Kinderbijdrage bereken

Kinderbijdrage bereken 

Onderwerp van AsjeAnna

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. AsjeAnna
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van AsjeAnna
    Ik ben nu ruim half jaar gescheiden en ik heb met mijn ex discussie over berekening maandelijkse kinderbijdrage.
    De mediator is daar ook onduidelijk wat de "regels" over berekenen kinderbijdrage. In het ouderschapsplan staat naar draagkracht.

    Mijn partner en ik verdienen bijna evenveel, alleen zijn vaste lasten zijn minimaal omdat zijn huis hyptoheek vrij is. Die van mij daarentegen heel hoog. Nu Huur en als ik koop 100% hypotheek.

    Heeft iemand hier ervaring mee en een voorbeeld van berekening, en/of regels.

    Alvast bedankt,
  2. Mar1970
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Mar1970
    wat bijzonder dat dat niet gelijk goed geregeld is bij de scheiding.........
    als je googlet op kinderalimentatie berekenen kom je allerlei tools tegen. Maar volgens mij kun je dat beter overlaten aan bijv. het lbio >>LINK<< of een advocaat.

    of je doet het zelf (als je dat nog samen kunt doen); kijken wat ieders inkomsten en uitgaven zijn. Kijken wat ieder dan overhoudt. Kijken wat een kind kost. Kijken hoe vaak een kind waar verblijft. Dan naar rato van wat een ieder overhoudt bijdragen in de kosten. Dat bijv. op een aparte rekening storten of het laagste van het hoogste bedrag aftrekken en wat er overblijft ontvangt degene die het minste over hield.

    Maar ik zou dat via een advocaat doen, of (goedkoper) via het lbio. Het kan gaan om vele jaren van behoorlijke bedragen, best belangrijk
  3. Mathijs
    Trouwen: nooit meer!

    Toon alleen de berichten van Mathijs
    quote:
    Dit schreef AsjeAnna
    Ik ben nu ruim half jaar gescheiden en ik heb met mijn ex discussie over berekening maandelijkse kinderbijdrage.
    De mediator is daar ook onduidelijk wat de "regels" over berekenen kinderbijdrage. In het ouderschapsplan staat naar draagkracht.

    Mijn partner en ik verdienen bijna evenveel, alleen zijn vaste lasten zijn minimaal omdat zijn huis hyptoheek vrij is. Die van mij daarentegen heel hoog. Nu Huur en als ik koop 100% hypotheek.

    Heeft iemand hier ervaring mee en een voorbeeld van berekening, en/of regels.

    Alvast bedankt,


    Hallo AsjeAnne,

    Hebben jullie ook Co-ouderschap toevallig? Bij mij werd een draagkracht berekening alleen op inkomsten gedaan door de mediator voor de kinderbijdrage en niet wat voor lasten je daar naast heb. Als het goed is heeft jullie mediator de gedetailleerde draagkracht berekening meegegeven van de kinderbijdrage toen deze werd opgesteld voor de huidige situatie die is opgenomen in het ouderschapsplan. Zo niet, vraag alsnog daarom! Heb je recht op, jullie hebben er voor betaald en is jullie eigendom. Mediator heeft de berekening zelf gedaan of uitbesteed aan extern bureau. Dan is er vast ook besproken hoe om te gaan met veranderende omstandigheden.

    Berekening alleen inkomsten is: jullie beide bruto salarissen bij elkaar optellen. Jou bruto salaris delen door het totaal bruto inkomsten van jullie beide. Dat zelfde van je ex maakt samen 100% van de kosten voor de kinderen wat jullie bijdrage is.

    Bij een draagkracht berekening zijn tabellen van die voor beide ouders geldt. Er word naar NBI (Netto Besteedbaar Inkomen) gekeken van beide ouders. Jullie inkomsten zijn nagenoeg gelijk geef je aan, wat voor verschil zal daar uitkomen dan? Kijk op echtscheidingswinkel voor deze tabellen en berekening bijvoorbeeld. Misschien dat hij in een andere schaal terecht kan komen en daarmee zijn bijdrage iets hoger zijn dan nu, het zal nooit het gewenste resultaat voor jou opleveren dat hij ineens de helft van jou kosten erbij krijgt omdat hij geen hypotheek heeft meer. Zo werk een draagkracht berekening mijn inziens niet. Jij zou ook goedkoper kunnen gaan wonen / huren om zo je lasten te verlagen. Jij of jullie allebei krijgen nog kindertoeslag en/of kinderbijslag als jullie kinderen niet ouder dan 18 zijn op dit moment.

    In het ouderschapsplan zal er ook in opgenomen zijn wanneer jullie een "ijk" dan wel herberekenings-moment zal zijn, na een half jaar is wel heel erg snel om dan al te gaan "herberekenen". In een half jaar veranderd er niet zoveel om de berekening opnieuw te hoeven doen over het algemeen. Wel de kosten van de kinderen zelf, dat kan wel veranderd zijn.

    Ik bemerkt dat jij er problemen mee hebt en het niet eerlijk vind omdat je ex lage lasten heb en jij hoge lasten. Jij wil dat hij meer gaat bijdrage wat jij naar draagkracht noemt en hij niet waarschijnlijk. Je ex heeft er ook niet zomaar een huis afbetaald en dus vrij van hypotheek, en daar word hij dan voor gestraft nu (of niet slim gedaan zijn huis hypotheek vrij te hebben/maken).

    Maar vergeet niet dat je ex ook nog steeds "lasten" heeft met een koophuis vrij van hypotheek. Denk aan gemeentelijke heffingen, huurwaarden forfait, onderhoud van zijn huis, opstal verzekeringen, kachel, schilderwerk, etc, etc. Iets waar jij je met een huurhuis niet druk om hoeft te maken.


    Grt,
    Mathijs
  4. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    Toevoegende aan Mathijs.
    Een huis vrij van hypotheek valt in box 3 voor de belastingen. Hierdoor is er vermogensbelasting verschuldigd. Ook een extra last voor je ex.

    Bij draagkrachtberekeningen is het gebruikelijk dat de woonlasten niet meer dan 1/3 van je inkomsten mogen zijn. Zijn ze hoger dan wordt dit meerdere niet meegenomen in de berekeningen. Mogelijke toekomstige lasten worden overigens al helemaal niet meegenomen. Dit zijn immers onzekere bedragen. Pas wanneer die zeker zijn kun je eventueel een herberekening vragen.
  5. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    Laat het goed door een advocaat berekenen, ook bij het LBIO is de berekening maar betrekkelijk.
    Alles wordt meegenomen, ook kinderbijslag als inkomen en je vaste lasten ( als ex een nieuwe partner heeft met kinderen ook dat stuk). Dan heb je later het minste gezeur. Wel een suffe mediator dat degene dat niet goed berekent
  6. samsam
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van samsam
    quote:
    Dit schreef Erna
    Toevoegende aan Mathijs.
    Een huis vrij van hypotheek valt in box 3 voor de belastingen. Hierdoor is er vermogensbelasting verschuldigd. Ook een extra last voor je ex.



    Een huis vrij van hypotheek waar je zelf je hoofdwoning hebt valt niet in box 3.
  7. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Erna
    Toevoegende aan Mathijs.
    Een huis vrij van hypotheek valt in box 3 voor de belastingen.


    Dit klopt niet.
    Als het huis voor bewoning dient, valt het nog steeds in box 1.
    Je krijgt wel een vrijstelling voor het eigen woning forfait.
    Dat noemt men de wet Hillen.
    >>LINK<<

    Daarom is het ook vaak verstandig om een kleine hypotheek (mits je voldoende spaargeld achter de hand hebt) volledig af te lossen.
  8. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Mathijs


    Maar vergeet niet dat je ex ook nog steeds "lasten" heeft met een koophuis vrij van hypotheek. Denk aan gemeentelijke heffingen, huurwaarden forfait, onderhoud van zijn huis, opstal verzekeringen, kachel, schilderwerk, etc, etc. Iets waar jij je met een huurhuis niet druk om hoeft te maken.


    Grt,
    Mathijs


    Huurwaardeforfait (officieel: eigen woningforfait) dus niet.
    Google maar op Wet Hillen.
  9. AsjeAnna
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van AsjeAnna

    Bedankt Mathijs voor uitgebreide antwoord.
    Ik heb mail gestuurd naar Mediator en wil berekening ontvangen.
    Het is voor mij onduidelijk en dat geeft mij onrustig gevoel.

    groetjes Ans
  10. AsjeAnna
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van AsjeAnna

    Bedankt Rose,

    Het is voor mij vooral onduidelijk over hoe mediator berekent heeft . Inmiddels contact gehad met lbio en dat is ook een advies. Wel duidelijkheid gekregen dat 30% mee gerekend wordt in lasten. En EV als inkomen.
    Ik heb vraag terug gelegd aan mediator en met verzoek opnieuw een berekening met de huidige situatie (ons huis is inmiddels verkocht) en ik heb per 1-6 kindgebonden budget aangevraagd.

    Ga ervan uit dat we tot een goede berekening komen voor komende jaren.

    Groetjes Asje Anna
  11. Cato
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Cato
    Bij is uitgegaan van draagkracht en hierin zijn de woonlasten en evt andere kosten meegenomen.

    Hij had een hypotheek, ik een huur. Hij had een hoger inkomen, ik recht op toeslagen.
    Hieruit kwam een netto draagkracht voor ons beide. Tevens hebben we alle kinderkosten in kaart gebracht. Die in en om het huis en alle andere kosten voor sporten, school, clubjes, zorgkosten enz enz. En de kindverdeling.

    Op basis hiervan is de bijdrage aan de kinderkosten vastgesteld.
    Omdat er een groot verschil overbleef in netto draagkracht draagt vader meer bij dan ik ook al hebben we 50/50 co-ouderschap.
Terug naar de lijst