Naamswijziging

Naamswijziging 

Onderwerp van Suzette

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    quote:
    Dit schreef Maira
    Ik denk dat je gemeente het verkeerde antwoord heeft gegeven. Een koninklijk besluit gaat eigenlijk hetzelfde als een beschikking van de rechtbank (bv scheiding of gezag). De gemeente krijgt bericht en moet het aanpassen. De geboortenaam wordt niet gewijzigd, het word een soort aanvulling op de geboorteakte. Net zoals een scheiding een aanvulling is op de huwelijksakte. Dit gebeurt in de gemeente waar de geboorteakte ligt, zij passen het aan in het BRP en je kunt dan in je eigen gemeente een ID aanvragen. Als het goed is gebeurt dit dus automatisch. Dit had degene van burgerzaken die je sprak moeten weten en als het nog niet doorgevoerd is in het BRP kan ze niets, wel vind ik dat ZIJ dan rechtstreeks contact op moet nemen met de geboortegemeente om een en ander na te vragen. Succes verder en wat fijn dat de naamswijziging gelukt is!


    Dank je! Net iemand van de geboortegemeente gesproken en die vertelde zo'n beetje hetzelfde als jij. De geboortegemeente krijgt het Koninklijk besluit binnen, zij maken een aanvulling op de geboorteakte en sturen het door naar de woongemeente die vervolgens de aanpassing in het BRP doet. Zodra die wijziging erdoor is, dan kan zoon een nieuwe ID aanvragen.

    Ik ben blij dat het toch min of meer automatisch gebeurt, we moeten dus gewoon wachten op de administratieve afhandeling. Ik hoop dat dat vlot gaat, dan kunnen we de rest ook laten aanpassen.
  2. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    quote:
    Dit schreef Suzette


    Dank je! Net iemand van de geboortegemeente gesproken en die vertelde zo'n beetje hetzelfde als jij. De geboortegemeente krijgt het Koninklijk besluit binnen, zij maken een aanvulling op de geboorteakte en sturen het door naar de woongemeente die vervolgens de aanpassing in het BRP doet. Zodra die wijziging erdoor is, dan kan zoon een nieuwe ID aanvragen.

    Ik ben blij dat het toch min of meer automatisch gebeurt, we moeten dus gewoon wachten op de administratieve afhandeling. Ik hoop dat dat vlot gaat, dan kunnen we de rest ook laten aanpassen.


    Ik ben ook een beetje blij, want begon al ernstig aan mijn geheugen te twijfelen, aangezien ik me niets kon herinneren van een geboorteakte die ik moest laten aanpassen Smile
  3. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    Vandaag de gewijzigde geboorteakte toegestuurd gekregen van de geboortegemeente, daarmee is de naamswijziging er nu officieel door denk ik. Zojuist nieuwe afspraak met de woongemeente gemaakt voor aanvraag nieuwe ID, dan zien we wel of het ook al in de BRP is doorgevoerd.
  4. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    De woongemeente had nog niets gekregen van de geboortegemeente, maar gelukkig was de aangepaste geboorteakte genoeg om de aanpassing in het BRP er doorheen te krijgen. Dus nu is het administratief ook officieel, zoon moest even een brok wegslikken en op de terugweg een traan wegpinken. Op dit soort momenten mist hij mijn vader die de belangrijkste manspersoon in zijn leven was en wiens naam hij nu draagt. Zoon had het zo graag willen vertellen, wat zou mijn vader trots geweest zijn.
    Een nieuwe ID is aangevraagd en één en ander gaat al automatisch.

    Wat gaat automatisch:
    - DUO
    - Zorgverzekering
    - School (via DUO)
    - Ziekenhuis (via zorgverzekeraar, wel bij volgende afspraak kijken of het al aangepast is)
    - Huisarts (idem als ziekenhuis)
    - Tandarts (idem als ziekenhuis)
    - Apotheek (idem als ziekenhuis)

    To do lijstje als de nieuwe ID er is:
    - Bankrekeningen
    - Verzekeringen anders dan zorgverzekering
    - OV-kaart
    - Werkgever
    - Sportschool
    - Testament (nog navragen of dat nodig is)

    Ik krijg blijkbaar ook nog een aangepast officieel document waarin staat dat mijn zoon nu anders heet. Ik ben benieuwd wat dat nou weer voor document is.

  5. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef Suzette
    (...)zoon moest even een brok wegslikken en op de terugweg een traan wegpinken. Op dit soort momenten mist hij mijn vader die de belangrijkste manspersoon in zijn leven was en wiens naam hij nu draagt. Zoon had het zo graag willen vertellen, wat zou mijn vader trots geweest zijn. (...)



    Och, dit raakt me. De naam van jouw vader, zijn steun en toeverlaat. Mooi! En verdrietig dat je vader dit niet meer kon meemaken.

    Sterkte en succes met het afhandelen van de rest!
  6. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    quote:
    Dit schreef Suzette
    De woongemeente had nog niets gekregen van de geboortegemeente, maar gelukkig was de aangepaste geboorteakte genoeg om de aanpassing in het BRP er doorheen te krijgen. Dus nu is het administratief ook officieel, zoon moest even een brok wegslikken en op de terugweg een traan wegpinken. Op dit soort momenten mist hij mijn vader die de belangrijkste manspersoon in zijn leven was en wiens naam hij nu draagt. Zoon had het zo graag willen vertellen, wat zou mijn vader trots geweest zijn.
    Een nieuwe ID is aangevraagd en één en ander gaat al automatisch.

    Wat gaat automatisch:
    - DUO
    - Zorgverzekering
    - School (via DUO)
    - Ziekenhuis (via zorgverzekeraar, wel bij volgende afspraak kijken of het al aangepast is)
    - Huisarts (idem als ziekenhuis)
    - Tandarts (idem als ziekenhuis)
    - Apotheek (idem als ziekenhuis)

    To do lijstje als de nieuwe ID er is:
    - Bankrekeningen
    - Verzekeringen anders dan zorgverzekering
    - OV-kaart
    - Werkgever
    - Sportschool
    - Testament (nog navragen of dat nodig is)

    Ik krijg blijkbaar ook nog een aangepast officieel document waarin staat dat mijn zoon nu anders heet. Ik ben benieuwd wat dat nou weer voor document is.



    Bijzonder hoe opa's een nog belangrijkere rol krijgen als de biologische vader niet meer in beeld is. Jammer dat hij hem het niet meer kan vertellen Smile

    We hadden eerst een brief van justitie waarin stond dat de naamswijziging goedgekeurd was en ontvingen vrij snel daarna een soort van document 'getekend' door onze koning.
  7. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    quote:
    Dit schreef kaatje


    Bijzonder hoe opa's een nog belangrijkere rol krijgen als de biologische vader niet meer in beeld is. Jammer dat hij hem het niet meer kan vertellen Smile

    We hadden eerst een brief van justitie waarin stond dat de naamswijziging goedgekeurd was en ontvingen vrij snel daarna een soort van document 'getekend' door onze koning.


    Tussen de brief van justitie en het koninklijk besluit zat bij ons 18 weken, 2 weken korter dan de wettelijke termijn van 20 weken. Ik vond het bizar lang duren.
    En zoon heeft besloten het zijn opa alsnog te vertellen aan het graf, daar gaan weer binnenkort weer eens heen
Terug naar de lijst