Kat en muizen en ziek

Kat en muizen en ziek 

Onderwerp van Skip

BEHEERD DOOR:
indigo
Terug naar de lijst
  1. Skip
    Kunstenmaker

    Toon alleen de berichten van Skip
    Een van mijn katten (17 jaar inmiddels dus best bejaard) ) vangt op het moment in de buurt elke nacht muizen.
    Dat is op zich niet bijzonder, doet ie elk jaar wel een periode.

    Hij brengt ze trouw binnen en s ochtends vind ik de cadeautjes op de deurmat in de keuken. (Via het kattenluik)

    Soms zijn ze vooral dood en nog heel. Soms totaal aan flarden en is de keukenvloer een soort slagveld. :(
    Meestal is het er een.
    Maar van de week al een paar keer zeker 3!

    Soort muizenplaag wellicht in de buurt, ik zie ook muizenkeutels in het fietshok. Gelukkig niet in huis.

    Maar nu heeft hij dus flinke diarree.
    En ik vraag me af of dat van de muizen kan zijn (die hij niet opeet, maar wel aanvreet)

    Ik vraag me af:
    Worden muizen mak van gif en zijn ze makkelijk te vangen? (En daarom al een paar keer 3) En is dat toch ook schadelijk voor katten?

    Zijn er muizenziektes die besmettelijk zijn voor katten (en mens)?

    Ik bel maandag de dierenarts natuurlijk even als de diarree aanhoudt, maar misschien is hier iemand die er er ervaring mee of verstand van heeft?
  2. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Als een kat muizen gif binnen heeft gekregen, via de muis, dan wordt in bijna alle gevallen het bloed verdund (stolt niet of weinig). Met inwendige bloedingen als gevolg.

    Onze Junior heeft hiermee te maken gehad. At en dronk niet meer, heeft paar dagen ic gehad en het wonder boven wonder overleefd. Daarna kreeg hij van mij vit b12 om sneller nieuwe bloedcellen aan te maken.
  3. Skip
    Kunstenmaker

    Toon alleen de berichten van Skip

    Had Junior ook last van diarree Dayenne?

    Kat heeft geen bloedingen zo te zien en er zit ook geen bloed bij de diarree.

    Rotgif..:(
  4. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef Arya
    Had Junior ook last van diarree Dayenne?

    Kat heeft geen bloedingen zo te zien en er zit ook geen bloed bij de diarree.

    Rotgif..:(

    Wij zagen ook geen bloed, maar hij had wel bloedarmoede (heel licht roze tandvlees). Inwendige bloedingen zitten meestal in de organen, dat zie je niet.

    Ja ook diarree.
  5. Skip
    Kunstenmaker

    Toon alleen de berichten van Skip

    Ik hou het in de gaten.

    Hij eet de hele dag al nauwelijks en drinken doet ie meestal buiten ergens dus dat weet ik niet zo goed.

    Als ik het morgen niet vertrouw en hij wordt suffig of zo bel ik de weekenddienst.

  6. Bastiana
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bastiana
    Hè wat naar dit. Arme kat. Smile
    Hoop dat het oude beestje snel hersteld. Verstandig om de weekenddienst te bellen als het erger wordt.

    Door droogte is er meer muizenoverlast. In Friesland hebben enkele boeren weleens het land onder water gezet om de muizen(nesten) te verdrijven.
    Van de week in het nieuws een nogal overdreven waarschuwing dat NL zich op moet maken voor een ratten- en muizeninvasie. Omdat mensen vaker afval op straat gooien en vanaf 2023 muizengif verboden gaat worden.

    Hm.

    Kun je zien of het veld/spits of huismuizen zijn?

    Dan weet je waar ze vandaan kunnen komen en mogelijk de bron aanpakken.
    Ik vrees als ik het zo lees dat een 'buurman' dat ook al doet. Met gif. Smile

    Er zijn vriendelijke manieren, maar laten we eerst zien hoe het met poes verder gaat.



  7. Colly
    amo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Colly
    Ons katertje is gek op muizen vangen en dan het liefst zo opeten dat er alleen nog een neusje of een schoongelikt levertje overblijft. Hij is daar behoorlijk ziek van geworden. Van veelvraat tot niets meer willen eten thuis; ook kreeg hij last van zijn darmen. De dierenarts heeft hem toen een injectie tegen misselijkheid gegeven en prednison. Hij knapte héél snel op. Dus wie weet. Muizen kunnen inderdaad ziektes overbrengen en niet alleen door gif.
  8. Skip
    Kunstenmaker

    Toon alleen de berichten van Skip

    Volgens mij valt het mee allemaal.
    Nog steeds wat diarree maar niet zo erg als gisteren. En hij eet in elk geval wel.

    Ik las op internet op een dierenartssite dat je bij vergiftiging vaak neusbloedingen ziet. Daar let ik op.
    En op z'n gedrag en ontlasting.


    Jaren geleden, toen ik nog thuis woonde, hebben buren die ons (drukke) gezin blijkbaar niet zo prettig vonden vlees met daarin rattengif in de tuin gegooid.
    Onze hond (bouvier van 50 kg) heeft dat in een keer opgeschrokt en was binnen een half uur dood. Smile
    (Er is autopsie gepleegd en daar kwam uit dat het rattengif was, buurman heeft ooit dronken opgebeld en bekend dat 'zij' (z'n vrouw) het had gedaan)

    Een van de katten had er een beetje van gegeten, te weinig om meteen dood te gaan, teveel om het te overleven.

    Afschuwelijk was het, het lijden van die dieren.
    Ben er maanden geschokt van geweest toen.

    Kat oogt goddank anders. Misschien wat verkeerds gegeten, of toch een fout gevallen muis, of bedorven water ergens, er is veel blauwalg in de omgeving.

    Ik bel voor de zekerheid wel even de dierenarts morgen.

    Dank voor jullie reacties!
  9. Bastiana
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bastiana
    Wat een verschrikkelijk verhaal. Smile

    Hoe gaat het nu met je kat?
Terug naar de lijst