Levensverzekering na verkoop huis. Wie heeft de kennis of ervaring?

Levensverzekering na verkoop huis. Wie heeft de kennis of ervaring? 

Onderwerp van DaanK

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Tinus

    Ah, dan zou ik claimen dat de 3 jaars termijn is gaan lopen toen je de woning verliet. Je hebt sindsdien wel consequent aangifte gedaan in box3?


    De 3jaars termijn begint inderdaad te lopen vanaf het moment dat de woning overging van box 1 (eigen woning) naar box 3 (tweede woning, geen hoofdverblijf). Dan is er sprake van een fictieve vervreemding.
    Dat betekent dat de 3jaars termijn al lang is afgelopen.

    Als @DaanK een nieuwe woning koopt, hoeft ze de overwinst gemaakt op de verkochte 2de woning dus niet in mindering brengen op de nieuwe woning.

    Aangezien de levensverzekering ook in box 3 zit, kan deze los gezien worden van de eigen woning. Levensverzekering gaat niet mee naar eventuele nieuwe eigen koopwoning. Sowieso worden er sinds 2013 geen kapitaalverzekeringen eigen woning meer afgesloten.

    Dit is idd geen standaardsituatie en logisch dus dat dit geen parate kennis is voor de Belastingtelefoon.
    De Belastingtelefoon is niet geschikt voor ingewikkelde vragen, kun je beter een adviseur raadplegen.
    Kost wel wat geld, maar daarmee voorkom je dat je foute beslissingen neemt op grond van foute informatie.
    Dat kan uiteindelijk veel meer geld kosten.
  2. DaanK
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van DaanK

    quote:
    Dit schreef Dion


    De 3jaars termijn begint inderdaad te lopen vanaf het moment dat de woning overging van box 1 (eigen woning) naar box 3 (tweede woning, geen hoofdverblijf). Dan is er sprake van een fictieve vervreemding.
    Dat betekent dat de 3jaars termijn al lang is afgelopen.

    Als @DaanK een nieuwe woning koopt, hoeft ze de overwinst gemaakt op de verkochte 2de woning dus niet in mindering brengen op de nieuwe woning.

    Aangezien de levensverzekering ook in box 3 zit, kan deze los gezien worden van de eigen woning. Levensverzekering gaat niet mee naar eventuele nieuwe eigen koopwoning. Sowieso worden er sinds 2013 geen kapitaalverzekeringen eigen woning meer afgesloten.

    Dit is idd geen standaardsituatie en logisch dus dat dit geen parate kennis is voor de Belastingtelefoon.
    De Belastingtelefoon is niet geschikt voor ingewikkelde vragen, kun je beter een adviseur raadplegen.
    Kost wel wat geld, maar daarmee voorkom je dat je foute beslissingen neemt op grond van foute informatie.
    Dat kan uiteindelijk veel meer geld kosten.



    Toch even de belastingaangifte ingedoken. Inderdaad consequent box 3. Sinds 2009 aangegeven dat het verhuurd is.

    Kapitaalverzekering staat vermeld in de aangifte. Het was geen kapitaalverzekering ?eigen woning? zie ik.

    Door jullie reacties blijkt dus ook de winst anders te benutten te zijn en de 3 jaarsregeling helemaal niet te gelden in mijn geval.

    Fijn toch die Belastingdienst 😔
  3. DaanK
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van DaanK

    quote:
    Dit schreef Tinus

    Ah, dan zou ik claimen dat de 3 jaars termijn is gaan lopen toen je de woning verliet. Je hebt sindsdien wel consequent aangifte gedaan in box3?


    Yep aangifte staat huis in box 3. Sinds ik het verlaten heb.
  4. Bericht van Eeva is op 12-01-2019 om 10:04:52 uur verwijderd door Eeva.

    Reden: overbodig

     
Terug naar de lijst