Zo gezond zijn asperges

Zo gezond zijn asperges 

Onderwerp van leeuwin70

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70
    Het aspergeseizoen is begonnen. Tot eind juni zullen ze weer volop verkrijgbaar zijn. Hoe verser asperges zijn, hoe lekkerder! Maar hoe weet je of asperges vers zijn? Hoe gezond zijn asperges? En waarom gaat je urine er anders van ruiken? Wat je moet weten over asperges.


    Hoe verser, hoe lekkerder, maar hoe weet je of asperges vers zijn? Dat kun je horen! Door twee stengels tegen elkaar te wrijven. Als je een piepend geluid hoort, is het goed. De asperges zijn dan heerlijk vers.

    Er zijn drie soorten asperges, wit, groen en paars. De meest verkochte en geproduceerde in Nederland zijn wit (97 procent). Slechts 3 procent bestaat uit groene asperges. Op zeer kleine schaal worden ook paarse asperges geproduceerd en aangeboden. De paarse asperge kan zowel gekookt als rauw gegeten worden. Het hoge suikergehalte maakt deze variant bijzonder geschikt voor verwerking in salades.

    Belangrijkste verschillen
    De witte asperge groeit in de grond (aspergebedden), groen en paars boven de grond. Daarnaast moet wit altijd goed worden geschild en bij groene asperges alleen de dikke (16-20 millimeter). Bij paarse asperges hoeft alleen het onderste stukje van de stengel afgesneden te worden.

    Gezond
    Asperges, ook wel 'het witte goud' genoemd, zijn onder meer rijk aan het aminozuur asparagine. Uit onderzoek is gebleken dat asparagine de nierfunctie stimuleert. Ook heeft asparagine een positief effect op leverstoornissen, chronische reuma en jicht. Asperges passen door hun vochtafdrijvende werking ook goed in een dieet.

    Urine
    Als je asperges gegeten hebt, kan je urine anders gaan ruiken dan normaal. Bij ongeveer de helft van de mensen die asperges eten is dit zo. Deze geur ontstaat doordat er zwavelhoudende sporen in de aspergeplant zitten. De lever zet dit om in methylmercaptanen, vluchtige zwavelverbindingen die via de urine ons lichaam verlaten.

    Kwaliteit
    Asperges van AA-kwaliteit zijn de beste asperges. De stengels hebben een doorsnede van 20 ? 28 millimeter en een gemiddelde lengte van 19-22 centimeter. De kop van de asperge is gesloten, de steel is recht, de kleur lelieblank en glanst licht.


    >>LINK<<
  2. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Ik heb ze al gehad de groene,,Smile

    Heerlijk met ham en de saus met krieltjes erbij,,,


    Hoe eten jullie ze het liefst??
    Heb je een lekker recept zet hem hierbij,,
  3. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Gratis boekje met heerlijke aspergerecepten


    Het aspergeseizoen is in volle gang. Deze typische lentegroente wordt vaak aangeduid als het witte goud: het is gezond, licht en heerlijk van smaak. En je kunt er eindeloos mee vari?ren.
    Wat kun je allemaal met asperges maken? Doe inspiratie op met dit gratis kookboekje!

    Probeer bijvoorbeeld de aspergequiche met graskaas, de asperge-zalmpakketjes met kruidenboter of de traditionele klassieker: asperges met beenham en een eitje.

    Ben je op zoek naar een nagerecht? Dan is de aspergesmoothie misschien iets voor jou. Nog weinig ervaring met asperges? Je vindt in het boekje ook een korte introductie met handige weetjes en het basisrecept voor alle soorten asperges.

    Download nu het receptenboekje dat GezondheidsNet in samenwerking met het Nederlands asperge centrum heeft gemaakt. Een receptenboekje vol heerlijke aspergerecepten!

    Let op: alleen nieuwsbriefabonnees kunnen de gratis receptenboekjes aanvragen. Door je e-mailadres in te vullen, abonneer je je automatisch op onze wekelijkse nieuwsbrief. Ontvang je onze nieuwsbrief al? Vul dan het e-mailadres in waarop je de nieuwsbrief krijgt.

    Controleer ook je e-mailadres voordat je op verzenden drukt. Het receptenboekje wordt gemaild en komt anders niet aan.

    >>LINK<<


    Daarna zou je je eventueel weer af kunnen melden van de nieuwsbrieven,,,Smile



    >>LINK<<

    Hier staat het boekje online,,nog makkelijker,,
  4. Ingridk
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Ingridk
    Mijn over,over boerinnenbuurvrouw heeft een automaat met daarin asperges neer gezet. Verser dan vers. Ik moet toch echt eens langs gaan met klein geld bij me.
  5. Jazz_i
    Look up!

    Toon alleen de berichten van Jazz_i
    Oh, zo lekker!
    Mijn groenteman maakt allerlei heerlijke maaltijden met asperges, zo fijn Smile
  6. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    Ik vind groene asperges eigenlijk het lekkerst. Zoon wilde er tot een tijdje terug helemaal niets van weten, maar laatst waren we in de supermarkt en daar lagen wat dingen om te proeven. Hij had trek (puber Smile) dus pakte van alles wat. Waaronder asperge gerold in ham.....Ik keek hem verwachtingsvol aan in de veronderstelling een vies gezicht te zien. Ik vertelde hem wat het was en hij zei: 'Best lekker. ' Smile

    Dus......eerdaags maar een keer asperges gaan eten. Ik heb er weinig ervaring mee, dus eenvoudige smakelijke recepten zijn welkom!

    Oh ja, bij Jumbo en AH hebben ze pakketten voor aspergesoep!
  7. liesje1960
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van liesje1960
    Afgelopen zaterdag de witte gegeten. Heerlijk!
    Gekookte asperges op het bord, daarover een gekookt eitje heel klein gesneden en ook plakjes gekookte ham fijn gesneden.
    Sausje van Maggi ( vinden wij de lekkerste) eroverheen. Gebakken krieltjes erbij en voor de liefhebber een stukje gebakken zalm erbij.
    Jammie!
  8. Dit weekend maar eens een maaltje halen bij de plaatselijke aspergeboer, heerlijk!
  9. Bloem
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bloem
    Ik ben dol op asperges. Alleen die lucht na het plassen Smile
  10. Inge71
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge71
    Oh heerlijk asperges, de witte en de groene hmmmmm.
    Ik rijd elk jaar eens of twee keer naar mijn geboortestreek in Limburg om ze daar weer te kopen bij de boer.

    Ik maak vaak een plaattaart met groene asperges, bakblik bekleden met bakpapier en dan met vellen bladerdeeg, de groene asperges even blancheren en laten afkoelen, 3 eieren met een bekertje slagroom of sojaroom loskloppen en peper en zout erbij doen. De asperges mooi gelijkmatig neerleggen, een zakje geraspte kaas eroverheen en dan het ei-roommengsel. Ongeveer 15 minuten bakken in een oven op 200C.

    Witte asperges met gamba`s uit de wok, gewoon geblancheerde geschilde en in stukken gesneden asperges roerbakken in de wok met ongepelde rauwe gamba`s in wat olie en wat knoflook.......yum yum yum


    Plaatje
  11. ricarda
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van ricarda
    jammie! vandaag naar de aspergeboer gegaan, dus morgen eten we asperges!
    net zoals volgende week, de week erna, de week..... tot eind juni weer:) Joepie!
Terug naar de lijst