verlenging en uitbreiding huidig contract

verlenging en uitbreiding huidig contract 

Onderwerp van Eeva

BEHEERD DOOR:
bart

Dit onderwerp is gesloten.
door Eeva zelf op 22 februari 2020 om 20:31:02

Terug naar de lijst
  1. Eeva
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Eeva

    bedankt allemaal voor jullie input...

    ik begrijp dat het is wat het is...
  2. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Wat is de reden van geen contracten geven? Wordt er over de uren waarover je geen contracten ontvangt wel premie afgedragen, pensioen gespaard e.d.? Krijg je salarisstroken en zo ja, wat is daar op na te gaan, met feitelijk 3 contracten?

    Feitelijk heb je geen contract nodig om de vermoede arbeidsrelatie aan te tonen. Lastige is wel dat indien je dat nodig hebt, jij degene bent die hem moet aantonen. Dus zorg ervoor dat je alle documenten hebt, incl roostering enzo, verslaglegging teamvergadering met namen aanwezigen, salarisstroken. Dat soort documenten die de vermoede arbeidsrelatie bevestigen.

    Ik vind het een vreemd verhaal. Incl alarmbellen.

    Lid van een bond? Dan direct voorleggen.
  3. Eeva
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Eeva

    quote:
    Dit schreef Mikky
    Wat is de reden van geen contracten geven? Wordt er over de uren waarover je geen contracten ontvangt wel premie afgedragen, pensioen gespaard e.d.? Krijg je salarisstroken en zo ja, wat is daar op na te gaan, met feitelijk 3 contracten?

    Feitelijk heb je geen contract nodig om de vermoede arbeidsrelatie aan te tonen. Lastige is wel dat indien je dat nodig hebt, jij degene bent die hem moet aantonen. Dus zorg ervoor dat je alle documenten hebt, incl roostering enzo, verslaglegging teamvergadering met namen aanwezigen, salarisstroken. Dat soort documenten die de vermoede arbeidsrelatie bevestigen.

    Ik vind het een vreemd verhaal. Incl alarmbellen.

    Lid van een bond? Dan direct voorleggen.



    Dank je Mikky,

    Het is een hele grote zorgorganisatie en ik heb iedere maand een loonstrook die prima klopt. In mijn persoonlijk portaal staat het e.e.a. vermeldt. Ik probeer deze uit te printen en op te slaan maar dat gaat dus niet zonder meer.

    Ik ben gewend in de afgelopen jaren ( 6 inmiddels) dat de constructie van contracten voor bepaalde tijd standaard zijn geworden in mijn werkveld en toegewerkt wordt naar wat wettelijk mag..Eerst de WWZ regels van 3 contracten in 2 jaar en dan mag ik weer toedeloe, of er even uit, maar immer ben ik tot op heden na 23 maanden 'niet meer nodig'/ wordt ook gewoon gezegd hoor, we geven geen vaste contracten af. Doe je niets tegen, kun je prima functioneren of sputteren. Dit is wat onze arbeidswet mogelijk heeft gemaakt.
    Nu de WAB weer ingezet wordt om het stimuleren van vaste contracten te krijgen heeft dat voor mij alleen maar weer een jaar erbij mogelijkheid van onzekerheid gecreëerd
    Het werkt niet voor de oudere werknemer. Het wordt je niet gezegd door een organisatie dat je te duur en te oud bent maar er is altijd wel een reden te bedenken.
    Vorige werkgever gaf aan.. we moeten ft's inkorten en dan zijn de flex contracten de 1e die worden gestopt niet worden verlengd en omzetten naar vast is geen standaard beleid meer..
    De werkgever daarvoor, over 3 maanden willen we je weer graag terug, en zo geschiedde..een jaar later.

    Er valt zo voor mij niet op te anticiperen naar zekerheid, ik kan een jaar verder denken, in alles. Door deze steeds opnieuw ingezet 'herstel' beleid van de arbeidsmarkt, door bovenaf.

    Waarom geen vaste contracten ( voor oudere werknemers) het is mijn aanname dat in het sociaal domein waar ik werkzaam ben de subsidie en de opdracht van de Gemeente komt. Die zekerheid is er zo rond november. ieder jaar, dan weten de instellingen wat ze voor een jaar aan subsidies ontvangen. Sinds de welzijnswet die over 5 jaar offreerden aan de organisaties van welzijn niet meer wordt gehanteerd is de (on)zekerheid op langere termijn naar de organisaties geschoven.
    En organisaties als waar ik in werkzaam ben schuiven dat door naar de werknemers, ze hebben daar een mooie term voor bedacht, de flexibele schil en geven enkel nog flex en bepaalde tijd contracten, tenzij aan bijvoorbeeld jongeren.
    En dan kun je van alles gaan bedenken welke reden dit kan zijn dat daar wel vaste contracten worden gegeven. Overigens ben ik er inmiddels aan gewend en geeft het soms positieve kanten. Gezien de re-organisatie die nu in mijn organisatie gaande is betekend een vast contract ook geen enkele zekerheid meer..

    Dus ik begrijp de organisaties wel.

    Ik bewaar al mijn loonstroken waarop helder is weergegeven dat alle premies worden afgedragen en diverse zaken worden opgebouwd als LBB en IKB enz. Ik heb een prima werkgever die in mij investeert en als een vast contract medewerkster behandeld. Ik heb werkelijk daar niets over op of aan te merken. Ze volgen de CAO.

    Alleen dat van die contracten die niet worden afgegeven riep bij mij nu verwondering en vragen op.

    Dat heb ik nl nog nooit meegemaakt. Maar wie weet gaat dit de nieuwe standaard worden ikv de WAB? Al wist mijn jongere collega te vertellen dat hij dit ook nooit heeft gehad. En die werkt er nu dus 2 jaar. De overige collega's werken er al honderd jaar bij wijze van spreken en weten te vertellen dat er dus al velen zijn vertrokken als eenmaal de contracten niet worden verlengd of elders ze het beter kunnen treffen.


    ik sukkel zo maar door naar mijn pensioen ( die ook steeds vooruit wordt geschoven) heb ik inmiddels aanvaard..maar het is wel heel bepalend voor mij. Ik heb gewoon een inkomen nodig voor de hypotheek, voor het levensonderhoud van mijn zoon en voor mijzelf...
    21 feb '20 - 15:16:37 / 21 feb '20 - 17:31:26
  4. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Ik begrijp de organisatie helemaal niet, met de huidige personeelstekorten in Zorg en Welzijn. Vind het heel onverstandig. Juist om de ervaring weg te te laten lopen.

    Ik ken de gemeentelijke zorg en de sector zorg en welzijn van haver tot gort. Maar als werkgevers hun handen lijdzaam in de lucht blijven gooien en 'er niks aan kunnen doen', gaat er nooit iets veranderen.

    Ze moeten zelf ook maar eens in de actie. Te beginnen bij dat ze solidair geen flutcontracten tekenen met gemeenten. Omhoog duwen. Nu ligt de rekening op werknemers bord.

    Maar goed, ik ben ws teveel vakbond 🙃

    Zijstraatje; LKB/IKB heb ik bedacht toen ik de cao Welzijn/sociaal werk nog deed. Grappig om hem zo terug te zien komen. Doe nu de cao Jeugdzorg + campagne. Dezelfde discussie hebben we daar met werkgevers en gemeenten. Verschil van werkgevers JZ; ze voeren samen met ons actie..

    Begint jouw club met een 'wij' of 'ons'?
  5. Eeva
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Eeva

    Dank je Mikky,

    klopt, maar ik zie ook dat de diverse overheidswijzigingen de afgelopen jaren de positie van werknemers veel onzekerheid geeft. En ja, er zijn tekorten maar de salarissen moeten ook betaald kunnen worden. Zou mooi zijn als ook van Gemeentewegen de toezeggingen niet jaarlijks zouden zijn maar weer op langere termijn zodat organisaties die hiervan afhankelijk zijn, zoals het welzijn daarin kunnen worden gesteund in hun beleid van personeel. Dat zou rust geven op allerlei fronten. Het is nu allemaal korte termijn beleid wat men hanteert.

    Inmiddels is loonstrook van februari in mijn portaal en daarop te vinden dat er sprake is van een AOvK en geen flex contract. De uren zoals deze maand toegekend en alle premie-afdracht, opbouw IKB en LBB...

    Keurig allemaal opgetekend...
    Vol vertrouwen verder met mijn fijne werk..en blijven hopen op...

    Ik ga eens nadenken hoe ik mijn LBB kan gaan inzetten, per maand loopt dit op en weet nu dat ik nog spaar het komend jaar.

    Mijn werkgever wil graag dat ik investeer in opleiding en kennis..Naast het LBB is daar ook de interne mogelijkheid van deskundigheid trainingen, de intervisie waarvoor de kwaliteit punten bij Registerplein nodig zijn en ik mag dit jaar op kosten van de werkgever deelnemen aan de dag van de sociaal werker op 18 maart...




    I'm a lucky one..

    p.s. ik heb wat tekst in mijn stukjes geannuleerd. Zag dat dit een open item op het forum is en mijn draadje daardoor te open staat, vandaar.
    22 feb '20 - 08:35:25 / 22 feb '20 - 10:50:40
Terug naar de lijst