Wie heeft ervaring met een erfenis benificiair aanvaarden of verwerpen?

Wie heeft ervaring met een erfenis benificiair aanvaarden of verwerpen? 

Onderwerp van sanny

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    Als je serieus bang bent dat er schulden zijn; morgenochtend 9 uur notaris bellen en niets doen ten opzichte van makelaar etc totdat je daar bent geweest.
  2. Mar1970
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Mar1970
    Wat Koen zegt.

    ik heb destijds de gok genomen na het overlijden van m'n moeder, die ik al jaren niet had gezien.
    we (toen nog samen) hebben de gok niet genomen na het overlijden van zijn vader; we wisten zo goed als zeker dat hij schulden had. Met alle volwassenen tegelijk bij de notaris (dus in dit geval jij samen met je zus> goedkoper!) geregeld dat we van alles afzagen, ook voor onze niet volwassen kinderen.
    Bij mijn moeder wel haar flat leeggehaald zodat ik nog wel wat persoonlijke dingen kon meenemen; ben ik nog steeds blij mee.
    Bij 'schoonvader' de flat laten leeghalen door de woningbouwvereniging.
  3. sanny
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van sanny

    Wat fijn, meteen zoveel reacties.

    Morgen ga ik in overleg met mijn zus.
    De broer waar ik het over heb is overigens niet mijn broer maar mijn oom.
    We hebben geen gegevens van die kant van de familie en ook geen sleutel van het huis.
    Dus het zal nog wel een puzzel worden.
    Als het mogelijk is een bezichtiging te hebben en wat persoonlijke dingen mee te nemen zou dat heel fijn zijn.
  4. Mar1970
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Mar1970
  5. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef sanny
    Wat fijn, meteen zoveel reacties.

    Morgen ga ik in overleg met mijn zus.
    De broer waar ik het over heb is overigens niet mijn broer maar mijn oom.
    We hebben geen gegevens van die kant van de familie en ook geen sleutel van het huis.
    Dus het zal nog wel een puzzel worden.
    Als het mogelijk is een bezichtiging te hebben en wat persoonlijke dingen mee te nemen zou dat heel fijn zijn.

    Ik weet niet hoe lang het geleden is dat je vader is overleden, maar je moet wel even doorpakken. Zeker nu de verhuurder aan de bel heeft getrokken. Al je beneficiar wil aanvaarden, vandaag de notaris bellen en in gang zetten. Anders lopen de kosten (zoals huur gas water licht) alleen maar op.
  6. Milla
    Mieters....

    Toon alleen de berichten van Milla
    quote:
    Dit schreef sanny

    Als het mogelijk is een bezichtiging te hebben en wat persoonlijke dingen mee te nemen zou dat heel fijn zijn.


    Volgens mij mag je niets meenemen, want dan aanvaard je volgens mij de erfenis. Kijk hiermee uit.
  7. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Tinus

    Ik weet niet hoe lang het geleden is dat je vader is overleden, maar je moet wel even doorpakken. Zeker nu de verhuurder aan de bel heeft getrokken. Al je beneficiar wil aanvaarden, vandaag de notaris bellen en in gang zetten. Anders lopen de kosten (zoals huur gas water licht) alleen maar op.


    Als de erfgenamen de huur niet voortzetten, eindigt de huurovereenkomst na 2 maanden van rechtswege.

    Burgerlijk Wetboek Art 7:268 lid 6
    Zijn er geen personen die krachtens dit artikel de huur voortzetten, dan eindigt deze aan het eind van de tweede maand na het overlijden van de huurder. De erfgenamen zijn bevoegd de huur tegen het eind van de eerste maand na het overlijden van de huurder te doen eindigen. Wanneer de nalatenschap van de huurder ingevolge artikel 13 van Boek 4 wordt verdeeld, komt de bevoegdheid van de erfgenamen, bedoeld in de vorige zin, toe aan zijn echtgenoot of geregistreerde partner.

    De huurovereenkomst maakt deel uit van de nalatenschap, dus als je de huurovereenkomst opzegt, zou dat gezien kunnen worden als aanvaarden.
    Weet dit niet zeker, maar zou dit voor de zekerheid navragen bij de notaris alvorens je opzegt.




  8. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Astrid

    In alle gevallen, ben jij erfgenaam, een kind kan namelijk niet onterft worden. Kan in het testament staan dat de nalatenschap naar X gaat, maar dan nog kan je je kindsdeel opeisen.


    Dit is niet helemaal waar.
    Als je onterfd bent, heb je recht op de helft van je kindsdeel.
    Je kunt dus voor de helft onterfd worden.

    Je moet er wel zelf achteraan, binnen 5 jaar na overlijden.
    Anders vervalt de legitieme portie.
  9. Astrid
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Astrid
    quote:
    Dit schreef Dion


    Dit is niet helemaal waar.
    Als je onterfd bent, heb je recht op de helft van je kindsdeel.
    Je kunt dus voor de helft onterfd worden.

    Je moet er wel zelf achteraan, binnen 5 jaar na overlijden.
    Anders vervalt de legitieme portie.


    Oke de helft dus.
  10. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    Notaris al gebeld?
Terug naar de lijst