Nextdoor app  

Onderwerp van Margo

BEHEERD DOOR:
rdolfijn

Dit onderwerp is gesloten.
door Coraline zelf op 24 mei 2020 om 11:43:42

Terug naar de lijst
  1. Margo
    Heeft haar draai gevonden

    Toon alleen de berichten van Margo
    Ik kreeg gisteren een brief in de bus.
    Over een buurtapp en dat we elkaar kunnen helpen in deze tijden. Klonk goed.

    Maar dan,
    De brief was gepost en een stempel uit Berkel en Rodenrijs.
    De initiatiefneemster leek in dezelfde straat te wonen.. waarom dan posten en niet rondbrengen?

    Ik moet een app downloaden met een code...verloopt over 7 dagen?

    Dan.. als ik al niet was afgehaakt... staat onderaan dat er al 800 berichten in de app zijn gedeeld met lokale tips en buurtpreventie.

    - we hebben al een buurtpreventie app
    - 800 berichten Smile nee dank je wel..

    Uitleg van de Consumentenbond
    Wat privacy?

    >>LINK<<

    Ik zou eigenlijk een oproep willen doen aan alle buurtgenoten om hier niet mee in zee te gaan.

    Iemand ervaring met deze app?

  2. MarjanvanE
    Proost!

    Toon alleen de berichten van MarjanvanE
    Je wil ervaringen horen maar wil nu al waarschuwen om niet met nextdoor in zee te gaan?

    Ik ben lid van nextdoor Den Bosch.
    Er komen prima zaken uit voort, ik heb goede ervaringen...met het vinden van een poetshulp en weggeven of verkopen van spullen.
    Er zullen ook vast wel minder prettige praktijken te vertellen zijn, maar die ken ik niet.
    Er komen ook reclames langs.

    Je kunt je wijken kiezen op nextdoor. Of geen lid worden.
    Of proberen en weer verwijderen als het niet bevalt.
    Of proberen en blijven als het bevalt.

    Ik heb geen app op mijn telefoon maar bekijk nextdoor op mijn laptop.
  3. Margo
    Heeft haar draai gevonden

    Toon alleen de berichten van Margo

    Gevonden:

    Uit AVRO TROS opgelicht 2019:

    Uit verschillende plaatsen in het land komen meldingen binnen van ongevraagde (reclame)post van Nextdoor. De brief bevat een uitnodiging om lid te worden van deze buurtapp en is zogenaamd namens een buurtbewoner verstuurd. In een aantal gevallen worden ook de achternaam en zelfs de straatnaam van deze bewoner genoemd op de brief, waardoor deze persoon eenvoudig te achterhalen valt. Bij navraag blijkt echter dat deze persoon van niks weet: de brief is in werkelijkheid door het bedrijf zelf verstuurd. De eerste aangiften wegens identiteitsfraude zijn al ingediend.
  4. eva_eva
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van eva_eva
    Tijdje gehad, maar kwam niet echt van de grond bij mij. Vooral veel gezeur over gedumpt afval in de wijk. Dit zal per wijk vast erg kunnen verschillen! Lag meer aan de gebruikers dan aan de app zelf dat ik hem weer verwijderd heb. Plus we hebben al een goed werkende straat WhatsApp groep. En de mensen in de Nextdoor app kende ik verder niet.

    Die brief, dat komt omdat je in de app kan aangeven anderen te willen uitnodigen. Je klikt op wat huisnummers en die krijgen dan een brief.
  5. eva_eva
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van eva_eva
    quote:
    Dit schreef Coraline
    Gevonden:

    Uit AVRO TROS opgelicht 2019:

    Uit verschillende plaatsen in het land komen meldingen binnen van ongevraagde (reclame)post van Nextdoor. De brief bevat een uitnodiging om lid te worden van deze buurtapp en is zogenaamd namens een buurtbewoner verstuurd. In een aantal gevallen worden ook de achternaam en zelfs de straatnaam van deze bewoner genoemd op de brief, waardoor deze persoon eenvoudig te achterhalen valt. Bij navraag blijkt echter dat deze persoon van niks weet: de brief is in werkelijkheid door het bedrijf zelf verstuurd. De eerste aangiften wegens identiteitsfraude zijn al ingediend.


    Herken ik niet. Ik kreeg toen zo'n brief die echt van een buurman kwam.
  6. Margo
    Heeft haar draai gevonden

    Toon alleen de berichten van Margo

    quote:
    Dit schreef MarjanvanE
    Je wil ervaringen horen maar wil nu al waarschuwen om niet met nextdoor in zee te gaan?

    Ik ben lid van nextdoor Den Bosch.
    Er komen prima zaken uit voort, ik heb goede ervaringen...met het vinden van een poetshulp en weggeven of verkopen van spullen.
    Er zullen ook vast wel minder prettige praktijken te vertellen zijn, maar die ken ik niet.
    Er komen ook reclames langs.

    Je kunt je wijken kiezen op nextdoor. Of geen lid worden.
    Of proberen en weer verwijderen als het niet bevalt.
    Of proberen en blijven als het bevalt.

    Ik heb geen app op mijn telefoon maar bekijk nextdoor op mijn laptop.



    Al gaande weg kwam ik minder fijne informatie tegen. En zou ik het gebruik idd afraden.
    Als je privé je lief is.
    Dit is wat de Consumentenbond schrijft:

    ”Dat ze informatie analyseren steken ze niet onder stoelen of banken en wordt ook uitgebreid beschreven in de privacyvoorwaarden. Je moet er vanuit gaan dat door het gebruik van de app, informatie als je locatie en je type smartphone in handen komt van Nextdoor. Ook de informatie die je in berichten plaatst wordt publieke informatie.

    Amerikaans bedrijf
    Dat Nextdoor een Amerikaans bedrijf is heeft ook nog implicaties:
    'Nextdoor is een in de V.S. gevestigde dienst, dus als je Nextdoor gebruikt, begrijp en accepteer je dat jouw informatie kan worden gebruikt in de V.S. of de andere landen van waaruit we onze niet-V.S. operaties steunen; deze landen beschermen de privacy van consumenten, data en de toegang tot data misschien minder goed dan jouw eigen land.'
    Wat Amerika en de NSA met je data doen is onduidelijk, maar ga er maar vanuit dat ze erbij kunnen als ze dat willen.
    Andere mogelijke problemen
    Er schuilen ook andere mogelijke gevaren in het delen van al die buurtinformatie. Sommige zaken willen we privé houden voor de buren. Bedenk dus goed wat je wilt delen via de app”


    Er wonen hier veel ouderen, die zich daar niet bewust van zijn. Daarom zou ik bijv kunnen verwijzen naar de site van AVRO Tros en de Consumentenbond.
    Die dame de in de brief genoemd wordt, is daar ws zelf ook niet van op de hoogte.
  7. Edwin1967
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Edwin1967
    Daar is verleden jaar in een draadje aandacht aan gegeven.

    (vanaf pagina 2 in het draadje "Nieuwe vorm van oplichting!!")
    >>LINK<<





  8. MarjanvanE
    Proost!

    Toon alleen de berichten van MarjanvanE
    Leg het naast je neer en wordt geen lid...dan is het opgelost voor jou
  9. Margo
    Heeft haar draai gevonden

    Toon alleen de berichten van Margo

    quote:
    Dit schreef eva_eva

    Die brief, dat komt omdat je in de app kan aangeven anderen te willen uitnodigen. Je klikt op wat huisnummers en die krijgen dan een brief.

    Oké.. Ik zal het eens aan haar vragen, al heb ik geen idee wie het is.
  10. Margo
    Heeft haar draai gevonden

    Toon alleen de berichten van Margo

    quote:
    Dit schreef Edwin1967
    Daar is verleden jaar in een draadje aandacht aan gegeven.

    (vanaf pagina 2 in het draadje "Nieuwe vorm van oplichting!!")
    >>LINK<<


    Dank je!
    De zoekmachine van OA bleef draaien dus ik wist niet of het al eens genoemd was.
    Dan kan deze dicht 👍
Terug naar de lijst