Hypotheekvraag 

Onderwerp van Jacqueline_69

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Het lijkt erop dat ik mijn huis verkocht heb. Fijn, maar wel erg snel (binnen twee weken) dus was er nog niet echt op voorbereid. Weet dan ook eigenlijk nog niet wat ik precies wil en dacht dat het misschien slim zou zijn om een jaartje te gaan huren, ook omdat de makelaar aangeeft dat er verwacht wordt dat de woningprijzen flink gaan dalen, tot wel 20%.
    Het huis levert ongeveer 5000 euro meer op dan ik aan hypotheek heb. Stel dat ik ga huren, wat gebeurt er dan met de hypotheek? Wordt die afgelost en moet ik dan volgend jaar een hele nieuwe afsluiten of kan een en ander “bevroren” worden? Hoor graag jullie ervaringen!
  2. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    Het huis is het onderpand voor de hypotheek, dus als het huis verkocht is, zul je de hypotheek moeten aflossen.
    Als je een nieuw huis koopt, kun je de hypotheek wel meenemen naar de nieuwe woning, maar een jaar parkeren lijkt me niet mogelijk.
  3. Leonard
    100% GMO free

    Toon alleen de berichten van Leonard
    quote:
    Dit schreef Jacqueline_69
    Het lijkt erop dat ik mijn huis verkocht heb. Fijn, maar wel erg snel (binnen twee weken) dus was er nog niet echt op voorbereid. Weet dan ook eigenlijk nog niet wat ik precies wil en dacht dat het misschien slim zou zijn om een jaartje te gaan huren, ook omdat de makelaar aangeeft dat er verwacht wordt dat de woningprijzen flink gaan dalen, tot wel 20%.
    Het huis levert ongeveer 5000 euro meer op dan ik aan hypotheek heb. Stel dat ik ga huren, wat gebeurt er dan met de hypotheek? Wordt die afgelost en moet ik dan volgend jaar een hele nieuwe afsluiten of kan een en ander “bevroren” worden? Hoor graag jullie ervaringen!

    Yeps, de hyptheek wordt afgelost. De hypotheek verstrekker laat de hypotheek niet in stand zonder onderpand he Smile
    Misschien heeft je hypotheek verstrekken een soort van verhuisregeling, dat je bepaalde zaken mee kan nemen, daar zit meestal wel een termijn aan.

    Betaald je makelaar ook bij als de huizen niet goedkoper maar duurder worden? Smile
  4. Carla-S
    🗿🗿🗿🗿🗿

    Toon alleen de berichten van Carla-S
    Wat ik destijds (10 jaar geleden) op advies van de notaris heb gedaan nadat de hypotheek afgelost was, is de lege hypotheekakte laten staan.
    Een eventueel volgende hypothecaire lening bij dezelfde bank kan dan op de nog bestaande akte, scheelt flink wat kosten.
  5. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    Als de voorspelling van de makelaar uitkomt en de huizenprijzen zijn over een jaar met 20% gedaald, komt dat ws omdat de hypotheekrente dan is gestegen.
    De prijs van de huizen is immers sterk afhankelijk van de financieringsruimte.
    Dus de vraag is dan of je er qua maandlasten op vooruit gaat.

    Overigens verwachten de meeste "voorspellers" maar een daling van een paar procent volgend jaar.
    >>LINK<<

    Maar voorspellen blijft lastig, ook voor makelaars en economen.
  6. Sheeba
    Older not Wiser

    Toon alleen de berichten van Sheeba
    quote:
    Dit schreef Carla-S
    Wat ik destijds (10 jaar geleden) op advies van de notaris heb gedaan nadat de hypotheek afgelost was, is de lege hypotheekakte laten staan.
    Een eventueel volgende hypothecaire lening bij dezelfde bank kan dan op de nog bestaande akte, scheelt flink wat kosten.



    Klopt zo hebben wij het ook gedaan , toen we gingen we verbouwen, dus hetzelfde huis
    24 jul '20 - 15:36:24 / 24 jul '20 - 15:58:56
  7. robinet
    niets is vanzelfsprekend

    Toon alleen de berichten van robinet
    quote:
    Dit schreef Carla-S
    Wat ik destijds (10 jaar geleden) op advies van de notaris heb gedaan nadat de hypotheek afgelost was, is de lege hypotheekakte laten staan.
    Een eventueel volgende hypothecaire lening bij dezelfde bank kan dan op de nog bestaande akte, scheelt flink wat kosten.


    Die hypotheekakte geldt alleen voor het huis wat je op dat moment in bezit had.
    Bij verkoop wordt de lening afgelost en de hypotheekakte geroyeerd. Huis moet voor de verkoop opgeleverd worden vrij van hypotheek.

    Verhuisregeling voor de rente kan van toepassing zijn. Wellicht kan je de levensverzekering ook in tact laten.
  8. Inge65
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge65
    quote:
    Dit schreef Jacqueline_69
    Het lijkt erop dat ik mijn huis verkocht heb. F


    Fijn!! Kom je dichterbij wonen? Smile
Terug naar de lijst