Behang gaat kieren

Behang gaat kieren 

Onderwerp van Tuinfluiter


Dit onderwerp is gesloten.
door Tuinfluiter zelf op 11 december 2016 om 15:02:29

Terug naar de lijst
  1. Dacht ik even een muurtje te behangen met vliesbehang. Lijm op de muur, behang ertegenaan, gladstrijken en afsnijden, het lukte allemaal....dacht ik. De volgende dag zaten er kieren tussen de banen en her en der luchtblaasjes. Het lijkt wel of het behang is gekrompen. Hoe kun je dit voorkomen? Er zit nu niets anders op dan alles er weer aftrekken en opnieuw beginnen vrees ik. Of dan maar weer de muur verven.
  2. Jacques
    Carpe diem

    Toon alleen de berichten van Jacques
    Had ik ook door te weinig lijm .
    Wel ander soort behang trouwens.
  3. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    Je kunt het voorkomen door tijdens het behangen de banen goed strak tegen elkaar aan te leggen, de hele naad van boven naar beneden. Dan de minste kans op kieren. De blaasjes onder het behang kun je ook voorkomen door na de baan te hebben opgebracht deze goed glad te strijken vanuit het midden van de baan naar de zijkanten toe. Ik gebruik daar altijd een zachte doek voor, wel wat kracht zetten met vegen. De muur genoeg insmeren met lijm, bij het vegen veeg je het overtollige er wel een beetje tussenuit.

    De luchtblaasje zou je nu nog voorzichtig kunnen lekprikken maar zo te lezen is het hele resultaat al niet zo netjes meer dan zou ik het er ook afhalen en of opnieuw beginnen of de muur verven.

  4. Het lag gister prachtig tegen elkaar, maar vanochtend niet meer. Ik heb even gegoogled en ik vermoed dat het door de zon komt die er op scheen. Daardoor is het waarschijnlijk te snel gedroogd en daardoor gekrompen.
  5. paul1964
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van paul1964
    Ik denk dat je te weinig lijm hebt gebruikt. Je moet het er op de muur liefst met een roller opbrengen en tegen de voorgaande baan nog even dik insmeren met een niet te grote kwast. En na het insmeren zo snel mogelijk plekken zodat de lijm niet (deels) indroogt.
  6. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Nieuwbouw huis of bestaande woning?
  7. Dirk
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dirk
    Hier even gevr aan de schilder en die vroeg of de muur wel voorgestreken was ? Lijm trekt te veel in muur anders . . . Trouwens de behang breng je aan met een behang spatel van boven naar beneden en dan vanuit de middenlijn naar rechts en links .
  8. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Dirk
    Hier even gevr aan de schilder en die vroeg of de muur wel voorgestreken was ? Lijm trekt te veel in muur anders . . . Trouwens de behang breng je aan met een behang spatel van boven naar beneden en dan vanuit de middenlijn naar rechts en links .


    Indien de muur nu al is voorzien van diverse latexlagen, mag je ervan uitgaan dat voorstrijken niet meer nodig is. Overigens wanneer de muur niet egaal van kleur is en het behang relatief dun of doorzichtig is het handig om eerst de muur te voorzien van een egale latex laag. Dit werkt dan gelijk als voorstrijklaag voor het behanglijm. Bij nieuwbouw of hele droge muren zou ik de muren wel altijd eerst voorstrijken. Behanglijm voldoende ruim aanbrengen op de muur, baan voor baan, met een roller of een brede platte kwast. Let daarbij vooral op het gedeelte waar de aan te brengen baan tegen de reeds aangebrachte baan wordt gestoten.

    Een behangspatel zou ik liever niet gaan gebruiken indien het behang enigszins een reli?f heeft. Je loopt dan het risico het reli?f plat te "persen". Ik gebruik in zo'n geval een zachte handveger en of zachte doek en of schone blote handen. Inderdaad van boven naar beneden en vanuit het midden (licht schuin naar beneden) naar links en rechts.
  9. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef Dirk
    Hier even gevr aan de schilder en die vroeg of de muur wel voorgestreken was ? Lijm trekt te veel in muur anders . . . Trouwens de behang breng je aan met een behang spatel van boven naar beneden en dan vanuit de middenlijn naar rechts en links .

    Daarom ook mijn vraag of het nieuwbouw is of niet.

  10. Dank voor alle tips. Bij de Karwei waar ik het behang gekocht heb zeiden ze dat ik het te hard op de muur geveegd had, maar kreeg wel m'n geld terug. Eerlijk gezegd klonk mij te weinig lijm logischer in de oren. Bij de Karwei zag ik een bus staan met de tekst beldebehanger, dat leek me geen slecht idee. Gelijk gebeld en hij kwam meteen kijken en zei dat het idd aan de hoeveelheid lijm lag. Hij wilde de rest van m'n kamer doen voor 75 euro. Dat heb ik mt beide handen aangegrepen. Hij was in 3 uurtjes klaar waar ik minstens een heel weekend over gedaan zou hebben. En super strak en netjes.
Terug naar de lijst