Uitbouw buren

Uitbouw buren 

Onderwerp van lida

Terug naar de lijst
  1. Frank-en-kids
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Frank-en-kids
    quote:
    Dit schreef Arjen
    Het is niet alleen het voegen, ook het metselwerk zal vanuit jouw tuin gebeuren. Reken voor een muur van 3 meter hoog toch op 1 a 2 dagen, inclusief een steiger.


    en goed metselaar metsseld zo'n muurtje ook overhands. dus daarvoor hoeft deze niet in de tuin te komen , het voegen incl opruimen zou in 1 dag gedaan kunnen worden. ze moeten zelfs rekening houden met beplanting etc. wan ze mogen niets beschadigen of zo.
    Heb zulke muurtjes vroeger als uitvoerder vaker moeten laten optrekken als het niet anders kon. het is dus mogelijk als de buren mee willen werken aan zo min mogelijke overlast,
  2. Frank-en-kids
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Frank-en-kids
    quote:
    Dit schreef ArnoM
    ). Ook zal een klein deel van de uitbouw op jou tuin komen waarschijnlijk. Dat is een risico van een rijtjeshuis. Proberen niet druk te maken, maar kijken hoe jij dit in jou voordeel kan omzetten. Bijv de uitbouw kun jij misschien een mooi hoekje van maken enz.
    Succes.



    rijtjes huis of niet, je kan en mag niet zomaar over de erfgrens heen bouwen. en als het zo is dan in overleg met de buren. muur word bij het over de erfgrens heen gaan dan een gemeenschappelijke muur met alle voor en tegens. of de buren zullen je de grond moeten afkopen, maar dat zal vooraf dienen te gebeuren. zelfs al blijft de muur op de grond van de buren gelden er regeltjes zoals een eenzijdige fundering.
  3. Frank-en-kids
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Frank-en-kids
    quote:
    Dit schreef ikke71
    Ik zou naar het kadaster gaan en juridisch loket en daar vragen wat mag en niet mag. is het een muur wat gezamenlijk wordt of is het een muur waar bv een raam in komt wat op je tuin gericht is zijn allemaal zaken waar ze mee te maken kan krijgen. Je mag zonder vergunning bouwen maar er blijven toch regels waar ze zich aan dienen te houden. en al die dreigementen dat is een manier van communiceren. Het is iets tussen burgers en de wijkagent kan aan buurtbemiddeling doen maar verder niets vastleggen wat recjtsgeldig is. dat kan alleen een rechter of notaris.



    goede tip van je.Smile
  4. Marein
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Marein
    quote:
    Dit schreef ikke71
    Ik zou naar het kadaster gaan en juridisch loket en daar vragen wat mag en niet mag. is het een muur wat gezamenlijk wordt of is het een muur waar bv een raam in komt wat op je tuin gericht is zijn allemaal zaken waar ze mee te maken kan krijgen. Je mag zonder vergunning bouwen maar er blijven toch regels waar ze zich aan dienen te houden. en al die dreigementen dat is een manier van communiceren. Het is iets tussen burgers en de wijkagent kan aan buurtbemiddeling doen maar verder niets vastleggen wat recjtsgeldig is. dat kan alleen een rechter of notaris.


    Dit lijkt mij het beste advies.
  5. Jacquelien
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Jacquelien
    Je mag toch op zn minst verwachten dat jouw tuin precies zo blijft als voor de verbouwing...ik zie het al voor me: vertrapte planten, terras deels beschadigt door steiger, cementklodders in je tuin... tja juridisch loket mss?
  6. Jacquelien
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Jacquelien
    Dus foto's maken vd tuin voor, tijdens en na....
  7. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967
    quote:
    Dit schreef lida
    Verder zakt mijn huis nogal in waarde als er een muur komt...kan ik daar nog iets mee?

    Waar ben je bang voor? Je lijkt zo de strijd te zoeken. Is eerder overleg met de buren gestrand, of hebben jullie een moeizame relatie?

    Wij hebben 5 jaar geleden ook uitgebouwd, met de buren overlegd over werken op hun terrein (metselen, voegen, boeiboorden, dak), over hun schuurtje dat gesloopt moest worden en opnieuw opgebouwd (wat uiteraard onze aannemer gedaan heeft, volgens hun wensen) en over de beplanting die eraan ging, omdat die op de erfgrens stonden.
    Onze uitbouw stond op de erfgrens, en we hebben inderdaad binnen dus een 18 cm inspringing. Jammer dan.
  8. maartje
    Nietvanweegen

    Toon alleen de berichten van maartje
    Mijn buren hebben destijds een puinzooi van onze tuin en oprit gemaakt, we moesten de tegels opnieuw leggen. Geen vergoeding of excuus gehad. De bouwvakkers mochten geen gebruik maken van hun toilet, stonden bij mij voor het raam in het gemeenteperk te pissen.
  9. maartje
    Nietvanweegen

    Toon alleen de berichten van maartje
    quote:
    Dit schreef Jacquelien
    Dus foto's maken vd tuin voor, tijdens en na....



    Smile goed advies!
  10. Frank-en-kids
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Frank-en-kids
    quote:
    Dit schreef Anne1967

    Waar ben je bang voor? Je lijkt zo de strijd te zoeken. Is eerder overleg met de buren gestrand, of hebben jullie een moeizame relatie?

    Wij hebben 5 jaar geleden ook uitgebouwd, met de buren overlegd over werken op hun terrein (metselen, voegen, boeiboorden, dak), over hun schuurtje dat gesloopt moest worden en opnieuw opgebouwd (wat uiteraard onze aannemer gedaan heeft, volgens hun wensen) en over de beplanting die eraan ging, omdat die op de erfgrens stonden.
    Onze uitbouw stond op de erfgrens, en we hebben inderdaad binnen dus een 18 cm inspringing. Jammer dan.



    Niet iedereen heeft t fatsoen om zijn buren aan te spreken mondeling en over zulke zaken afspraken te maken
  11. Wettelijk volgens de BOR mag je:

    Vergunningsvrij bouwen mits niet hoger dan 3 meter tegen of op de erfgrens aan. Tenzij er ook een verdieping opgebouwd word dan hebben ze een omgevingsvergunning nodig.
    Er is tegenwoordig heel veel vergunningsvrij mogelijk.
    Hoeveel m2 je vergunningsvrij mag bouwen hangt af van je achtererfgebied. Ook is het afhankelijk van wel of niet aan het openbaar gebied grenzend.
    Woon je niet aan het openbaar gebied dan is alle grond vanaf 1 meter achter de voorgevel als achtererfgebied aan te merken. In het achtererfgebied kan je tegenwoordig veel vergunningsvrij bouwen.
    Wel openbaar gebied dan word het gezien als zijerf hier gelden andere regels voor.

    Wat je buren doen mag zoals ik het lees. Voor het uitgraven van de fundering is men altijd wat extra ruimte nodig. Ze moeten alles voor netjes achterlaten bij jou. Voor zover ze jou aansprakelijk stellen is het andersom natuurlijk ook. Ook zij mogen geen schade veroorzaken bij jou.

    In het verleden hebben wij ook een uitbouw geplaatst. Onze buren hebben destijds toestemming gegeven om deels op hun grond te bouwen. Onze muur liep daarmee binnen mooi door en zij hadden als voordeel dat de buitenmuur bij een uitbouw aan hun kant de binnenmuur zou worden.

    Ik ben het niet met je eens met je waardevermindering. Ook met een kleine tuin kan een uitbouw mogelijk zijn. Zolang de muur op de grond van de buren staat mag jij er niks mee! Je mag er zonder hun toestemming niets aan op hangen, je mag er geen planten tegen aan laten groeien. Dat hele kleine stukje op jouw grond zou zo gek nog niet zijn geweest.

    Ik vind het jammer voor je dat de buren op deze toon zijn begonnen met communiceren. Helaas zien we dit soort situaties regelmatig in het werk.
    Je gaat echt overlast ( in hoeverre je dat ervaart bepaal jij zelf) ondervinden dat kan gewoon niet anders.

    Meer info over vergunningsvrij bouwen:
    >>LINK<<
  12. Dirk
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dirk
    Muur op de erfgrens is vaak een prima oplossing als jezelf ook een uitbouw wilt maken . Maar het is niet alleen de muur maar ook de boeidelen als die er komen zullen ongeveer 3 cm van jou kant innemen en hoe gaat het met het onderhoud daarvan ? Een raam mag in iedergeval niet in die muur zitten ivm privacy regels .
    Wat ik klanten adviseer is iets terug bouwen binnen erfgrens muur blijft daardoor 100% klant en boeidelen grens aanrakend en de buren een hovenier aan laten bieden om tuin beschadiging te herstellen .
Terug naar de lijst