden zijn voordat de bank het op een naam gaat zetten.

    Let erop dat bij verkoop onder NHG die de restschuld overneemt, je gedurende 10 jaar een bkr-registratie hebt die nadelig kan zijn bij het kopen van een nieuw huis.
  6. Deedee
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Deedee
    Tegelijk. Wij hebben een adviseur in de hand genomen.
    Die zette de scheiding al in gang en ging berekenen wie hoe zou kunnen wonen. Ex kon onze woning alleen opbrengen. Ik ging op zoek naar een koopflat en alles werd in stelling gezet, zodat zodra de scheiding rond was de hypotheken erdoor konden. Wel moest ik eerst uit de hoofdelijke aansprakelijkheid van de echtelijke woning ontslagen zijn voor mijn hypotheek kon passeren.

    Heel veel succes Smile
Terug naar de lijst