Zelf voedsel drogen

Zelf voedsel drogen 

Onderwerp van fleurie

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    quote:
    Dit schreef Loderika


    omdat het gewoon leuk is. Zie het maar als treintjes sparen voor mannen. Een leuke verslavende hobby. 🤣

    Ja dat begrijp ik nu Smile
  2. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie

    Ik ben weer aan het experimenteren, ook met de snijbladen van de keukenmachine. Ik heb die ooit gloednieuw uit de kringloop gevist, met o.a. allerlei snijbladen zoals diverse maten raspen, plakjessnijders, een juliënnesnijder en een fritessnijder. Al veel plezier van gehad!

    Plakjes coeur de boeuf tomaat, een paar doorgesneden mini-Roma-tomaten, dunne plakjes ui en koningsoesterzwam. Ook een paprika in dunne sliertjes gesneden, maar dat werd nogal een sappige toestand (niet handig als je wil drogen) en kostte me nogal wat extra tijd om dat droog te deppen.

    De verse knoflook paste er niet meer bij, maar die kan ik morgen doen.

    Vanmorgen de laatste stukjes gedroogd fruit opgegeten in de yoghurt. In ieder geval geleerd dat ook van de zogenaamde "gold" kiwi toch echt het schilletje af moet en dat aardbeien die vers al was zuur zijn, dat in gedroogde staat nog erger zijn Smile (maar verder prima te doen). De mango was heerlijk!
    En het gemalen groentemengseltje waarmee ik begon te experimenteren was een lekkere smaakmaker in soep en omelet.
  3. Carlita
    Passie voor boeken

    Toon alleen de berichten van Carlita
    Wat een inspirerend draadje is dit...
    En als het dan gedroogd is hoe bewaar je t dan, en hoelang blijft t nog goed ?
  4. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie

    quote:
    Dit schreef Carlita
    Wat een inspirerend draadje is dit...
    En als het dan gedroogd is hoe bewaar je t dan, en hoelang blijft t nog goed ?


    Hoe lang het goed blijft weet ik niet, maar ik bewaar het meeste in gripzakjes/ziplockzakjes (kun je als diepvrieszakjes met sluiting kopen). Het fruit is al op. Ik heb de gemalen groentepoeder in een weckpotje gedaan. Bijzonder hoe het gewoon naar verse groente smaakt als ik het gebruik! Van het weekend heb ik nog parelcouscous gekookt met een flinke lepel van die gemalen groente, erg lekker!
    Het is bijna op, dus binnenkort maak ik bij. Het poeder heb ik alweer een paar weken geleden gemaakt als eerste probeersel.

    Heb nu plannen om pompoen te gaan drogen voor de soep zodra de pompoen in de aanbieding is of zo. Onze groenteman heeft regelmatig interessante stunts, dus ik zit er klaar voor Smile
  5. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie

    De tomaten heb ik op olie gezet met provençaalse kruiden (volgende keer droog ik ze met die kruiden), de paprika heeft zoon meegekregen.
  6. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Jammer dat je uit de buurt woont anders kon je er binnenkort wel een van mij krijgen, pompoen. Ik wil er ook wel een drogen idd tegen de tijd ze gaan teruglopen.
    Nu zitten er pompoenpitten in van een naaktzadige pompoen die een tijd geleden afgebroken was. Die heb ik thuis laten afrijpen, verder zitten er nog courgettes in die ik niet allemaal kan opeten, tomaten van eigen oogst, peer van eigen oogst. Ik ben benieuwd.
  7. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie

    Ik heb afgelopen week shii takes gedroogd. Is uitstekend gelukt, het voelt papierachtig. Voor gebruik weken in wat warm water, het water kun je gebruiken voor bijv. soep of een roux.
  8. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Je was weer goed bezig...
    wat zal er van jouw spullen terecht komen
    kunnen de jongens in jouw huis blijven?

    Allemaal vragen....
  9. Chris055
    geniet van het leven

    Toon alleen de berichten van Chris055
    Laat ik nu hier verzeild raken bij het groente drogen, mijn interesse is gewekt. Heb net het hele draadje doorgelezen.
Terug naar de lijst