vegetarisch broodbeleg zonder verzadigde vetzuren

vegetarisch broodbeleg zonder verzadigde vetzuren 

Onderwerp van Zelazny

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa
    quote:
    Dit schreef on-my-own
    Overigens doet mijn jongste vaak augurk met tomaat op brood Smile


    Lekker met mayonaise Smile
  2. Cato
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Cato
    quote:
    Dit schreef Zelazny
    Fijn, al die reacties! Ik ga in ieder geval op zoek naar de humus, de tartex en de groentespreads van zonnatura. En ik kijk bij de Appie naar dat vega broodbeleg.

    Van geitenkaas en avocado weet ik het nog niet zo Het klinkt zalig, dus zal het wel vol zitten met ongezonde vetzuren ;-)

    Van avocado's hoor ik alleen maar goede dingen.
    Onder andere dit:

    Goede vetten
    De avocado bevat enkelvoudig onverzadigde vetten die goed voor je zijn. Ze verminderen namelijk het LDL-cholesterol gehalte. Aan de andere kant wordt dankzij de avocado het ?goede? cholesterolgehalte, HDL-cholesterol, verhoogd.

    Vezels
    Avocado?s bevatten relatief veel vezels. Een avocado bevat zowel onoplosbare als oplosbare vezels, een combinatie die je niet in veel voedingsmiddelen vindt. De onoplosbare vezels zorgen voor een gezonde stoelgang. Zo verminder je ook de kans op darmkanker, omdat de dikke darm effectief wordt schoongemaakt. De oplosbare vezels helpen je de eetlust onder controle te houden door een vol gevoel te geven.

    Vitamines
    Ze zitten boordevol vitamines, zoals vitamine B, K en E. De eerste zorgen voor een goedwerkende stofwisseling en een gezonde huid. Vitamine K speelt een belangrijke rol in het groeien van de botten, zodat op latere leeftijd de botdichtheid gehandhaafd blijft. Vitamine E helpt aandoeningen als retinopathie (ziekte aan het netvlies) te voorkomen.
  3. Inge71
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge71
    Humus moet je niet kopen ivm aditieven maar lekker zelf maken: klein blikje kikkererwten, sap van 1/2 citroen, 1 teen knoflook, 1 flinke eetlepel tahin ( sesampasta) een theelepel komijn, flinke scheut olijfolie en wat water. Kikkererwten afspoelen en samen met de rest met een staafmixer/blender/keukemachine gladpureren, water toevoegen al gelang je de dikte wilt. Op smaak brengen met zout en peper.
  4. quote:
    Dit schreef Cato

    Van avocado's hoor ik alleen maar goede dingen.
    Onder andere dit:

    Goede vetten
    De avocado bevat enkelvoudig onverzadigde vetten die goed voor je zijn. Ze verminderen namelijk het LDL-cholesterol gehalte. Aan de andere kant wordt dankzij de avocado het ?goede? cholesterolgehalte, HDL-cholesterol, verhoogd.


    In avocado zitten helaas veel verzadigde vetzuren, bijna net zoveel als de kaas die ik probeer te vervangen. Dat zou niet erg zijn als je daarnaast voordeel hebt van de goede kanten van avocado's. Maar in mijn geval gaat het juist om verlaging van de verzadigde vetzuren. Alle andere dingen (koolhyddraten, eiwitten, vitamines, vezels) krijg ik voldoende binnen.
  5. Salome
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Salome
    quote:
    Dit schreef Zelazny


    In avocado zitten helaas veel verzadigde vetzuren, bijna net zoveel als de kaas die ik probeer te vervangen. Dat zou niet erg zijn als je daarnaast voordeel hebt van de goede kanten van avocado's. Maar in mijn geval gaat het juist om verlaging van de verzadigde vetzuren. Alle andere dingen (koolhyddraten, eiwitten, vitamines, vezels) krijg ik voldoende binnen.



    Weet je zeker dat dit klopt?
    Een heleboel informatie over zogenaamd slechte vetten zijn naar buiten gebracht door de voedingsindustrie om te verhullen dat er eigenlijk teveel suiker wordt toegevoegd. Roomboter bijvoorbeeld blijkt gezonder dan margarine, ondanks de verzadigde vetzuren.
  6. quote:
    Dit schreef Zelazny


    In avocado zitten helaas veel verzadigde vetzuren, bijna net zoveel als de kaas die ik probeer te vervangen. Dat zou niet erg zijn als je daarnaast voordeel hebt van de goede kanten van avocado's. Maar in mijn geval gaat het juist om verlaging van de verzadigde vetzuren. Alle andere dingen (koolhyddraten, eiwitten, vitamines, vezels) krijg ik voldoende binnen.


    100 g avocado bevat 19,5 g vet waarvan 2,2 g verzadigd (bron Nederlandse Voedingsmiddelentabel), dus dat is maar heel weinig verzadigd vet. Lijkt me dus een prima alternatief voor kaas.
  7. Sjak
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Sjak
    quote:
    Dit schreef frida_m


    100 g avocado bevat 19,5 g vet waarvan 2,2 g verzadigd (bron Nederlandse Voedingsmiddelentabel), dus dat is maar heel weinig verzadigd vet. Lijkt me dus een prima alternatief voor kaas.


    Precies, in kaas zit veel meer verzadigd vet en bovendien zittn er meer gezonde voedingsstoffen in avocado dan in kaas.
  8. quote:
    Dit schreef Salome



    Weet je zeker dat dit klopt?
    Een heleboel informatie over zogenaamd slechte vetten zijn naar buiten gebracht door de voedingsindustrie om te verhullen dat er eigenlijk teveel suiker wordt toegevoegd. Roomboter bijvoorbeeld blijkt gezonder dan margarine, ondanks de verzadigde vetzuren.


    Sorry, maar zowel in roomboter als in margarine zit geen suiker, dus verhullen van suiker door de voedingsindustrie lijkt me in dit geval niet relevant (en de zuivellobby is minstens net zo sterk in NL dan de margarinelobby maar dat terzijde). Beide (roomboter en margarine) bevatten per 100 g ca. 80 g vet en 20 g water en een klein beetje eiwit. In roomboter zit alleen veel meer verzadigd vet dan in de meeste margarine en de consensus onder voedingswetenschappers is nog steeds dat verzadigd vet slechter voor je is dan onverzadigd vet. Neemt niet weg dat ook roomboter prima in een verantwoord diet kan passen, net als margarine/halvarine wat mij betreft.
  9. Salome
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Salome
    quote:
    Dit schreef frida_m


    Sorry, maar zowel in roomboter als in margarine zit geen suiker, dus verhullen van suiker door de voedingsindustrie lijkt me in dit geval niet relevant (en de zuivellobby is minstens net zo sterk in NL dan de margarinelobby maar dat terzijde). Beide (roomboter en margarine) bevatten per 100 g ca. 80 g vet en 20 g water en een klein beetje eiwit. In roomboter zit alleen veel meer verzadigd vet dan in de meeste margarine en de consensus onder voedingswetenschappers is nog steeds dat verzadigd vet slechter voor je is dan onverzadigd vet. Neemt niet weg dat ook roomboter prima in een verantwoord diet kan passen, net als margarine/halvarine wat mij betreft.



    Ja ik schrijf het niet goed, natuurlijk zit er geen suiker in boters.
    Ik bedoel te zeggen dat er veel aandacht gaat naar verzadigd versus onverzadigd en dat er steeds meer twijfels ontstaan of dat wel terecht is, ondanks dat onverzadigd inderdaad gewoon gezonder is.
    En dat een avocado dus voornamelijk gezond is.
  10. quote:
    Dit schreef Salome



    Ja ik schrijf het niet goed, natuurlijk zit er geen suiker in boters.
    Ik bedoel te zeggen dat er veel aandacht gaat naar verzadigd versus onverzadigd en dat er steeds meer twijfels ontstaan of dat wel terecht is, ondanks dat onverzadigd inderdaad gewoon gezonder is.
    En dat een avocado dus voornamelijk gezond is.


    Dan zijn we het eensSmile
Terug naar de lijst