Vergoeding vrijwilliger sportvereniging

Vergoeding vrijwilliger sportvereniging  

Onderwerp van kaatje

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    Zoon is na zijn stage vorig schooljaar gevraagd om gymles te blijven geven bij de sportvereniging. Dit is op basis van een vrijwilligersovereenkomst. Hij krijgt nu 4,75 euro per uur, gemiddeld 7 uur per maand. Vanaf komend schooljaar ongeveer 10 uur per maand.

    Ik kom er nu niet uit of (en hoe) hij dit moeten opgeven bij de belastingdienst. Volgens deze site >>LINK<< mag de vergoeding bij <23 jaar niet hoger zijn dan 2,75 euro per uur.


    Dat laatste wist ik niet, wel dat je niet boven de 170 euro per maand mag uitkomen.


    Iemand enig idee hoe dit werkt?

  2. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    Het klopt dat er max maand/ jaar bedragen gelden maar inderdaad ook max uur bedrag als de vrijwilligersvergoeding wordt verstrekt/berekend per uur.
    En dat is inderdaad voor jongeren 2, 75. Het deel dat daar boven komt wordt als inkomsten gezien en dient ook de sportverenging zelf aan de belastingen op die manier door te geven.
  3. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Solar
    Het klopt dat er max maand/ jaar bedragen gelden maar inderdaad ook max uur bedrag als de vrijwilligersvergoeding wordt verstrekt/berekend per uur.
    En dat is inderdaad voor jongeren 2, 75. Het deel dat daar boven komt wordt als inkomsten gezien en dient ook de sportverenging zelf aan de belastingen op die manier door te geven.


    Volgens mij wordt, als je boven de drempel uitkomt, het hele bedrag gezien als inkomsten uit werk..
    Je kunt niet zeggen ik geef een vergoeding van € 4,75 per uur en € 2,75 daarvan is als vrijwilliger en € 2,00 zijn belaste inkomsten.
    Je mag gewoon niet meer geven als het vrijgestelde bedrag, kom je daarboven dan is het hele bedrag belast.

    Maar je zoon heeft ook recht op heffingskorting en arbeidskorting, dus misschien valt er sowieso niets te belasten.
    Als je minder dan ca. € 6.500 per jaar verdient, wordt er sowieso geen belasting over geheven.
    Dan maakt het niet uit of er wel of geen sprake is van vrijwilligersvergoeding.
  4. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Solar
    Het klopt dat er max maand/ jaar bedragen gelden maar inderdaad ook max uur bedrag als de vrijwilligersvergoeding wordt verstrekt/berekend per uur.
    En dat is inderdaad voor jongeren 2, 75. Het deel dat daar boven komt wordt als inkomsten gezien en dient ook de sportverenging zelf aan de belastingen op die manier door te geven.


    Dat laatste gebeurt dus niet. In de huidige overeenkomst staat dat, indien van toepassing, je zelf verantwoordelijk bent voor opgave bij de belastingdienst. Maar hoe dan als je verder geen jaaropgave etc. hebt?
  5. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Dion


    Volgens mij wordt, als je boven de drempel uitkomt, het hele bedrag gezien als inkomsten uit werk..
    Je kunt niet zeggen ik geef een vergoeding van € 4,75 per uur en € 2,75 daarvan is als vrijwilliger en € 2,00 zijn belaste inkomsten.
    Je mag gewoon niet meer geven als het vrijgestelde bedrag, kom je daarboven dan is het hele bedrag belast.

    Maar je zoon heeft ook recht op heffingskorting en arbeidskorting, dus misschien valt er sowieso niets te belasten.
    Als je minder dan ca. € 6.500 per jaar verdient, wordt er sowieso geen belasting over geheven.
    Dan maakt het niet uit of er wel of geen sprake is van vrijwilligersvergoeding.


    Oké, maar dan heb je toch een jaaropgave nodig? Hoe kunnen we dit anders opgeven? De vereniging betaalt het maandelijks uit gedurende 10 maanden.

    Hij komt niet boven die 6500 euro uit. Ook niet in combinatie met zijn bijbaan bij supermarkt.
  6. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Waarom niet even bellen met de belasting telefoon?
  7. Anoesjka
    Sja...

    Toon alleen de berichten van Anoesjka
    Ik krijg bij mijn vrijwilligersbaan € 15,= per dagdeel, ongeacht het aantal gewerkte uren.
    Dat is het maximale belastingvrije bedrag. Dat hoef ik dus niet op te geven.
    Op jaarbasis zit daar ook een maximum bedrag aan.
    Kom je daar boven, dan wordt het als inkomen gezien.
  8. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    quote:
    Dit schreef Dion


    Volgens mij wordt, als je boven de drempel uitkomt, het hele bedrag gezien als inkomsten uit werk..
    Je kunt niet zeggen ik geef een vergoeding van € 4,75 per uur en € 2,75 daarvan is als vrijwilliger en € 2,00 zijn belaste inkomsten.
    Je mag gewoon niet meer geven als het vrijgestelde bedrag, kom je daarboven dan is het hele bedrag belast.


    Ja. Klopt natuurlijk. Wat jij zegt
  9. Roger
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Roger
    Het trainingsuur kan je ook ruimer interpreteren.
    Een training moet ook worden voorbereid, bij ons wordt een trainer ook geacht als laatste weg te gaan
    Is er daarnaast ook sprake van reistijd en/of wedstrijdbegeleiding?
    De bestede tijd delen op de vergoeding, wellicht kom je dan wellicht op € 2,75 (of minder) per uur?
  10. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Roger
    Het trainingsuur kan je ook ruimer interpreteren.
    Een training moet ook worden voorbereid, bij ons wordt een trainer ook geacht als laatste weg te gaan
    Is er daarnaast ook sprake van reistijd en/of wedstrijdbegeleiding?
    De bestede tijd delen op de vergoeding, wellicht kom je dan wellicht op € 2,75 (of minder) per uur?


    Dat is waar. Vergaderingen, uitvoeringen, voorbereidingen krijgen ze allemaal niet vergoed. Dan komt het richting de 2,75 euro.
  11. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Dayenne
    Waarom niet even bellen met de belasting telefoon?


    Omdat ik soms meer vertrouw op de reacties hier dan bij de belastingtelefoon Smile
    Misschien dat ik er volgende week nog een telefoontje aan waag.
Terug naar de lijst