Bloembollen

Bloembollen 

Onderwerp van Dianaa

BEHEERD DOOR:
indigo
Terug naar de lijst
  1. Gertruud
    Recht zo die gaat

    Toon alleen de berichten van Gertruud
    Och heerlijk al die voorjaarsbolletjes! Ik kom uit een familie van bollenboeren en ben dus besmet 😉

    Dit is wat ik er van denk te weten:
    Bollen hebben tijd nodig om hun energie na de bloei weer aan te vullen. Daar hebben ze blad en wortels voor nodig, dus niet nu al droogzetten.
    Wel uitgebloeide bloemen wegknippen, want zaad maken kost energie.

    De gewone bolletjes als tulpen, narcissen, blauwe druifjes, krokussen etc kun je gewoon ingraven en komen volgend jaar weer op.
    Vaak moet je de doorgeteelde soorten (zoals dubbelbloemig) inderdaad na het afsterven droog bewaren tot het najaar.

    Zomerbloeiende bollen (gladiolen etc) en knollen (zoals dahlia's) zijn vaak niet winterhard, maar die staan nu toch nog niet in bloei en zul je nu niet krijgen.

    Heel veel geluk samen!


    Deze staan al een paar jaar:
    Plaatje
  2. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Dayenne
    Mijn, bouwmarkt, sneeuwklokjes en crocussen vermeerderen echt niet. De hyacint krijgt na 5 jaar nog maar 1 bloemetje, de narcis krijg een steeds kleinere kelk en de tulpen laten het inmiddels al even afweten.

    Hier nog een link met bloeiers die wat langer mee gaan:
    >>LINK<<



    Misschien goede kwaliteit bollen kopen. Bouwmarkt staat niet bekend om A kwaliteit, eerder E kwaliteit.
    Dat jij die ervaring niet hebt, wil niet zeggen dat het ook niet zo is. En planten bv in potten verwilderd het spul ook minder dan in de volle grond.
    Juist sneeuwklokjes, narcissen, crocussen, blauwe druifjes, wilde hyacint en.Scilla zijn voor verwildering geschikt zoals dat genoemd wordt. Dit geldt ook voor botanische tulpen overige tulpen worden elk jaar minder.
    Verwildering wil overigens niet zeggen dat het een megaramp wordt zoals bij kweek of ander onkruid.
  3. Gertruud
    Recht zo die gaat

    Toon alleen de berichten van Gertruud
    quote:
    Dit schreef Dayenne
    Mijn, bouwmarkt, sneeuwklokjes en crocussen vermeerderen echt niet. De hyacint krijgt na 5 jaar nog maar 1 bloemetje, de narcis krijg een steeds kleinere kelk en de tulpen laten het inmiddels al even afweten.

    Hier nog een link met bloeiers die wat langer mee gaan:
    >>LINK<<



    Misschien de kwaliteit (zoals Rose stelt), of misschien te arme of te natte of juist te droge grond.
    Het is geen toeval dat de bloembollenvelden in het westen en in de polders te vinden zijn.
  4. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef Rose_s



    Dit geldt ook voor botanische tulpen overige tulpen worden elk jaar minder.
    Verwildering wil overigens niet zeggen dat het een megaramp wordt zoals bij kweek of ander onkruid.

    Dat van de tulpen dat zei ik net nog en toen was het volgens jou niet zoSmile

    Uiteraard speelt kwaliteit een rol.
  5. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Dayenne

    Dat van de tulpen dat zei ik net nog en toen was het volgens jou niet zoSmile

    Uiteraard speelt kwaliteit een rol.


    Wat ik schrijf, ligt aan de tulpen die je hebt. Botanisch verwilderd, regulier wordt elk jaar minder
  6. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Wat ik schrijf, ligt aan de tulpen die je hebt. Botanisch verwilderd, regulier wordt elk jaar minder

    En dat schreef ik dus ook, maar goed. Laat maar. Smile
Terug naar de lijst