Hypotheek

Hypotheek 

Onderwerp van Jacqueline_69

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Jacqueline_69

    Omdat mijn ex het huis naast me gekocht heeft. Hij is al een jaar aan het verbouwen dus zal er binnenkort wel gaan wonen. Het is echt de engste man die ik ken gebleken, om mezelf en zoon te beschermen neem ik een beetje verlies op de koop toe.


    Ik verwachtte al dat je exvriend de achterliggende reden was. En dat vind ik sneu voor jou. Een spaarhypotheek mag je overigens nog meenemen naar een nieuwe koopwoning tot, ik dacht, een half jaar na overdracht huidige woning. Informeer dat even na bij je bank.

    Verhuur is inderdaad ook nog een goede optie. Dan kan alles blijven doorlopen qua hypotheek en kun je dat gebruiken voor de aankoop over 2 jaar. En met de huuropbrengsten kan jij dan hopelijk voor die 2 jaar elders huren totdat je zoon in die andere plaats naar school gaat en je daar wilt kopen. Nadeel is wel dat je als eerste natuurlijk toestemming van je hypotheekverstrekker moet hebben. 2: Je hypotheekrente niet aftrekbaar zal zijn. 3: Jij als verhuurder/eigenaar natuurlijk bij problemen met jouw huis dit zal moeten oplossen en dus geconfronteerd wordt met de buurman of voor alles een klusjesman zal moeten inhuren.

    Kun je desnoods niet gelijk in die andere plaats gaan kopen en dan zoon 2 jaar op en neer brengen oid of zoon nu al van school laten veranderen.
  2. Boep
    oh?

    Toon alleen de berichten van Boep
    quote:
    Dit schreef Erna: Een spaarhypotheek mag je overigens nog meenemen naar een nieuwe koopwoning tot, ik dacht, een half jaar na overdracht huidige woning. Informeer dat even na bij je bank.
    .

    Geldt iig wel voor het aflossingsvrije deel. Tot een half jaar na afronden huidige hypotheek mag je een nieuwe hypotheek met aflossingsvrij deel afsluiten. Daarna niet meer.

  3. quote:
    Dit schreef Erna


    Ik verwachtte al dat je exvriend de achterliggende reden was. En dat vind ik sneu voor jou. Een spaarhypotheek mag je overigens nog meenemen naar een nieuwe koopwoning tot, ik dacht, een half jaar na overdracht huidige woning. Informeer dat even na bij je bank.

    Verhuur is inderdaad ook nog een goede optie. Dan kan alles blijven doorlopen qua hypotheek en kun je dat gebruiken voor de aankoop over 2 jaar. En met de huuropbrengsten kan jij dan hopelijk voor die 2 jaar elders huren totdat je zoon in die andere plaats naar school gaat en je daar wilt kopen. Nadeel is wel dat je als eerste natuurlijk toestemming van je hypotheekverstrekker moet hebben. 2: Je hypotheekrente niet aftrekbaar zal zijn. 3: Jij als verhuurder/eigenaar natuurlijk bij problemen met jouw huis dit zal moeten oplossen en dus geconfronteerd wordt met de buurman of voor alles een klusjesman zal moeten inhuren.

    Kun je desnoods niet gelijk in die andere plaats gaan kopen en dan zoon 2 jaar op en neer brengen oid of zoon nu al van school laten veranderen.


    Dat laatste kan wel als inderdaad blijkt dat gelijk kopen een betere optie is. M.b.t huur: het is een huis uit 1959, weliswaar gerenoveerd maar nooit vrij van kwaaltjes. Zou dus voor onderhoud inderdaad iemand in moeten huren, geen ideale situatie.
  4. Pluk
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Pluk
    quote:
    Dit schreef Jacqueline_69


    Dat laatste kan wel als inderdaad blijkt dat gelijk kopen een betere optie is. M.b.t huur: het is een huis uit 1959, weliswaar gerenoveerd maar nooit vrij van kwaaltjes. Zou dus voor onderhoud inderdaad iemand in moeten huren, geen ideale situatie.


    En omdat je enge ex daar buurman is, zou het voor je gemoedsrust waarschijnlijk ook beter zijn om helemaal van het huis af te zijn.
    Stel je voor dat de huurders gaan klagen over de buurman.
  5. samsam
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van samsam
    Bij verhuur vroegere eigen woning moet je ook rekening houden met het feit dat het huis verdwijnt naar box 3 en de rente niet meer aftrekbaar is.
    Het eigen woningforfait over dat huis wordt 0, dat is dan weer een mini voordeel.
    Onderhoud e.d. is niet aftrekbaar, maar neemt wel toe (is mijn ervaring)
    WOZ betaal je gewoon door, idem de opstalverzekering die verhoogt wordt bij verhuur.
    Je blijft de hypotheek betalen maar de rente is niet meer aftrekbaar.
    Al met al is het hooguit kostenneutraal, de bank moet toestemming geven en zal dat niet doen als je geen leegstandsvergunning hebt. En die krijg je alleen als je het huis (leeg) te koop zet.
    Zonder toestemming van de bank is het risico heel groot dat ze ineens de hypotheek inlossing vorderen en die moet dan ook meteen betaald worden.

  6. Ja is gedoe, verhuur, niet mijn eerste keuze dus. Ook niet vanwege het feit dat ik dan nog steeds met hem geconfronteerd zou worden. Zal nu trouwens toch ook gebeuren, mijn ouders wonen drie huizen verder en twee goede vriendinnen naast me.

  7. Maandag een tweede bezichtiging. Wordt langzaam wat concreter allemaal. Inmiddels besloten dat ik niet ga verhuren en wat info opgevraagd bij een vriend die in hypotheken doet. Nu nog bedenken of ik wil gaan huren of kopen....
Terug naar de lijst