Onderwijsmethode

Onderwijsmethode 

Onderwerp van Pappanora

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Ik heb een vraagje, weet jiemand of er een leer methodiek is speciaal voor kinderen die uit het reguliere zmlk onderwijs vallen? Ik werk momenteel met kinderen die alleen zorg krijgen en geen onderwijs, toch is de vraag om iets meer te bieden, is daar een leer methode voor? De kinderen die onze doelgroep zijn hebben een emotionele ontwikkeling van minder dan één jaar maar cognitief zitten ze variërend van twee tot vijf jaar ongeveer. Ook wel met wat uitschieters naar boven.
    Vaak is hun spanningsboog extreem kort, en worden agresief wanneer ze er geen zin in hebben.
    Weet iemand een fijne methodiek die de intrinsieke motivatie kan aanspreken bij deze doelgroep?
    Kalenderleeftijd is van tien tot achttien jaar.
  2. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz
    Nee, weet ik niet. Pittige doelgroep!
    Ik kan me voorstellen dat een methode gemaakt wordt voor een grote doelgroep.Het lijkt mij dat deze groep daarvoor te klein is.
    Mij lijkt het voor de handliggend om te werken met leerspelprogramma’s op de computer, maar daar heb je vast al aan gedacht....
    Verder zijn er in onderwijsleercentra vaak aantrekkelijke leskisten verkrijgbaar, met verschillende thema’s en leerdoelen. Die kun je dan lenen voor een bepaalde tijd.
    Mogelijk kun je ook terecht bij een school voor ZMLK, voor tenminste wat informatie?
  3. josien1
    A happy girl

    Toon alleen de berichten van josien1
    Je zou eens kunnen vragen bij de TU Twente studierichting toegepaste onderwijskunde of zij ooit iets dergelijks ontwikkeld hebben/zouden willen ontwikkelien (als praktijkopdracht voor studenten) Sommige ouderverenigingen van ouders voor gehandicapte kinderen hebben zelf ook initiatieven hierin.
  4. josien1
    A happy girl

    Toon alleen de berichten van josien1
  5. Puur
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Puur
    Binnen het zmlk worden wel methoden gebruikt. Zodra je er net buiten valt met de doelgroep (omdat zorg nu prio is tov onderwijs) is het sterk afhankelijk van het doel dat je hebt. Wil je op rekengebied iets aanbieden of op taalgebied? Via zintuigen kan je wel eea aanbieden maar ook dat is sterk afhankelijk per persoon, de omstandigheden ed. Maar dat zal je zelf ook sterk ervaren.

    Enkele jaren geleden had ik een jongen met autisme in de klas die niet sprak, alleen geluiden maakte maar wel bevattelijk was voor films over dieren en het bladeren in voetbalmagazines. Tot leren kwam hij niet meer op de reguliere manier. Het was echt zoeken naar de manier van communiceren tot de dag dat hij een ruit in sloeg. Helaas moest hij daarna van school omdat het voor hem een gewoonte werd. Het is dus echt zoeken. Methoden zijn er wel maar specifiek om de intrinsieke motivatie te vinden dat is echt ontdekken, proberen en observeren. Soms werkt het om met een bochtje te werken. Dus in de ruimte van diegene te handelen en kijken of het aansluit of niet. Ontdekdozen, dieren... Het is puur ontdekken wat er mogelijk is of wat er aansluit om de interessegebieden. Er is heel veel ontwikkelingsmateriaal dat je zou kunnen inzetten. Daarbij vallen ook zaken af ivm de veiligheid, vermoed ik.

    Ik denk graag met je mee. Welke richting zoek je?
Terug naar de lijst