Gezamenlijk gezag blijkt na 15 jaar opeens eenhoofdig gezag te zijn, rara hoe kan dit?

Gezamenlijk gezag blijkt na 15 jaar opeens eenhoofdig gezag te zijn, rara hoe kan dit? 

Onderwerp van Claudia

BEHEERD DOOR:
leeuwin70

Dit onderwerp is gesloten.
door Claudia zelf op 1 augustus 2016 om 15:59:45

Terug naar de lijst
  1. Claudia
    Dans je vrij, wees Liefde

    Toon alleen de berichten van Claudia
    Ik ben al 15 jaar in de veronderstelling dat vader en ik gezamenlijk gezag uitoefenen en vroeg dus voorheen om zijn toestemming om met dochter te reizen. Dat is trouwens nimmer een probleem geweest, ondanks het feit dat hij al jaren in Engeland woont. Dus had ik dan een toestemmingsformulier bij mij, kopie van zijn paspoort en een uittreksel uit de geboorte-akte. En dat volstond tot nog toe.

    Maar omdat ik in een ander draadje las dat de marechaussee er dit jaar nog strenger op gaat controleren en ik op het uitgedraaide toestemmingsformulier zag dat er als bijlage ook een uittreksel uit het gezagsregister gevraagd werd, belde ik net met de rechtbank om dit op te vragen. En toen bleek dus in dat telefoontje dat ik de enige ben met het gezag, al die tijd al, vanaf de geboorte van mijn dochter. Ik heb dus ??nhoofdig gezag, zonder dat ik dit wist en heb dus helemaal geen toestemmingsformulier nodig om te reizen.

    Ik vroeg hoe dit kan, immers vader en ik waren getrouwd op het moment dat dochterlief geboren is. En toen werd mij verteld dat destijds bij de aangifte van haar geboorte er ook een verzoek aan de rechtbank gedaan had moeten worden voor het gezamenlijk gezag en dat dit dan hoogstwaarschijnlijk niet gebeurd is en dat alleen de aangifte bij de gemeente plaats heeft gevonden. Terwijl ik altijd in de veronderstelling geweest ben dat gezamenlijk gezag automatisch geregeld is, als je getrouwd bent en dan samen een kind krijgt.

    Ik vind dit zo vreemd, zijn er hier meer mensen die hiermee bekend zijn, dat je denkt gezamenlijk gezag te hebben en dan blijkt dat opeens helemaal niet zo te zijn?
  2. Marah
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Marah
    Was je huwelijk in Nederland voltrokken en erkend?
    Had vader de Nederlandse nationaliteit?
    1 aug '16 - 15:19:16 / 1 aug '16 - 15:45:44
  3. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    Bizar. Kan zo alleen bedenken dat je ten tijde van haar geboorte niet gehuwd was, althans niet wettig.. en dus seperaat erkenning en gezag had moeten regelen. Maar je bent gescheiden dus dat kan toch niet.. Misschien checken (gemeente) of er wel twee juridische ouders bekend zijn? Belangrijk voor erfrecht e.d. Dan kunnen jullie dat gezamelijk gezag alsnog aanvragen.
  4. Maira
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Maira
    Wat jij zegt kan inderdaad niet. Als je getrouwd bent op het moment van geboorte hebben jullie automatisch gezamenlijk het gezag van rechtswege, zelfs ook al is hij niet de biologische vader en ben je nog maar net een dag ervoor getrouwd!!!
    Of je hebt een verkeerd uittreksel of er is bij de scheiding eenhoofdig gezag aangevraagd.
    Kan het ook zijn dat er op het uittreksel stond dat er geen gezagsgegevens aanwezig waren? Als gezag van rechtswege is geregeld, wordt dat namelijk zo genoemd.

    Ik zou het voor de zekerheid navragen bij je eigen gemeente, want wat jij zegt kan gewoon niet.
    Was je echt wel getrouwd en verwar je het niet met een geregistreerd partnerschap?
  5. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    ik heb mijn 3 kinderen aangegeven en mij is nimmer gevraagd naar 2-hoofdig gezag aanvragen
  6. Claudia
    Dans je vrij, wees Liefde

    Toon alleen de berichten van Claudia

    Na het nodige belwerk blijken er meerdere medewerkers bij de rechtbank in Arnhem te zijn, die zelf niet goed op de hoogte zijn van de informatie in het gezagsregister en hoe zij die informatie moeten lezen.

    Ik heb namelijk nog geen gezagsuittreksel in huis, maar vroeg het telefonisch aan. En omdat mijn dochter "niet voorkwam in het gezagsregister" werd dit door de (niet helemaal goed op de hoogte zijnde) medewerkers volledig verkeerd ge?nterpreteerd. En ondanks mijn verrassende reactie op de informatie die ik te horen kreeg en mijn veelvuldig doorvragen erop, bleef ik hetzelfde te horen krijgen, ik zou eenhoofdig gezag hebben.

    Ben net gaan googlen en heb daarop ook even met de informatiedienst van de Rijksoverheid gebeld en de verwarring blijkt dus niet bij mij te zitten/thuis te horen, maar bij de betreffende medewerkers van de rechtbank in Arnhem. Dus heb ik nog een keer terug gebeld en nu gevraagd naar een juridisch deskundige op het gebied van familie en gezinsrecht, die mij inderdaad bevestigde dat ik toch gewoon gezamenlijk gezag heb en heb haar tevens verzocht om ervoor te zorgen dat de medewerkers bij wie je een uittreksel uit het gezagsregister aan kunt vragen even wat nadere instructie en bijscholing krijgen...Smile
Terug naar de lijst