Loonheffingskorting

Loonheffingskorting 

Onderwerp van Visje

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Jane73
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Jane73
    quote:
    Dit schreef EllesB



    Dus wat ik anders misschien elke maand minder zou hoeven afdragen, wordt bij de aangifte in 1x verrekend. En dit gebeurd automatisch en hoef ik nergens aan te geven.

    Als je nu dubbel betaald, via voorheffing en via SVB, dan kun je een nieuwe VT 2020 invullen om dit te corrigeren. Als je dat niet doet, wordt het alsnog achteraf gecorrigeerd bij de aangifte IB20 begin volgend jaar.
  2. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Als je aangifte doet over 2019 moet je toch invullen wat je al aan geld hebt ontvangen of afgedragen via de VA? Heb je al eens een aangifte ingevuld? Dan kun je precies zien wat er gebeurt.
  3. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo
    Volgens mij wordt dat gewoon in de berekening meegenomen hoor. Er wordt uitgerekend wat je moet betalen en daar wordt wat je hebt betaald van afgetrokken. Dat krijg je terug of moet je bijbetalen.
  4. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje

    quote:
    Dit schreef Dayenne
    Als je aangifte doet over 2019 moet je toch invullen wat je al aan geld hebt ontvangen of afgedragen via de VA? Heb je al eens een aangifte ingevuld? Dan kun je precies zien wat er gebeurt.



    Ik doe elk jaar aangifte en moet elk jaar een Voorlopige Aanslag betalen. Klopt allemaal hoor.

    Alleen kon ik niet wijzigen dat ik loonheffing ging betalen over mijn PGB werk. Komt omdat je de loonheffingskorting niet zelf aan kunt geven, moet via een brief.
    Ik had een brief gestuurd waarin ik had vermeld dat er vanaf augustus 2019 loonheffing werd ingehouden, dus dat ik eigenlijk minder VA hoef te betalen.

    Maar omdat blijkbaar niet bekend was dat er nergens loonheffingskorting af ging, stuurden ze me een ontzettend veel hogere VA voor 2020.
  5. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    de loonheffingskorting wordt automatisch toegepast als je aangifte doet.

    dat gedoe met de toepassingsverklaring is nodig
    - voor mensen met loon die geen aangifte doet (loonheffing = eindheffing)
    - voor mensen die een VA krijgen een jaar lang moeten wachten totdat ze de loonheffingskorting kunnen terug krijgen.
  6. Djouni
    Love life

    Toon alleen de berichten van Djouni
    quote:
    Dit schreef EllesB



    Dus wat ik anders misschien elke maand minder zou hoeven afdragen, wordt bij de aangifte in 1x verrekend. En dit gebeurd automatisch en hoef ik nergens aan te geven.


    Je moet aangifte inkomstenbelasting doen om het te laten verrekenen.
  7. Bericht van Sonja14 is op 22-03-2020 om 08:08:53 uur verwijderd door Sonja14.

    Reden: Verkeerd

     
  8. Jane73
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Jane73
    Mijn info is gebaseerd op een soortgelijke situatie bij iemand die ik ken, dit speelde een paar jaar geleden.

    Zij ontvang in die tijd al 10 jaar partner alimentatie en was om gezondheidsredenen niet in staat om te werken, waardoor zij werd aangevuld met een bijstandsuitkering. Jarenlang droeg zij maandelijks de loonheffing in een voorheffing af, over de partner alimentatie. De gemeente droeg alleen het deel over de uitkering af.

    Op een gegeven moment liet zij weten dat ze echt niet meer rond kon komen van haar maandelijkse inkomen, bij het uitzoeken waarom bleek zij sinds anderhalf jaar dubbele loonheffing te betalen over de partner alimentatie. De oorzaak hiervan was dat mevrouw de informatie van de gemeente niet had gelezen, waarin stond dat zij voortaan met ingang van jaar X de afdracht over het volledige bedrag (uitkering inclusief alimentatie) zouden doen. Echter mevrouw betaalde anderhalf jaar daarnaast ook zelf elke maand de voorheffing over de partner alimentatie, waardoor zij al die tijd onder bijstandsniveau zat.

    Om dit te corrigeren is er over het jaar daarvoor een nieuwe aangifte ingediend met de juiste info, de eerder ingediende aangifte was onjuist ingevuld, waardoor er niet automatisch een correctie had plaatsgevonden en het voor het lopende jaar ook niet was aangepast.

    Om de voorheffing stop te zetten en de teveel betaalde bedragen in het lopende jaar terug te ontvangen en niet onder bijstandsniveau te blijven werd een VT formulier ingevuld (dat was eerst onduidelijk want de T impliceerde immers dat het om een voorlopige teruggaaf ging die zou moeten worden gewijzigd, terwijl er sprake was van een voorheffing. Maar mevrouw werd n.a.v een telefoontje met de Belastingtelefoon teruggebeld door iemand van de backoffice die vertelde dat dit op deze manier kon worden stopgezet, anders zou ze moeten opletten bij de jaarlijkse aangifte en het bedrag met de juiste gegevens in moeten vullen om het terug te krijgen.)

    Het is haar gelukt om het in het lopende jaar te wijzigen en het jaar daarvoor te corrigeren. Of dit nu nog op dezelfde wijze gaat weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat het nog steeds mogelijk is om dit in het lopende jaar te wijzigen als daar behoefte aan is.

  9. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje

    Dank voor je uitgebreide verhaal!

    Bij mij gaat het om de loonheffingskorting waarvan de belastingdienst automatisch vanuit gaat dat je die laat toepassen.
    Die korting kun je nergens aangeven, heb ik ook al geprobeerd. Dus via een formulier invullen gaf ook een verkeerde uitslag. Nml, van minder te hoeven bijdragen opeens een paar duizend méér bij te dragen.
  10. Jane73
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Jane73
    quote:
    Dit schreef EllesB
    Dank voor je uitgebreide verhaal!

    Bij mij gaat het om de loonheffingskorting waarvan de belastingdienst automatisch vanuit gaat dat je die laat toepassen.
    Die korting kun je nergens aangeven, heb ik ook al geprobeerd. Dus via een formulier invullen gaf ook een verkeerde uitslag. Nml, van minder te hoeven bijdragen opeens een paar duizend méér bij te dragen.


    In principe geef je zelf via het loonheffingsformulier aan bij welk inkomen je heffingskorting laat toepassen. Dat kun je via een zelfde formulier ook weer wijzigen gedurende het jaar. Heb je collega’s die ditzelfde probleem hebben? Als er een signaal is dat meerderen een bepaald probleem hebben bij de belastingdienst, dan kan dat worden voorgelegd aan de Belastingdienst. Gratis hulp individueel kan via de maatschappelijke dienstverlening in je woonplaats en bij meerdere signalen kunnen zij dit collectief aankaarten of ze kunnen jouw situatie ook op een forum van de belastingdienst plaatsen.
    Het kan wel zijn dat met het hoogste inkomen niet alle heffingskorting kan worden verrekend, dan is het handiger om dit bij het andere inkomen niet toe te passen en via de aangifte achteraf terug te krijgen, anders betaal je achteraf vrijwel altijd bij. Zo heb ik het zelf gedaan toen ik meerdere werkgevers had een aantal jaren gelden, dan had ik per maand wel minder, maar dat kreeg ik terug bij de aangifte.
  11. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Krijg je het pgb uitbetaald via de svb? Kunnen zij jou hier niet bij helpen?
  12. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje

    quote:
    Dit schreef Dayenne
    Krijg je het pgb uitbetaald via de svb? Kunnen zij jou hier niet bij helpen?




    Mijn hoogste loon krijg ik via de thuiszorgorganisatie.

    Die zouden het aan kunnen passen, maar de mevr. van de belastingdienst raadde dat af. Kwam er nml nog meer verwarring.

    Nou ja, brief ligt weer klaar. Duidelijk aangegeven dat er nergens loonheffingskorting vanaf gaat en hopen maar op het beste.
Terug naar de lijst