Re-integreren naar ontslag

Re-integreren naar ontslag 

Onderwerp van MDE1507

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Anneke
    ik raad je aan alsnog lid te worden van een bond.
    Advies krijg je gratis en mocht je een jurist nodig hebben dan moet je voor de komende 2 jaar je abonnementsgeld betalen.

    Ik ben ook een lange weg gegaan met re?ntegreren.
    Pas toen het woord arbeidsconflict viel werd er plots aan alles gewerkt.
    ik wens je sterkte!

    Voorziene zaken worden niet in behandeling genomen. Geen enkele verzekeraar neemt een brandend huis in verzekering.

    Nogmaals voor iedereen de les; als je werkt, zorg dan dan je je bijstand hebt geregeld, want anders weet je zeker dat je er alleen voor staat als er iets gebeurt.

    Het soort lidmaatschap wat jij noemt geldt alleen als er een 'actiecode' op jouw organisatie/branche gezet is. Bv tijdens een campagne of cao traject. Een branche of organisatie waarin de bond weet; 'we gaan nu hier aan de slag met iets, en dat gaat een reactie opleveren van een werkgever, dus iedereen die meedoet moet maximaal beschermd zijn'. Aan een dergelijk lidmaatschap zitten dan voorwaarden en extra voordelen. Dat moet de vakbondsbestuurder hebben gedaan. Bovenstaand is het standaard verhaal.

    Neemt niet weg dat iedereen alsnog lid kan worden van een bond. Want de bond is geen standaard rechtsbijstandverzekering. Het is in de eerste plaats een vereniging van werkenden voor werkenden. Ook loon, verlof, pensioenen, ontslagrecht, sociale zekerheid, cao's, 8 urige werkdag, 5 dagen werkweek en sociale plannen etc. zijn en worden met bonden afgesproken. Zonder leden geen bond en zonder bond een hele scheve arbeidsmarkt..

    Enniewee, ik heb van de week mss wel even tijd voor overleg, maar ik weet verder niks van jou en de context van de situatie. En zonder context kan ik geen advies geven. Dus het is goed om dat even aan te vullen.
  2. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Suzette
    Het leest trouwens als dezelfde werkgever als de mijne. Het verschil is alleen dat mijn rechtsbijstand het wel heeft opgepakt. Mogen ze echt weigeren volgens de polisvoorwaarden? Smile

    Ja dat mag. Vooral als je je pas hebt verzekerd terwijl dit al speelde of als dit ging spelen binnen de offici?le wachttermijn. Soms een half jaar soms een jaar na ingang verzekering. Dit om te voorkomen dat mensen zich pas gaan verzekeren als er wat speelt of dreigt te gaan spelen. Dat kun je nl ook misbruik van de verzekering noemen. Alleen verzekeren als je zeker weet dat je het nodig gaat hebben en weer stoppen als het voorbij is. Daar waar andere mensen al veel langer verzekerd zijn en of er desondanks geen gebruik van hoeven te maken.

    Zeg overigens niet dat dat hier aan de hand is. Dat weet ik nl helemaal niet.
  3. MDE1507
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MDE1507

    quote:
    Dit schreef Suzette
    Het leest trouwens als dezelfde werkgever als de mijne. Het verschil is alleen dat mijn rechtsbijstand het wel heeft opgepakt. Mogen ze echt weigeren volgens de polisvoorwaarden? Smile


    Ja, moet je wel even goed voor lezen. Omdat er op dat moment naar hun zeggen al sprake was (verhaal loopt dus al sinds 1 week na ziekmelden) van de ontslag aanzegging. Naar mijn idee is dat j?ist de reden waarom ik juridische hulp nodig had.
    Naja inmiddels een afspraak gemaakt met de advocaat die mij destijds ook goed geholpen heeft. Ben beniewd.
  4. MDE1507
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MDE1507

    quote:
    Dit schreef Mikky

    Voorziene zaken worden niet in behandeling genomen. Geen enkele verzekeraar neemt een brandend huis in verzekering.

    Nogmaals voor iedereen de les; als je werkt, zorg dan dan je je bijstand hebt geregeld, want anders weet je zeker dat je er alleen voor staat als er iets gebeurt.

    Het soort lidmaatschap wat jij noemt geldt alleen als er een 'actiecode' op jouw organisatie/branche gezet is. Bv tijdens een campagne of cao traject. Een branche of organisatie waarin de bond weet; 'we gaan nu hier aan de slag met iets, en dat gaat een reactie opleveren van een werkgever, dus iedereen die meedoet moet maximaal beschermd zijn'. Aan een dergelijk lidmaatschap zitten dan voorwaarden en extra voordelen. Dat moet de vakbondsbestuurder hebben gedaan. Bovenstaand is het standaard verhaal.

    Neemt niet weg dat iedereen alsnog lid kan worden van een bond. Want de bond is geen standaard rechtsbijstandverzekering. Het is in de eerste plaats een vereniging van werkenden voor werkenden. Ook loon, verlof, pensioenen, ontslagrecht, sociale zekerheid, cao's, 8 urige werkdag, 5 dagen werkweek en sociale plannen etc. zijn en worden met bonden afgesproken. Zonder leden geen bond en zonder bond een hele scheve arbeidsmarkt..

    Enniewee, ik heb van de week mss wel even tijd voor overleg, maar ik weet verder niks van jou en de context van de situatie. En zonder context kan ik geen advies geven. Dus het is goed om dat even aan te vullen.


    Situatie is dus (zo kort mogelijk) ziek geworden door langdurig en overmatig werken. Week later op gesprek geroepen, een onterechte ontslagaanzegging. Vervolgd door een traject waarin werkgever mij niet wilde laten re-integreren laat staan in eigen functie. Uiteindelijk heb ik met behulp van mediation en advocaat de werkgever kunnen laten inzien dat hij zich aan wet poortwachter moest houden.
    Na maanden uiteindelijk gestart met het traject, door direct hoog opgelegde druk een terugval gehad. Nu inmiddels wel opbouwend aan het re-integreren maar werkgever laat me mijn werkzaamheden niet doen. Hun intentie (is uitgesproken naar me) is dus re-integreren met allerlei (rot) klusjes en daarna mag ik wieberen.
    Naar mijn idee werkt dat niet zo wanneer je een goede staat van dienst hebt (en in vaste dienst bent).

    Ben overigens al meer dan 10 jaar verzekerd voor rechtsbijstand maar heeft dus geen zoden aan de dijk gezet Smile
  5. Roiis
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Roiis
    Wees niet bang om hier je advocaat hard aan het werk te zetten.
    Kosten advocaat kan je meenemen in de afkoopregeling.
    Daar zou ik snel mee beginnen, zodat je niet met lege handen staat. Nu werk je mee richting je eigen ontslag.
  6. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Roiis
    Wees niet bang om hier je advocaat hard aan het werk te zetten.
    Kosten advocaat kan je meenemen in de afkoopregeling.
    Daar zou ik snel mee beginnen, zodat je niet met lege handen staat. Nu werk je mee richting je eigen ontslag.

    Eerste tip: geen vaststellingsovereenkomst afsluiten tijdens ziekte. Nooit. Dat kost je je WW namelijk.

    @topicstarter: ik heb wat meer context nodig voor een advies. Bv welke branche je werkt. Is er medezeggenschap. Hoe groot is de organisatie. Wat is de grond van de reorganisatie. Is deze reorg met de medezeggenschap overeen gekomen. Wat zegt het reorg plan over het vervallen van functies en hoe om te gaan met personele consequenties. Is er een sociaal plan.. Dat soort context. Mag ook per pb.
  7. Evonne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Evonne
    quote:
    Dit schreef MDE1507


    Ben overigens al meer dan 10 jaar verzekerd voor rechtsbijstand maar heeft dus geen zoden aan de dijk gezet Smile



    Dit is wel gek toch?
    Je bent al 10 jaar verzekerd en als je dan hulp nodig hebt, krijg je dat niet?

    Ik heb een soortgelijk iets aan de hand gehad; tijdens ziekte (niet werkgerelateerd) werd er een reorganisatie aangekondigd, mijn baan ( en die van anderen) zou komen te vervallen. Ik heb toen rechtsbijstand (Achmea) ingeschakeld en die hebben me prima geholpen in dit traject. Ook al was ik al 2 maanden ziek thuis toen mijn toekomstige boventalligheid aangekondigd werd.
    Uiteindelijk met een VSO vertrokken. (langere opzegtermijn en vrijgesteld worden van werk + hoger bedrag bedongen omdat ik in een ZW positie zat). Voor de wettelijke opzegtermijn in ging moest ik me wel 100% beter melden, dus enig risico zat er wel in, omdat ik niet wist hoe de situatie waar ik in zat en waardoor ik ziek (in de priv? situatie) was, zich verder zou ontwikkelen, maar re-integreren op een andere plek in het bedrijf, zonder mijn leuke collega's die er allemaal uit waren inmiddels om later alsnog ontslag te krijgen vanwege boventalligheid, was voor mij geen optie op dat moment.
Terug naar de lijst