quote:
Dit schreef Dayenne
Mijn Corsa heb ik afgereden. In zoverre dat het noodzakelijk onderhoud (de apk punten) financieel niet rendabel meer was volgens mijn garage meneer. Ik vertrouw hem blind. Ik heb na die mededeling nog een half jaar gereden, toen dochter nog oefen kilometers gemaakt (was een heel goede zet) en daarna op laten halen door de sloop. Daar is ie opgepimpt en weer de verkoop in gegaan.
Fijn om zo'n betrouwbare garagemeneer te hebben!
-
-
quote:
Dit schreef Deedee
Fijn om zo'n betrouwbare garagemeneer te hebben!
Absoluut. Ik kwam bij hem toen de andere garage mij met een deels versleten riem liet doorrijden terwijl ik op korte termijn 400km moest rijden. De auto was naar mijn oude garage gesleept toen mijn auto in de parkeergarage ineens alle koelvloeistof eruit gooide. Ook het koelsysteem was al tijden niet in orde, maar als ik zei dat ie snel warm werd, werd dat weg gewoven. (Eenmaal bij huidige meneer nieuwe pomp en riem er in en de auto reed weer als een zonnetje).
Dus nalatigheid kun je ook treffen. -
-
-
In elk geval naar een andere garage gaan.
Ik heb een garage die echt geen onnodige dingen doet aan mijn bijna 23 jaar oude auto. Ik vervang wel alles wat nodig is, vaak is bijvoorbeeld een tweedehands uitlaat 2-3 tientjes, dat is heel betaalbaar. Mijn auto is zo oud dat er geen tweedehands uitlaten meer voor waren dus heb ik laatst een splinternieuwe uitlaat onder mijn grijze duif laten zetten.
Dw grijze duif moet in oktober gekeurd worden en hij wordt vast weer zonder problemen goedgekeurd.
Ik weet wat ik heb en voor 2000 euro heb ik geen andere (aangepaste) auto dus ik vind het geen probleem om geld uit te geven om deze op de weg te houden. De grijze duif is echt een betrouwbaar wagentje. Ik rijd er zonder angst of problemen mee naar Slovenië. (Nee, niet met OA.) -
de riem inspecteren heeft geen zin. bij hoeveel haarscheurtjes laat je deze vervangen? Hoe weet je zeker dat je het nog redt tot de afspraak bij de garage? Zijn de haarscheurtjes zichtbaar met het blote oog, of gebruik je een microscoop?
de statistiek wijst uit dat na x jaar de kans dat de riem het begeeft erg hoog is. wanneer is "erg hoog" hoog genoeg om tot vervanging over te gaan? Hoe meet je de lengte van een elastiek? Hoe weet je of je het nog verder kan oprekken?
de besparing is laag, de risico van gevolgschade is groot en dan ga je af op het beoordelingsvermogen van een leek (jezelf) om te bepalen of die riem aan vervanging toe is. Penny wise, pound foolish.
mijn advies: hou je aan het onderhoudsschema. niet te vroeg, niet te laat en wees niet eigenwijs. Red je het finacnieel niet? stel het 6 of 12 maanden uit, maar maak er geen afstel van. -
Eigenlijk best eenvoudig.
Als tijdens het rijden de ,riem de geest geeft jou motorblok ook de geest geeft.
De kleppen, timing en de zuigers, gaan niet meer in volgorde werken, dus een harde knal en uitgereden.
Ik zou ook de thermostaat vervangen, als de waterpomp aan de beurt is.
Fiat op zich, zijn fijne auto's, electronica soms een bekend probleem.
Succes ermee,...