Zonnepanelen?

Zonnepanelen? 

Onderwerp van Patricia

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Patricia
    Volg je hart 💕 dat klopt

    Toon alleen de berichten van Patricia
    Ik weet niet of er al een draadje is.
    Maarrr... ik overweeg zonnepanelen..

    Waar op moet ik letten?
    Of ben ik nu al veels te laat ???
  2. meeuw
    druk met leven

    Toon alleen de berichten van meeuw
    Ik heb ze via een collectief van de gemeente net aangeschaft.

    Ik heb gekozen voor parallel geschakelde panelen met micro-omvormers erttussen. Is net iets duurder in aanschaf maar heeft als voordeel dat als er eentje sruk gaat of uitschakelt vanwege schaduw, de rest blijft werken, t paneel makkelijk kan worden vervangen en dat kan dan ook van ander merk/ vermogen zijn, je later panelen kunt bijleggen. Meet serieel geschakelde panelen heb je deze voordelen niet. (Beetje als de kerstboom. Een lichtje stuk en niets brandt meer).

    Hou er eventueel rekening mee dat je groepenkast vernieuwd moet worden. Ik laat dat meteen meedoen én leg alvast een fornuisgroep aan om naar inductie over te kunnen stappen. Ze zorgen dus ook dat dit gebeurt voordat ze de pa elen leggen zodat je meteen kunt gebruiken. Omdat dit ook op de factuur komt, mag ik ook de btw hiervan aftrekken.

    Ik heb veel info van de consumentenbond gelezen. Dat hielp ook.


    En in mijn ogen ben je nooit te laat hiermee. Het kan wel langer duren voordat ze kunnen leveren.
  3. Tien
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tien
    Ik aangeschaft via eigenhuis...prima gegaan.
  4. Edwin1967
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Edwin1967
    Ik ga dit even volgen.
    Ik heb namelijk interesse in parallel geschakelde panelen met micro-omvormers, met de mogelijk voor (in de toekomst?) een thuis accu.
  5. Kilroco
    Going home

    Toon alleen de berichten van Kilroco
    quote:
    Dit schreef Patricia
    Ik weet niet of er al een draadje is.
    Maarrr... ik overweeg zonnepanelen..

    Waar op moet ik letten?
    Of ben ik nu al veels te laat ???


    Ik heb je pb gestuurd 🙂
    17 sep '22 - 22:30:25 / 18 sep '22 - 00:11:45
  6. Astrid
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Astrid
    Mijn meterkast moet ook vernieuwd worden, ik had nog ouderwetse stoppen.

    Ik heb nu sinds 1 september 8 panelen die nog niet zijn aangesloten hierdoor. 8 november heeft de elektricieen pas tijd Smile

    Laat de installateur eerst naar je meterkast kijken, dan kom je niet voor verrassingen te staan.
  7. Patricia
    Volg je hart 💕 dat klopt

    Toon alleen de berichten van Patricia

    Goed om te lezen dat ik nog niet te laat ben.
    Ik heb zeker een nieuwe stoppenkast nodig. Dus dat is vast tip 1.
    Ga ook meteen voor een aansluiting electrisch koken ( ik heb al gehoord dat ik nieuwe kookpannen moet)
    Heb zelf een neef die panelen kan leggen en met de meterkast aan de slag kan.

    Dank voor je uitleg Meeuw. Ik snap er ietsje meer van.

    Wordt vervolgd

    En Marleen, ik bel je graag in de loop van de week.

    En zo'n thuisaccu ga ik ook in gedachten houden.
    Dat is vooral zinvol als xsaldering ophoud denk.ik...
    18 sep '22 - 08:07:05 / 18 sep '22 - 08:26:53
  8. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    En dakbedekking, is dat iets dat jullie nog hebben meegenomen? Ik denk ook wel aan zonnepanelen maar twijfel hier nog over. Dak functioneert goed, geen lekkages of zo, maar hier zijn de betonnen dakpannen wel net 40 jaar oud en dus eigenlijk aan hun levensduur. Dat zou een hele investering vooraf worden.
  9. Patricia
    Volg je hart 💕 dat klopt

    Toon alleen de berichten van Patricia

    Ik heb ook oude pannen.
    Zie in de wijk wel panelen erop komen.. ben benieuwd..
    Ga het mijn neef vragen. Wordt vervolged.

  10. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef Patricia
    Ik heb ook oude pannen.
    Zie in de wijk wel panelen erop komen.. ben benieuwd..
    Ga het mijn neef vragen. Wordt vervolged.


    Dank je wel Patricia. Interessant te horen van mensen die er wel verstand van hebben maar zelf niet in dakbedekking zitten.

    Bedrijven via VEH was ook nog een mooie, maar ik lees dat die vanwege de enorme stijging van de vraag, wachttijden en zo momenteel met de collectieve inkoop van zonnepanelen zijn gestopt.
    Een goed bedrijf vinden lijkt ook nog een hele uitdaging, er zouden enorm veel 'cowboys' bijgekomen zijn. Mooi dat jouw neef erin zit.
  11. Patricia
    Volg je hart 💕 dat klopt

    Toon alleen de berichten van Patricia

    Hij is ook " timmerman".
    Heeft ooit zelf een huis gebouwd. Dus ik heb wel vertrouwen in hem

    Zijn vader heeft mijn huis verbouwd en opgeknapt net na de scheiding. Die komt waarschijnlijk tzt helpen.
    Nu eerst de prijsopgaaf.
    Via google kijkt hij naar de ligging van mijn dak. Dat met met mijn jaarverbruik.
    Ik ben benieuwd..
  12. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    dakbedekking moet je absoluut rekening mee houden, een dak vervangen/renoveren waar zonnepanelen op liggen is meer werk dan zonder, als er tenminste nog plek is om die panelen op een handige plek te kunnen wegleggen.

    zonnepanelen hebben absoluut voordelen, sinds feb dit jaar hebben we een bescheiden PV installatie op het dak (bijna 3000Wp, 9 panelen), tot 1-1-2023 kan je gebruik maken van de salderingsregeling.

    Er zijn heel veel cowboys in deze booming business gestart, hou de buurt in de gaten en vraag later aan die mensen of het een betrouwbaar bedrijf was. We hebben samen met de buurt met totaal 6 huiseigenaren allemaal een PV installatie laten leggen door een bedrijf hier uit de buurt. Prima werk geleverd en een concurrerende prijs.

    Het voordeel van een PV installatie is dat je electriciteitsverbruik wordt gehalveerd (overdag gebruik je je eigen stroom) en hetgeen je teruglevert wordt door anderen gebruikt en gesaldeerd met hetgeen jij uit het net haalt. Ook zonder salderingsregeling een goede investering, de helft van je stroomverbuik valt weg.

    7 maanden na ingebruikname maak ik de volgende schatting (op jaarbasis)
    verbruik voor PV: 3600kWh
    eigen opwek (ca 3000kWh), eigen gebruik: ca 1800kWh, teruggeleverd: ca 1200kWh
    geleverd door energieleverancier: ca 1800kWh, minus 1200kWh = 600kWh te betalen

    ipv 3600kWh koop je 600kWh, scheel je 3000x€0,30 = €900 per jaar (ca €75 per maand)

    als jij ook een PV instaaltie overweegt, loop es goed door je huis heen om de kortste/beste route te vinden voor de kabel vanuit de meterkast naar het dak toe. Uit het zicht en zo kort mogelijk.
Terug naar de lijst