advies gevraagd over stucwerk

advies gevraagd over stucwerk 

Onderwerp van MaaikeSchildert

Terug naar de lijst
  1. MaaikeSchildert
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MaaikeSchildert
    Ik ben zo blij!!! Ik heb een huis gekocht. Voor het eerst sinds mijn scheiding, ga nu verhuizen van een huurhuis naar een eigen huis. Mijn eigen huis, voor mij alleen, van mijn eigen geld en met mijn eigen hypotheek. Mits het bouwkundige rapport niet zegt dat de vloer verrot is en binnen 20 jaar vervangen moet worden, ofzo. Maar, ik ga daar allemaal niet van uit.

    Nou zit er op de muren een akelig soort stucwerk, dat lijkt op schuurpapier. Dat spul waarvan je ernstige schaafwonden op je handen en armen krijgt als je er langs veegt.

    Hoe krijg ik dat er af? Moet ik schuren en dan er overeen schilderen. Moet ik er overheen stuccen? (als dat al een goed werkwoord is) Is het beter een dik behang er overheen te gooien. Ik kan redelijk goed stuccen en daar overheen witten. Ik heb een complete boerderij met 9 kamers en 3 badkamers gestuct en gewit. Maar, dat was op gipsplaten. Het gaat hier gelukkig om een woonkamer en een keuken. Heeft iemand advies voor mij?

    Groetjes, Maaike
  2. MonQ
    Ik overleef

    Toon alleen de berichten van MonQ
    Geen advies, wel van harte met jouw eigen huis!

  3. rotonde
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van rotonde
    gefeliciteerd!
    je bedoelt die irritante korrels met die scherpe puntjes (kan ook zo niet op de naam komen) Je kan er overheen stucen als het goed vast zit. Je moet wel op zoek naar de goeie primer. Naarmate de korrels groter zijn, wordt het wel lastiger en vraagt het meer van je capaciteit om het echt goed egaal te krijgen.
    Als je het afgestoken krijgt, dan zit het te los.
  4. on-my-own
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van on-my-own
    Spachtelputz?
  5. MaaikeSchildert
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MaaikeSchildert

    Aha, duidelijk tot zover. Ik ga kijken of het los zit, of goed vast zit.
    Dus deze herrie heet spachtelputz? ik kwam de naam al tegen op internet, maar kwam er niet achter of dit er mee bedoeld werd.
  6. geert26
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van geert26
    Er is verschil in spachtelputz en gestucte muren. Spachtelputz is veel fijner van structuur (milimeterwerk). Stucwerk is grover (kan tot een halve centimeter zijn).

    Gipsplaten afvlakken is een eitje want de muur is al vlak. Voor spachtelputz en gestucte muren afvlakken heb je meer kennis, ervaring en professioneel gereedschap nodig. Ik kan redelijk klussen maar dit heb ik laten doen. Je moet er tenslotte heel lang tegenaan kijken en alle missers die je maakt blijf je zien.
    Ik heb nu prachtig strakke muren, had ik zelf echt niet gekund.
  7. rotonde
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van rotonde
    Het wordt er zeker niet gemakkelijker op. Zo strak als een echte stucadoor het kan, lukt mij niet.
Terug naar de lijst