huurhuis kopen

huurhuis kopen 

Onderwerp van Lisenna

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Lisenna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Lisenna
    Heeft iemand zijn huurhuis gekocht via de woningbouw?
    En zo ja beviel dat?Smile

    Ik heb vrijdag een gesprek met de makelaar voor een gesprek. Waar moet ik rekening mee houden?
    Thanks!
  2. twelve
    Hey Baberiba

    Toon alleen de berichten van twelve
    quote:
    Dit schreef Lisenna
    Heeft iemand zijn huurhuis gekocht via de woningbouw?
    En zo ja beviel dat?Smile

    Ik heb vrijdag een gesprek met de makelaar voor een gesprek. Waar moet ik rekening mee houden?
    Thanks!


    Ik heb mijn huurhuis niet gekocht, maar verschillende mensen hier in de straat wel. Ze hebben daar achteraf gezien wel de hoofdprijs voor betaald ondanks een kleine korting omdat ze er al (heel lang) in woonden.

    Van een bewoner weet ik dat die in de huurperiode al veel zelf aan de woning had gedaan (eigen keuken, eigen schuur in de tuin laten plaatsen, ligbad etc.) en dat is gewoon meegenomen in de taxatie, zodat ze nog eens voor deze verbeteringen (dus hun eigen spullen) konden betalen.

    Succes!
  3. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    Laat een onafhankelijke inspecteur je huis keuren. Evt vereniging eigen huis erbij halen. Dit om achterstallig onderhoud naar boven te krijgen.

    Denk daarbij aan:
    - ketel
    - dak (helemaal bij plat dak)

    Succes
  4. robinet
    niets is vanzelfsprekend

    Toon alleen de berichten van robinet
    Let er ook op dat je de woning weer mag verkopen als je ergens anders wilt gaan wonen.

    Het komt voor dat er een clausule in de koopovereenkomst zit dat je binnen een bepaalde termijn niet mag verkopen/de eventuele winst moet afdragen aan de woningbouw.
  5. En hou er rekening mee dat het niet onwaarschijnlijk is dat de huizenprijzen de komende jaren nog aanzienlijk gaan dalen, dus op dit moment een marktconforme prijs betekent mogelijk dat je over een paar jaar een onderwaarde hebt.

    Ik kon/kan mijn huurhuis (dat van een makelaar is) kopen, voor de marktwaarde, al een jaar of 5, maar ik ben blij dat ik het niet gedaan heb, en met de huidige stand van de markt overweeg ik het ook niet meer.
    Het wooncomfort blijft gelijk, tenzij je natuurlijk ook zelf nog flink gaat investeren in verbouwingen, en je verantwoordelijkheden gaan omhoog: meer kosten, zelf opdraaien voor groot onderhoud en tenzij je in staat bent om flink af te lossen mogelijk ook nog een financi?le strop om je nek in economisch bijzonder onzekere tijden.

    Ik heb ook een aankoopkeuring laten doen door de Vereniging Eigen Huis, en dat was op zich al de moeite waard: zo leer je je eigen huis ook beter kennen!
    Daar kwam door naar voren dat het dak van mijn schuur het niet lang meer uithoudt, dat mijn ketel vervangen moest worden (is inmiddels inderdaad gebeurd, maar niet op mijn kosten) en nog wat dingetjes. Het eindoordeel was wel koopwaardig.

    Zelf heb ik ook ergens het idee: je koopt een huis dat al meer dan 30 jaar oud is, waarschijnlijk, dat dus eigenlijk al is afgeschreven, en de tijd van de problemen in huis breekt aan, daarom willen ze het waarschijnlijk verkopen.

    Ik neem aan dat dit niets nieuws is dat je dus goede redenen hebt om je huis nu te willen kopen, omdat je het toch overweegt.

    Veel sterkte met de beslissing!
  6. Ik heb een huurhuis gekocht van een woningbouwvereniging en heb zelfs nog onderhandeld over de prijs en die is dus lager gewordenSmile

    Wel een bouwtechnische keuring laten doen, dan weet je waar je aan toe bent de komende jaren.
  7. Lisenna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Lisenna

    Vandaag is de makelaar geweest voor een globale taxatie. Hoop info gekregen. Maar alles staat of valt bij de prijs.
    Dus daar is nu even het wachten op.
    Als het nog steeds het bespreken waard is dat wordt de prijs verder bepaald door een onafhankelijke makelaar

    Ik woon hier nu een jaar, tis groot, grote tuin en dit is het huis waar ik niet meer weg wil.
    Heb er al behoorlijk wat geld ingestopt. Wat ik opgeknapt hebt wordt niet meegenomen in de vraagprijs dus dat is mooi.

    Het is dus een koop zonder garant van de woningbouw.

    Enne mijn vooroordeel is weer eens bevestigd, wat zal makelaars toch gladjakkers soms..Smile
  8. paul42
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van paul42
    Praat eens met de bank en vraag om advies. Zeg er gelijk bij dat je niet op mooie praatjes zit te wachten.

    Rabobank geeft over het algemeen behoudend advies, een hypotheekshop zou ik nog even niet doen.

    Huren heeft ook zijn voordelen, maand opzegtermijn en je bent weg. Geen of weinig technisch onderhoud etc.
  9. peter_pan
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van peter_pan
    Weet je al of je een hypotheek gaat krijgen en hoe hoog die dan wordt. Van de zomer kregen wij hier ook de mogelijkheid te kopen maar toen bleek dat de hypotheeklasten fors hoger zouden uitvallen dan de huidige huur was voor velen snel de beslissing gemaakt. Nog even afgezien van het feit dat een aantal mensen sowieso geen hypotheek konden krijgen vanwege hun situatie.

    Peter
  10. Afgelopen jaar kreeg ik ook de kans mijn huurwoning te kopen. 1,5 jaar geleden was badkamer, toilet en keuken gerenoveerd. Heb zelf trap opnieuw laten bekleden, boven opnieuw laten behangen. Had gevorderde plannen om een aanbouw te laten maken. Zag het in de eerste instantie wel zitten. Maar ik heb alles tegen elkaar afgewogen en uiteindelijk besloten om het niet te kopen. Van mijn straat bleek ik de enige te zijn met koopplannen dus ik zou nooit 'samen' met buren een schilder o.i.d voor de buitenboel kunnen regelen (daarintegen is de servicedienst van de wbv erg goed) Gunstige huurprijs weegt niet op tegen alle gedoe omtrent hypotheekgeregel. Omdat mijn baan op het spel stond wilde ik ook geen risico lopen. En alhoewel ik op zich leuk aan een park en meer woon zijn er ook best nadelen aan de lokatie (hangjongeren, loslopende honden, onrustige wijk) Met een volwassen kind die zich orienteert op een eigen woning zie ik mezelf ook niet langer in een drukke straat tussen de jonge gezinnetjes zitten. En die plannen voor een leuke veranda.. kan ik ook uitvoeren bij een volgende woning. Maar het aanbod heeft me wel opgeleverd dat ik mijn huidige huis onder de loep heb genomen. Wat heb ik, wat wil ik behouden, wat wil ik straks anders...?
Terug naar de lijst