Nieuw systeem voor sociale huur in regio Amsterdam

Nieuw systeem voor sociale huur in regio Amsterdam  

Onderwerp van Dayenne

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    >>LINK<<

    De verdeling van sociale huurwoningen in Amsterdam en omgeving gaat in 2022 veranderen. Ook komt er een totaal nieuw zoek- en puntensysteem. Het plan houdt beter rekening met de woningzoekende die hard een woning nodig heeft maar niet in aanmerking komt voor een urgentieverklaring. De colleges van burgemeester en wethouders van Amsterdam en 14 omliggende gemeenten zijn al akkoord met het nieuwe systeem, de komende weken buigt de Amsterdamse raad zich erover.

    Het idee achter de nieuwe woonruimteverdeling is om af te rekenen met de extreem lange wachtlijst voor een sociale huurwoning. De gemiddelde inschrijfduur voordat je een woning krijgt in Amsterdam is op dit moment namelijk 13 jaar.
  2. Dimaxx
    pomtiedomtiedom

    Toon alleen de berichten van Dimaxx
    quote:
    Dit schreef Dayenne
    >>LINK<<

    De verdeling van sociale huurwoningen in Amsterdam en omgeving gaat in 2022 veranderen. Ook komt er een totaal nieuw zoek- en puntensysteem. Het plan houdt beter rekening met de woningzoekende die hard een woning nodig heeft maar niet in aanmerking komt voor een urgentieverklaring. De colleges van burgemeester en wethouders van Amsterdam en 14 omliggende gemeenten zijn al akkoord met het nieuwe systeem, de komende weken buigt de Amsterdamse raad zich erover.

    Het idee achter de nieuwe woonruimteverdeling is om af te rekenen met de extreem lange wachtlijst voor een sociale huurwoning. De gemiddelde inschrijfduur voordat je een woning krijgt in Amsterdam is op dit moment namelijk 13 jaar.



    De regio van woningnet is Groot Amsterdam, let vooral op het woord groot.
    Er vallen zo bizar veel gemeentes onder die regio dat een inschrijfduur van 13 jaar zelden genoeg is.
    Zelf stond ik bijna 11 jaar ingeschreven toen ik ging scheiden in 2012. Ik wilde in mijn eigen woonplaats blijven, maar zelfs in omliggende plaatsen kwamen geen huizen vrij. Ik kon wel in Oostknollendam een huisje krijgen, 45 km van mijn woonplaats vandaan.
    Uiteindelijk kreeg ik urgentie en is het goed gekomen, maar er is in die 9 jaar weinig verbeterd. Ik zag in mijn straatje steeds meer Amsterdammers verschijnen, gezinnen met 5-6 kinderen in een 3 kamer woning. Die de grote stad ontvluchtten maar het tegelijkertijd nog onmogelijker maakten voor de jongeren of jonge gezinnen uit eigen woonplaats.
    Ik kan er met mijn pet niet bij dat die regio zo groot moet zijn.
    Mijn dochter staat nu 6 jaar ingeschreven, is 24 jaar en schrijft zich overal op in. 1100 inschrijvingen op 1 huis is heel normaal. Zij staat dan nummer 946.
    Hopelijk gaat het met de nieuwe plannen wat sneller, maar ik verwacht van niet.
    Vooral vanwege de punten die je kan vergaren bij bepaalde "urgente" situaties.

    Ik denk echt dat regio Groot Amsterdam in stukken gehakt moet worden.
    Plaatje
  3. Inge65
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge65
    quote:
    Dit schreef Dimaxx



    De regio van woningnet is Groot Amsterdam, let vooral op het woord groot.
    Er vallen zo bizar veel gemeentes onder die regio dat een inschrijfduur van 13 jaar zelden genoeg is.
    Zelf stond ik bijna 11 jaar ingeschreven toen ik ging scheiden in 2012. Ik wilde in mijn eigen woonplaats blijven, maar zelfs in omliggende plaatsen kwamen geen huizen vrij. Ik kon wel in Oostknollendam een huisje krijgen, 45 km van mijn woonplaats vandaan.
    Uiteindelijk kreeg ik urgentie en is het goed gekomen, maar er is in die 9 jaar weinig verbeterd. Ik zag in mijn straatje steeds meer Amsterdammers verschijnen, gezinnen met 5-6 kinderen in een 3 kamer woning. Die de grote stad ontvluchtten maar het tegelijkertijd nog onmogelijker maakten voor de jongeren of jonge gezinnen uit eigen woonplaats.
    Ik kan er met mijn pet niet bij dat die regio zo groot moet zijn.
    Mijn dochter staat nu 6 jaar ingeschreven, is 24 jaar en schrijft zich overal op in. 1100 inschrijvingen op 1 huis is heel normaal. Zij staat dan nummer 946.
    Hopelijk gaat het met de nieuwe plannen wat sneller, maar ik verwacht van niet.
    Vooral vanwege de punten die je kan vergaren bij bepaalde "urgente" situaties.

    Ik denk echt dat regio Groot Amsterdam in stukken gehakt moet worden.



    Eens. Toen ik voor een woningbouwcorporatie in de Zaanstreek werkte, waren de woningen in een toekomstige sloopflat heel gewild. Waarom? Omdat als er gesloopt zou worden, je voorrang zou krijgen op een huurwoning in Amsterdam. Kun je je de consternatie voorstellen toen we uiteindelijk besloten de flats niet te slopen.
    Ik vind het maar raar dat je dan voorrang krijgt in een heel andere gemeente.
  4. Malero
    Mevrouw Boog.

    Toon alleen de berichten van Malero
    Ik dacht altijd dat Amsterdam bezit was van prins Bernhard.
  5. Inge65
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge65
    quote:
    Dit schreef Malero
    Ik dacht altijd dat Amsterdam bezit was van prins Bernhard.

    Bijna! Smile

    Net zoiets als in de Asterix-stripboeken. ‘Heel Gallië? Nee, een klein dorpje blijft dapper weerstand bieden tegen de Romeinse overheersing.’
    In dit geval: Heel Amsterdam? Nee, een klein gedeelte blijft dapper weerstand bieden tegen de huisjesmelkers.’
  6. Dimaxx
    pomtiedomtiedom

    Toon alleen de berichten van Dimaxx
    quote:
    Dit schreef Malero
    Ik dacht altijd dat Amsterdam bezit was van prins Bernhard.



    Bijna, vooral huizen die de grootte hebben van een sociale huurwoning maar met een asociale huurprijs.
Terug naar de lijst