CNV of FNV

CNV of FNV 

Onderwerp van Rose_s

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Nee die heb ik niet, maar een bond doet meer dan bemiddeling bij conflicten. En heeft daarom mijn voorkeur.

    idd. fnv heeft voor mijn sector destijds ook geprocedeerd om een goede wachtgeldregeling te laten gelden . Voor veel ontslagen cillega s goed goede uitkomst ook
  2. Carla-S
    🗿🗿🗿🗿🗿

    Toon alleen de berichten van Carla-S
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Nee die heb ik niet, maar een bond doet meer dan bemiddeling bij conflicten. En heeft daarom mijn voorkeur.


    Ik ben al 28 jaar lid van de CNV, uit solidariteit.
    Voor de arbeidsconflicten hebben wij altijd gebruik gemaakt van onze rechtsbijstandverzekering, omdat wij vonden dat zij sneller en doortastender handelden. Gewoon direct contact met een jurist.
    10 apr '18 - 08:40:43 / 10 apr '18 - 08:59:36
  3. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Overeenkomsten:

    CNV en FNV zijn het inhoudelijk heel vaak eens. Er is sprake van goeie samenwerking.
    Beiden bieden individuele en collectieve belangenbehartiging. Dit betekent dat je een volledige rechtsbescherming hebt voor je arbeid in en inkomen tot aan advocatuur en Europees Hof aan toe.
    Ik ga ervan dat die belangenbehartiging kwalitatief net zo goed is.
    Beiden behartigen de belangen in alle sectoren, uitkeringsgerechtigden en ZZP'ers


    Voordelen op een rechtsbijstand:
    Vakbonden kennen niet alleen de regels, we maken ze. Daar waar een rechtsbijstand niet de ins en outs van een CAO of sociaal plan kent, weten vakbonden dat wel omdat we partij zijn. Net zoals dat vakbonden zitting hebben in bv pensioenfondsen, arbeidsmarktfondsen en ontslagadviescommissies.
    Ook niet juridische zaken kunnen vakbonden een rol van betekenis in spelen, omdat ze collectief ook een hoop kunnen bereiken.


    Verschillen:
    FNV is groter en heeft daarmee meer menskracht. Zijn dus daarom ook meer aanwezig op de werkvloer.
    CNV is Christelijk. Dat uit zich m.i, op dit moment vooral in de wat meer 'berustende' toon en benadering van situaties, niet zozeer in het uitdragen van het geloof
    FNV is wat dat betreft activistischer, zowel in toon als in uitingen. Overigens ligt dat verschil er in de ene sector dikker bovenop dan in de andere sector. (het schreeuwerige is FNV (gelukkig) wel kwijt)
    De 3 maanden voor 25 euro die Carla noemt is 4 maanden. Daarna wordt het voor FNV 16,50 en voor CNV 18 euro. Dit kan minder zijn afhankelijk van je inkomen.
    Lidmaatschap is bij beiden fiscaal aftrekbaar. Oftewel: je krijgt aan het eind van het jaar een brief van je vakbond, die lever je in bij HRM/P&O en je krijgt het gebruteerd. Voor FNV komt het lidmaatschap daarmee neer op een tientje per maand, voor het CNV dus iets meer.

    Verder wat FNV biedt, waarvan ik niet weet of CNV dat ook biedt (mss kan Jelle aanvullen)
    FNV heeft een collectieve verzekering bij Menzis
    FNV biedt voordelen in winkels met je lidmaatschapspas
    FNV vult gratis je belasting voor je in
    FNV biedt trainingen en workshops voor leden, kaderleden en medezeggenschap zonder extra kosten
    FNV biedt een loopbaanspreekuur


    Dus sja.. wie je moet kiezen.. Ik denk dat het vooral een voorkeurs-gevoelskwestie is als de C geen rol speelt in je keuze. Ik ga er niet eens een lullig geintje over maken :-)
  4. jellehl
    Geregisseerd...

    Toon alleen de berichten van jellehl
    De collectieve zorgverzekering is volgens mij bij CZ geregeld.
    Bij CNV Vakmensen heb je naast de arbeidsrechtelijke bijstand ook een volledig pakket rechtshulp (m.u.v. echtscheidingen) dus een rechtsbijstandverzekering is dan niet (meer) nodig.
  5. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s

    Bedankt allemaal, netjes Mikky dat je geen flauw grapje hebt gemaakt, ben trots op je. Ik weet nu beter waar ik op ga letten, ik kijk nog een paar puntjes na en dan beslis ik. Of bij mij aftrekken van de belasting zin heeft weet ik niet, aangezien ik nog een deel in de bijstand blijf.
  6. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    quote:
    Dit schreef jellehl
    De collectieve zorgverzekering is volgens mij bij CZ geregeld.
    Bij CNV Vakmensen heb je naast de arbeidsrechtelijke bijstand ook een volledig pakket rechtshulp (m.u.v. echtscheidingen) dus een rechtsbijstandverzekering is dan niet (meer) nodig.


    Ik zit nu bij FNV, maar wat je hier schrijft over rechtshulp klinkt wel heel aantrekkelijk. Dan kan mijn rechtsbijstand (werk en inkomen had ik al wel uitgesloten) van FBTO wellicht de deur uit....
Terug naar de lijst