koelkast caravan camper

koelkast caravan camper 

Onderwerp van Maxime1969

Terug naar de lijst
  1. Maxime1969
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Maxime1969

    quote:
    Dit schreef rdolfijn


    mooie oplossing en met een grote 12v naar 220v omvormer werkt het altijd (tot je accu leeg is)

    zelf heb ik toen voor een 220v versie gekozen met een zware (1200W) omvormer van 12v naar 220v. werkt prima en gebruikt minder stroom dan de 12v absorptie versie.
    de zware omvormer is nodig omdat de start watt van de koelkast hoog is. daarna is het verbruik 61W.
    >>LINK<< deze dus.

    succes met de keuze


    Oke, dit lees ik nu pas echt goed, en na een dagje in utrecht te zijn geweest, begrijp ik het ook beter, dus hier ga ik ook nog even over nadenken!
    Qua kosten is dit ook nog een passende optie

    dan wordt het stappenplan iets anders

    1 accu (wat voor accu heb jij?)
    2 bedrading
    3 relais
    4 inverter/omvormer
    5 koelkast 220v

    voordeel hiervan is dat ik alle stekkerdozen kan gebruiken zonder 'aan de paal te staan'

    Ik neem het mee in mijn overwegingen! thnx

  2. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef Maxime1969


    Oke, dit lees ik nu pas echt goed, en na een dagje in utrecht te zijn geweest, begrijp ik het ook beter, dus hier ga ik ook nog even over nadenken!
    Qua kosten is dit ook nog een passende optie

    dan wordt het stappenplan iets anders

    1 accu (wat voor accu heb jij?)
    2 bedrading
    3 relais
    4 inverter/omvormer
    5 koelkast 220v

    voordeel hiervan is dat ik alle stekkerdozen kan gebruiken zonder 'aan de paal te staan'

    Ik neem het mee in mijn overwegingen! thnx



    Als ik zie hoe duur zo'n koelbox/koelkast is en dan ook nog een goede omvormer erbij zou ik toch aan willen geven eerst naar de 12V koeling te laten kijken. Als ik het goed herinner was het vervangen bij mij van de 220V koeling goedkoper dan zo'n koelkastje. Laat eerst eens een offerte maken, of vraag gewoon bij een caravan/camper onderhoudszaak hoe duur zoiets is en hoe groot de kans is dat dit je problemen oplost. Vragen kost niets.
  3. Maxime1969
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Maxime1969

    quote:
    Dit schreef ArnoM


    Als ik zie hoe duur zo'n koelbox/koelkast is en dan ook nog een goede omvormer erbij zou ik toch aan willen geven eerst naar de 12V koeling te laten kijken. Als ik het goed herinner was het vervangen bij mij van de 220V koeling goedkoper dan zo'n koelkastje. Laat eerst eens een offerte maken, of vraag gewoon bij een caravan/camper onderhoudszaak hoe duur zoiets is en hoe groot de kans is dat dit je problemen oplost. Vragen kost niets.


    In principe werkt mijn huidige koelkastje op 220 wanneer ik met mijn camper aan de stroompaal zit.
    Dus mocht ik met een inverteer/omvormer vanuit mijn nwe accu en bedrading mijn huidige koelkastje daarop aan kunnen sluiten, is het misschien niet eens nodig om n andere koelkast aan te schaffen.

    Ik wil sowieso eerst de basis goed hebben...een ander koelkastje is budgettair gezien pas ergens tegen de zomer een optie...dus tijd genoeg nog om erover na te denken (en te sparen)
  4. Peter_R
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Peter_R
    Je kunt beter je huidige koelkast blijven gebruiken. Zo veel mogelijk op 220 V of gas. Eigenlijk alleen maar op 12V als je aan het rijden bent. Let op dat de instelling van de knop alleen werkt bij 220 V:
    bij 25 graden is het advies stand 1 of 2
    bij 20 graden is het advies stand 2
    bij 15 graden is het advies stand 2 of 3
    10 graden is het advies stand 3
    5 graden is het advies stand 3 of 4
    0 graden is het advies stand 4
    -5 graden is het advies stand 4 of 5
    -10 graden is het advies stand 6 of 7

    Betere en duurdere nieuwe compessiekoelkasten hebben ook het nadeel dat ze geluid maken (net als thuis). Dat doet je koelkastje nu niet.
Terug naar de lijst