Contract uren 

Onderwerp van wendy72

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. wendy72
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van wendy72
    Wie kan mij helpen met deze kwestie. Vriendin van mij werkt al 14 jaar bij taxibedrijf in vaste dienst. Zij is per oktober van twee dagen naar drie dagen werken gegaan.

    Haar werd toegezgd dat de derde dag vast zou worden per 1 januari 2020. Zij heeft tot de coronacris idd drie dagen per week gewerkt en nu valt zij onder de now regeling.

    Echter haar contract is niet aangepast naar drie dagen dus krijgt zij nu voor twee dagen per week betaald. Zij heeft al contact met haar werkgever opgenomen maar deze blijft vaag in zijn antwoord.

    Zij heeft geen uitnreiding van haar contract op papier staan maar werkt vanaf oktober al drie dagen. Wie weet wat haar rechten zijn?
  2. TukkerPeet
    Feel the love!

    Toon alleen de berichten van TukkerPeet
    Ik rijd zelf ook taxi en mijn werkgever betaald contacturen uit en bij 0-uren contracten kijken ze naar de afgelopen maanden. Ik heb ook een collega die net voor de crisis uren op papier heeft gekregen (was eerst 0-uren) en volgens mij kijken ze bij haar ook naar laatst gewerkte uren. Maar ik weet niet of dat vastgestelde regels zijn of coulance van de werkgever.

    Maar mondelinge overeenkomst lijkt mij in het geval van jouw vriendin wel bindend
  3. wendy72
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van wendy72

    Haar werkgever vind uitbreiding van contract nu niet te rechtvaardigen
  4. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Hier is sprake van een 'rechtsvermoeden omvang arbeidsovereenkomst'. Artikel 7:610b Burgerlijk Wetboek:

    “Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de omvang van de arbeid vermoed een omvang te hebben die gelijk is aan de gemiddelde omvang van de arbeid in de drie voorafgaande maanden”.

    De werknemer zal als bewijs van zijn vermoeden van de omvang van de arbeidsovereenkomst moeten stellen of bewijzen welke uren er de voorafgaande drie maanden zijn gewerkt en dat dit werk ook structureel aanwezig is. Denk aan urenbriefjes, roostering, loonstroken. Ze zal dus een beroep moeten doen op dit artikel. Dat begint met een goed gesprek overigens. Daarna een brief and so on.

    De werkgever kan tegenbewijs leveren tegen het structureel bestaan van de gemiddelde uren van de afgelopen drie maanden.

    Voor de meelezers; leg afspraken altijd vast. Wil de werkgever dit niet, of duurt het lang, bevestig dan zelf de afspraak/afspraken op papier. Dat kan per mail. Later kan dit (mede) als bewijs dienen.

  5. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef TukkerPeet
    Ik rijd zelf ook taxi en mijn werkgever betaald contacturen uit en bij 0-uren contracten kijken ze naar de afgelopen maanden. Ik heb ook een collega die net voor de crisis uren op papier heeft gekregen (was eerst 0-uren) en volgens mij kijken ze bij haar ook naar laatst gewerkte uren. Maar ik weet niet of dat vastgestelde regels zijn of coulance van de werkgever.

    Maar mondelinge overeenkomst lijkt mij in het geval van jouw vriendin wel bindend


    Dit is vastgestelde wetgeving. Wel weer een andere dan in die van TS. Namelijk de Wet Arbeid in Balans (WAB). Nu gekoppeld aan de NOW regeling; Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid. Die nu in het leven is geroepen om mensen tijdens corona hun baan en inkomen te laten behouden.

    Mondelinge overeenkomst is bindend. Probleem daarbij is helaas nog steeds dat de eiser moet bewijzen. Kan je dat niet en de ander houdt zich er niet aan, is je mondelinge overeenkomst niks waard.
  6. wendy72
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van wendy72

    Mikky. Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Ze gaat er mee aan de slag. Ze heeft in december echter twee dagen per week gewerkt ipv 3 dagen maakt dat nog verschil?
  7. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef wendy72
    Mikky. Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Ze gaat er mee aan de slag. Ze heeft in december echter twee dagen per week gewerkt ipv 3 dagen maakt dat nog verschil?

    Neuh, zou ik geen issue van maken. Claim maar dat het structureel werk is geweest.
Terug naar de lijst