Auto verkopen aan handelaar aan de deur, waar op letten?

Auto verkopen aan handelaar aan de deur, waar op letten? 

Onderwerp van fleurie

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Mijn auto is stuk, ik kan de reparatie niet meer betalen dus hij is op Speurders gezet. Ik moet er van af, zo simpel is het, en als het wat opbrengt is het meegenomen.

    Er komt nu een handelaartje die zelf voor een vrijwaringsbewijs zorgt (heeft daar dus de bevoegdheid voor) en 'm weg komt takelen. Ik geef de auto en papieren niet eerder mee dan dat ik dat ding heb en wil alleen cash betaald krijgen (krijg ik ook).

    Maar ik weet ook dat er flinke ratten rondlopen in de handel en ook al weet ik dat ik een vrijwaringsbewijs moet hebben, verder ben ik op dit gebied een zeer onnozel kippetje. Er is ook niemand in de buurt die me maandag kan helpen, dus ik voel me helaas behoorlijk kwetsbaar wat dit betreft. Ik ben niet bang en laat me niet intimideren, maar ben wel makkelijk te besodemieteren, vrees ik.

    Dus daarom maar z?: op welke adders onder het gras moet ik letten?
    31 okt '14 - 19:46:29 / 31 okt '14 - 20:03:09
  2. Edith64
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Edith64
    als ik me niet vergis ga je samen je auto overschrijven en krijg jij je vrijwaringsbewijs van het postkantoor
  3. twelve
    Hey Baberiba

    Toon alleen de berichten van twelve
    quote:
    Dit schreef Edith64
    als ik me niet vergis ga je samen je auto overschrijven en krijg jij je vrijwaringsbewijs van het postkantoor


    Ik zou inderdaad meegaan naar het postkantoor.

    Verder zou je zelf in tweevoud een overeenkomst kunnen maken met de afspraken zoals o.a. het afgesproken bedrag (bv. Euro 500,00, zegge: vijfhonderd euro, op deze manier voluit geschreven zodat er niet met pen iets veranderd kan worden) wat door beiden partijen ondertekend kan worden.
    En ook waarin je verklaart (met handtekening) dat je dit bedrag hebt ontvangen van de handelaar. (nadat je het afgesproken bedrag hebt ontvangen).

    Ook opletten of het geen vals geld is.
  4. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    Toen ik een paar jaar geleden mijn caravan verkocht voor een paar honderd euro, had ik met de koper afgesproken bij mijn bank. Hij wilde nl contant betalen. Daar heb ik het geld eerst gestort, zodat ik zeker wist dat het geen vals geld betrof. Heb aangegeven dat ik dit graag zo wilde doen en hij ging ermee akkoord.
    Vervolgens zijn we samen naar het postkantoor gegaan en hebben daar het kentekenbewijs overgeschreven op zijn naam en ik kreeg een vrijwaringsbewijs.
    De caravan werd overigens pas een week daarna door hem opgehaald. Hij had beduidend meer vertrouwen, terwijl ik altijd een tikkeltje argwanend ben. In mijn geval bleek dat gelukkig helemaal niet nodig te zijn. Ging allemaal keurig, maar ja zo'n bedrag is voor mij dan ook veel geld.

    Om het kentekenbewijs over te schrijven moet je wel het oorspronkelijke kentekenbewijs meenemen. Dus zal je het moeten meegeven of zelf meegaan.
    Als je niet meegaat, zou ik de auto nog even houden plus zijn geld en als hij terug is met je vrijwaringsbewijs overhandig je de auto. Zo heb je in ieder geval iets meer zekerheid.
  5. Marnel
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Marnel
    Ik heb dit 10 jaar geleden ook zo gedaan.

    Geen postkantoor gezien. De man had een apparaatje bij zich en ik kreeg terplekke het vrijwaringsbewijs uitgedraaid.

    Hij deed niet anders, had een bedrijfje en mijn auto ging rechtstreeks naar Afrika. Toyota's worden daar weer opgelapt en ik had een Starlet. Hij had al eerder een briefje op mijn auto gedaan dat hij 'm graag wou hebben :7 en dat had ik bewaard.

    En heb er geen gedoe mee gehad. Nooit meer wat van gehoord.

    Hou er wel rekening mee dat er verschil met de ene en de andere scharrelaar is ;-)

    Die ik had was wel ok.

    Maar misschien had ik geluk. Bij de sloop krijg je er vrijwel niets voor. Ik kreeg er bij hem best nog veel voor.
  6. Houd het simpel (en ja, ik begrijp je achterdocht). Er zijn heel wat regeltjes waar die jongens zich aan te houden hebben. Het zal daarom ook allemaal wel loslopen. 1 ding: maak in ieder geval een foto van zijn kenteken... Dat kan met je telefoon heel snel.

    Vermoedelijk gaan ze nog wat lopen sjacheren over de prijs (ja maar mevrouwtje, we benne wel dat hele end komme rije h?....). Het is aan jou wat je daar mee doet. Vervolgens krijg jij je geld, Ze maken je dat formulier en klaar....

    Haal adem en chill out. Loopt allemaal los..........
  7. erwin1
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van erwin1
    quote:
    Dit schreef Edith64
    als ik me niet vergis ga je samen je auto overschrijven en krijg jij je vrijwaringsbewijs van het postkantoor


    Je vergist je inderdaad. Auto's die opgenomen worden in de handelsvoorraad van een bedrijf daar geeft het bedrijf een vrijwaringsbewijs voor.
  8. Dank voor jullie reacties!

    Het is inderdaad een handelaar die zelf vrijwaringsbewijzen geeft. Ik moet vandaag nog foto's sturen van de auto (had er maar 1 online gezet) en dan mail ik meteen dat er over de prijs niet te sjaggeren valt (is wel mogelijk, hoor, maar ik ga het hem niet makkelijk maken). En dat hij anders beter thuis kan blijven want er zijn ge?nteresseerden genoeg (tijdens het bellen gisteren werd de lijn telkens "onderbroken" door berichten dat er meer bellers waren, dus hij kreeg dat ook mee). Er zitten namelijk behoorlijk nieuwe onderdelen in, ik heb de bon nog.
    Dat ik blij ben als ik van dat blik af ben hoeft hij niet te weten, ik ga het niet te makkelijk maken ;-)

    Maar goed, dat hoort erbij, playing hard to get bij het handelen, daar heb ik op zich wel ervaring mee (ook met het kopen van auto's). En ik weet ook dat deze auto gesloopt gaat worden of naar Afrika wordt verscheept (auto's met airco zijn z??r gewild!). Deze handelaar vraagt specifiek auto's en onderdelen van "mijn merk".

    Belangrijkst is dat ik niet besodemieterd word. Daar voel ik me nogal kwetsbaar bij. Voorheen loste mijn broer dat voor me op, maar we wonen niet meer in de buurt.

    En met wat jullie schrijven ben ik wel meer gerustgesteld.

    Ik heb nog wel een ander vraagje. De mensen die belden deden alsof ze uiterst wanhopig op zoek naar een niet goed lopende Hyundai waren. E?n werd zelfs uitermate onbeschoft toen ik zei dat de auto al verkocht was. Ik heb me verlaagd tot zijn niveau, gezegd dat ik niet zijn bitch was en zijn nummer vervolgens geblokt.
    Een ander heeft maar liefst 42x een belpoging gedaan toen ik met de handelaar die maandag komt aan de lijn hing. Ik geloof er geen zak vak, je zou juist eerder denken dat de verkoper wanhopig op zoek is naar het best mogelijke bod en te maken krijgt met moeilijke "klanten" die in werkelijkheid genoeg aanbod hebben?

    Bizarre wereld, die autowereld.
  9. quote:
    Dit schreef mafodes
    Houd het simpel (en ja, ik begrijp je achterdocht). Er zijn heel wat regeltjes waar die jongens zich aan te houden hebben. Het zal daarom ook allemaal wel loslopen. 1 ding: maak in ieder geval een foto van zijn kenteken... Dat kan met je telefoon heel snel.

    Vermoedelijk gaan ze nog wat lopen sjacheren over de prijs (ja maar mevrouwtje, we benne wel dat hele end komme rije h?....). Het is aan jou wat je daar mee doet. Vervolgens krijg jij je geld, Ze maken je dat formulier en klaar....

    Haal adem en chill out. Loopt allemaal los..........



    Dank je, daar heb ik wat aan ;-)

    Foto maken doe ik sowieso. En als hij gaat zeuren dat hij van ver komt: jammer dan, hij wist van tevoren waar hij heen moest en dat de auto niet goed rijdt. Ik ga dat in de mail met foto's die hij nog krijgt nog eens benadrukken. Plus een snelle foto van de recente rekeningen. Hij zoekt geen betrouwbare auto, hij zoekt waarschijnlijk onderdelen. En dan krijgt hij er een volle tank bij cadeau. Ik ben geen filantropische instelling.
  10. quote:
    Dit schreef Marnel
    Ik heb dit 10 jaar geleden ook zo gedaan.

    Geen postkantoor gezien. De man had een apparaatje bij zich en ik kreeg terplekke het vrijwaringsbewijs uitgedraaid.

    Hij deed niet anders, had een bedrijfje en mijn auto ging rechtstreeks naar Afrika. Toyota's worden daar weer opgelapt en ik had een Starlet. Hij had al eerder een briefje op mijn auto gedaan dat hij 'm graag wou hebben :7 en dat had ik bewaard.

    En heb er geen gedoe mee gehad. Nooit meer wat van gehoord.

    Hou er wel rekening mee dat er verschil met de ene en de andere scharrelaar is ;-)

    Die ik had was wel ok.

    Maar misschien had ik geluk. Bij de sloop krijg je er vrijwel niets voor. Ik kreeg er bij hem best nog veel voor.



    Ik doe niet aan sloop, er zitten nog behoorlijk nieuwe stukjes in die auto.
    En deze handelaar doet in export en onderdelen van mijn merk.
  11. quote:
    Dit schreef fleurie

    Maar goed, dat hoort erbij, playing hard to get bij het handelen, daar heb ik op zich wel ervaring mee



    Was dat geen ander draadje? Grijns, grijns... Smile

    Maar goed bezig...Raar verhaal hoor van die handelaren. Je hebt vermoedelijk de verkeerde getroffen.

    Mag ik aannemen dat je hem voor die prijs ook nog poetst, stofzuigd, de matten uitklopt en in de was zet?.... Want een volle tank alleen......

    SmileSmile
  12. quote:
    Dit schreef mafodes



    Was dat geen ander draadje? Grijns, grijns... Smile

    Maar goed bezig...Raar verhaal hoor van die handelaren. Je hebt vermoedelijk de verkeerde getroffen.

    Mag ik aannemen dat je hem voor die prijs ook nog poetst, stofzuigd, de matten uitklopt en in de was zet?.... Want een volle tank alleen......

    SmileSmile


    Ik zie overeenkomsten tussen auto (ver)kopen en daten. Het is altijd maar afwachten wat je krijgt en oppassen dat je niet te snel genaaid wordtSmile Verder ontdek je de tegenvallers pas als de deal allang rond is en niet meer terug te draaien Smile

    Je vergeet de wasstraat! Is namelijk hard nodig...Smile
Terug naar de lijst