Paleo (?!)

Paleo (?!) 

Onderwerp van ansvanmil

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Geanna
    Binnen

    Toon alleen de berichten van Geanna
    quote:
    Dit schreef kaatje
    Ik zou het uitproberen, maar wel rustig aan. Voor mij is het niks. Ik eet graag brood. Ik neem echt wel eens iets anders ervoor in de plaats, maar wil soms ook gewoon 'makkelijk' en daarbij heeft mijn lichaam die koolhydraten echt nodig.

    Ik ben ook een broodeter, maar eet nu koolhydraatarm brood.
    Dus maak winst zonder er 'last' van te hebben.

    (gewoon brood :18 koolhydraten per snee /
    Koolhydraatarm brood: 5 koolhydraten per snee)
  2. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Liek
    Waarom zou je willen eten als in de oertijd?
    Hoe oud werden de mensen toen? Veertig?.

    Nee, een jaar of 60-80, behalve als ze tegen een mammoet aanliepen.

    Echte oermensen werden tamelijk oud, een uit skeletonderzoek blijkt ook dat ze in het algemeen gezond en goed gevoed waren. Dat is pas veranderd toen ??n of andere sukkel de landbouw uitvond.
  3. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef Tinus

    Nee, een jaar of 60-80, behalve als ze tegen een mammoet aanliepen.

    Echte oermensen werden tamelijk oud, een uit skeletonderzoek blijkt ook dat ze in het algemeen gezond en goed gevoed waren. Dat is pas veranderd toen ??n of andere sukkel de landbouw uitvond.


    Dus dit is fake news?
    >>LINK<<
  4. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef EmC


    Ze weten ook niet precies hoe mensen aten in de oertijd.
    Sterker nog, er is niet eens duidelijk wat nou precies de oertijd was.
    De mens van een miljoen jaar geleden heeft ook destijd niet opgeschreven dat 27% van zijn voedselinname van eiwitten kwam en 38% van koolhydraten afkomstig van noten, vruchten en groenten en dergelijke.
    Er wordt vooral gekeken naar verzamelaars en jagers van nu en wat men denkt te weten van opgravingen en dergelijke.
    Dan nog is op geen enkele manier te zeggen of dat nu het beste was voor de mens of dat ze het maar gewoon moesten doen met wat er te vinden/krijgen was.
    Een oermens dacht ook vast niet:"goh, ik heb deze week al 2 keer vis gehad dus nu even iets anders van de schijf van 5"
    In ieder geval denkt men vastgesteld te hebben wat de "de mens van toen" at en hangt daar ook nog de bewering aan dat ons DNA daar op is afgesteld en dus het beste is voor ons.

    Dat is allemaal waar maar dat neemt niet weg dat er toch wel wat zinnigs over te zeggen is. Als je praat over 'echte oermensen', dus jagers-verzamelaars zoals de Franse grotschilderaars, dan waren dat opportunisten die alles aten wat ze konden vinden, maar wel een helder prioriteiten lijstje hadden, met bovenaan vet vlees/vis (mensen kunnen leven op uitsluitend vlees) en ander hoogwaardig dierlijk eiwit (eieren, slakken, maden), gevolgd door knollen en (in het seizoen) bessen en ander fruit.
    Veel ander eten dat we nu vanzelfsprekend vinden, was er toen niet, of kost idioot veel moeite om te verzamelen. Dit geldt bv sterk voor melk en zuivel (kwam pas beschikbaar na de domesticatie van koeien en geiten) of graan (groeit van oorsprong niet in Europa en is bovendien zeer bewerkelijk om te verwerken)..
  5. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef EmC


    Dus dit is fake news?
    >>LINK<<

    Ja. Ik vind het opvallend dat er verder geen bronnen bij staan. Ook die opmerking over 'eetbare planten' slaat nergens op.

    Het lijkt me bovendien een statistisch misverstand; het gemiddelde wordt omlaaggetrokken door kindersterfte. Daarnaast was de kans om dood te gaan door jachtongelukken natuurlijk vrij groot.

    In dit kader; de hele vrouwelijke menopauze rond 45 (??n van de punten die mensen onderscheid van dieren) is nu juist consistent met een levensverwachting van minstens 60-70 jaar; Menopauze geeft de kans om nog zo'n 15 jaar voor kinderen te zorgen.
  6. Marjan
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Marjan
    Hoi Ans,
    Ik ben sinds een darmoperatie gaan eten op dez manier en gebruik daarvoor het boek "oergondisch genieten". Het bevalt me super en k heb nooit 1 dag meer een opgeblazen gevoel gehad. Ik heb geen hang mee naar zoet en voel me fitter dan voorheen. Het is geen dieet maar meer ook een leefstijl.
    Ter aanvulling, het boek " Gezond oud worden in de praktijk" kan heel motiverend werken.

    Ben benieuwd of het voor jou ook geldt!
  7. frankyboy
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van frankyboy
    Paleo is eten wat voed en niet wat alleen maar vult (koolhydraten)
    En volgens mij is voedsel/je lichaam ook zo bedoeld !
    Daarbij dus geen suiker en kant en klaar rommel meer in je lijf !
    Doe dat zelf nu ongeveer anderhalf jaar en voel me echt goed.

    Er is genoeg te vinden op internet !!!
    Als je het eenmaal doorhebt wil je niet meer anders.

    Succes
Terug naar de lijst