Belastingvraag

Belastingvraag 

Onderwerp van Dorien

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Dorien
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Dorien
    Mijn vriendin en ik hebben een nieuwbouwhuis gekocht. Hypotheek in 2019 geregeld en toen de adviseur ook betaald. Het huis moet nog gebouwd worden, we hebben nu alleen nog de grond.
    Omdat ik in 2019 mijn koophuis op mijn naam heb laten zetten en toen ook een bedrag kwijt was aan de financiële adviseur heb ik dat bedrag opgevoerd bij mijn aangifte 2019.
    Bedoeling is dat vriendin de kosten van het nieuwbouwhuis aftrekt. Maar waar? Vriendin huurt nu en krijgt toeslagen. Belastingtelefoon wist het niet. Financieel adviseur is op vakantie. Mijn vader denkt dat we fiscaal partners worden als we die kosten opvoeren omdat we beiden 50% eigenaar zijn van de grond. We wonen niet samen.
    Wie weet er alles van?
    12 mrt '20 - 18:25:33 / 12 mrt '20 - 20:49:52
  2. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    Ik neem aan dat jullie samen in dat nieuwbouwhuis gaan wonen.
    Hebben jullie het huis ieder voor 50% gekocht of is er een andere verdeling?

    Aangifte 2020 is aangifte over 2019 neem ik aan.
  3. Dorien
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Dorien

    quote:
    Dit schreef Dion
    Ik neem aan dat jullie samen in dat nieuwbouwhuis gaan wonen.
    Hebben jullie het huis ieder voor 50% gekocht of is er een andere verdeling?

    Aangifte 2020 is aangifte over 2019 neem ik aan.

    Ja is 2019. Ik zal het aanpassen. En ja samen gekocht, allebei voor 50% eigenaar. We gaan er wonen, samen, in 2021
  4. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    Jullie zijn pas fiscaal partner als je samen in het huis woont.
    Zolang jullie nog apart wonen, moet ieder zelfstandig een aangifte indienen en de helft van de rente/kosten aftrekken bij de rubriek eigen woning.
    Je geeft dan ook het nieuwbouwhuis aan (de grond), ieder voor 50%, maar tegelijkertijd aanvinken dat het nog niet bewoond wordt, zodat je geen eigenwoningforfait hebt.

    (Vriendin kan niet 100% van de kosten aftrekken, als ze maar voor 50% eigenaar is).
  5. Dorien
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Dorien

    Dank je Dion.
    Ik had ook begrepen dat we pas fiscaal partners zijn als we daadwerkelijk in dat huis wonen maar weer weer aan het twijfelen gebracht.
    Als we halverwege 2021 gaan samenwonen, heeft mijn vriendin dan het hele jaar 2021 geen recht op toeslagen? Ze krijgt nu huurtoeslag en kindgebonden budget en ik meen ook wat zorgtoeslag
Terug naar de lijst