Hoeveel is 20 lumen

Hoeveel is 20 lumen 

Onderwerp van Marein

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Marein
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Marein
    Ik ben aan het kijken voor een solar buitenlamp die een meter of twee pad kan beschijnen ivm een raar afstapje. Bij de meeste lampen staat 20 lumen maar volgens mij is dat echt heel weinig licht. Klopt dat?
  2. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
  3. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Marein
    Ik ben aan het kijken voor een solar buitenlamp die een meter of twee pad kan beschijnen ivm een raar afstapje. Bij de meeste lampen staat 20 lumen maar volgens mij is dat echt heel weinig licht. Klopt dat?

    Een solar lamp met maar 20 lumen moet je niet willen inzetten als functioneel licht. Het geeft slechts een schijnsel dicht om de lamp heen en is puur voor sfeer.
  4. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    Een oude maat van lichtsterkte is de candela: ??n candela is het licht dat een kaars uitstraalt (zoals bijvoorbeeld de 'el' lang een standaard maat was).

    Een lumen is daar een afgeleide van, een lumen is het licht van een candela, maar dan maar vanuit ??n bepaalde hoek van die kaars. Als je de kaars-bron ziet als een bol, en die opdeelt in 3D pizza-punten met die hoek, dan heb je ongeveer 12 delen. Een lumen is dus een twaalfde candela (om exact te zijn 1/4π).

    Twintig lumen is dus iets meer dan anderhalve kaars.
  5. 7jeroen7
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van 7jeroen7
    quote:
    Dit schreef indigo
    Een oude maat van lichtsterkte is de candela: ??n candela is het licht dat een kaars uitstraalt (zoals bijvoorbeeld de 'el' lang een standaard maat was).

    Een lumen is daar een afgeleide van, een lumen is het licht van een candela, maar dan maar vanuit ??n bepaalde hoek van die kaars. Als je de kaars-bron ziet als een bol, en die opdeelt in 3D pizza-punten met die hoek, dan heb je ongeveer 12 delen. Een lumen is dus een twaalfde candela (om exact te zijn 1/4π).

    Twintig lumen is dus iets meer dan anderhalve kaars.


    Wist ik niet.
    Leuk!
  6. Marein
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Marein

    Dan weet ik genoeg. Bedankt!
Terug naar de lijst