Ransomeware

Ransomeware 

Onderwerp van Carobella

BEHEERD DOOR:
rdolfijn
Terug naar de lijst
  1. Carobella
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Carobella
    Oh nee! De laptop van mijn zoon is ge?nfecteerd met Gandcrab 5.1 ransomeware.

    Ik heb al van alles geprobeerd om in de veilige modus met netwerk te komen, maar ik krijg het alleen zonder netwerk, maar dan kan ik de removal tool niet downloaden. Kan iemand me uit de brand helpen?
  2. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    Heeft je zoon een back-up gemaakt?
  3. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    removal tool op een andere pc downloaden en dan op een usb-stick/geheugen stick zetten en naar pc zoon brengen?
  4. Carobella
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Carobella

    quote:
    Dit schreef Dion
    Heeft je zoon een back-up gemaakt?


    Nee, maar we hebben hem drie weken geleden nog terug gezet naar fabrieksinstellingen. Er staan geen belangrijke documenten op.
  5. Carobella
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Carobella

    quote:
    Dit schreef ArnoM
    removal tool op een andere pc downloaden en dan op een usb-stick/geheugen stick zetten en naar pc zoon brengen?


    En die dan in de veilige modus zonder netwerk aanzetten?
  6. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Je kunt ook gewoon aanzetten en de wifi verbinding uitzetten (meestal is dat een fn/fxx combinatie op het toetsenbord of een schuif op de achterkant).
  7. Cato
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Cato
    @Raymond
  8. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    quote:
    Dit schreef Carobella


    Nee, maar we hebben hem drie weken geleden nog terug gezet naar fabrieksinstellingen. Er staan geen belangrijke documenten op.


    is opnieuw terugzetten naar de fabrieksinstellingen dan geen praktische oplossing?

    ben je alles kwijt, dus ook de GrandCrab.

    ik maak me alleen zorgen vanwege een her-besmetting vanaf de bron waar hij nu deze ook heeft gekregen.
  9. Carobella
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Carobella

    Nou, na van alles te hebben geprobeerd uiteindelijk idd weer terug gezet naar fabrieksinstellingen. Ik had er helemaal niet bij stil gestaan dat dat ook een oplossing was! Smile

    Hij weet waar het mis is gegaan. Hij had een foto gedownload van het internet en toen begon de ellende. Dus denk dat hij wel wat voorzichtiger zal zijn met wat hij download nu!

    Hij gebruikt de laptop alleen om te gamen, huiswerk etc doet hij op mijn IMac. Dus gelukkig dat er geen belangrijke bestanden kwijt zijn.

    Bedankt voor de tips in ieder geval!
  10. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    goed gedaan!

    om jezelf te beschermen tegen dit soort situaties gebruik ik altijd een beveiligde usb stick om mijn bestanden op te slaan.

    - ik heb altijd mijn bestanden bij me en kan op elke computer werken
    - ik weet zeker dat er geen belangrijke informatie "ergens" op een computer staat of achterblijft
    - de informatie is alleen toegankelijk via een wachtwoord (gegevens zijn encrypted op de usb stick)
    - als ik een backup van m'n stick maak weet ik zeker dat ik alles heb
    - alleen als een ransomware besmetting optreedt terwijl m'n stick in de computer zit ben ik de sigaar (maar dan heb ik m'n backup nog)

    gebruik je computer alleen als je "gereedschapsdoos" en niet om daar jouw gegevens aan toe te vertrouwen.

    een goede usb stick (met encryptie) kost een paar tientjes en geef je jarenlang 100x meer veiligheid dan microsoft windows jou belooft
  11. Carobella
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Carobella

    quote:
    Dit schreef koen
    goed gedaan!

    om jezelf te beschermen tegen dit soort situaties gebruik ik altijd een beveiligde usb stick om mijn bestanden op te slaan.

    - ik heb altijd mijn bestanden bij me en kan op elke computer werken
    - ik weet zeker dat er geen belangrijke informatie "ergens" op een computer staat of achterblijft
    - de informatie is alleen toegankelijk via een wachtwoord (gegevens zijn encrypted op de usb stick)
    - als ik een backup van m'n stick maak weet ik zeker dat ik alles heb
    - alleen als een ransomware besmetting optreedt terwijl m'n stick in de computer zit ben ik de sigaar (maar dan heb ik m'n backup nog)

    gebruik je computer alleen als je "gereedschapsdoos" en niet om daar jouw gegevens aan toe te vertrouwen.

    een goede usb stick (met encryptie) kost een paar tientjes en geef je jarenlang 100x meer veiligheid dan microsoft windows jou belooft


    Bedankt voor de tips! Ik ga hier eens naar kijken.
Terug naar de lijst